Az Európai Bizottság gazdasági, szociális és környezetvédelmi intézkedésekért cserébe jóváhagyta kedden, hogy a francia állam 4 milliárd eurós támogatást nyújtson a koronavírus-járvány miatt jelentős veszteségeket elkönyvelt Air France légitársaságnak, és 30 százalékos részesedéssel a legfőbb részvényesévé váljon.
A francia légitársaság cserébe elfogadta, hogy a túlterhelt párizsi Orly repülőtéren átenged más légitársaságoknak olyan idősávokat, amelyek egy jelentős részét birtokolta a piacon. Ennek köszönhetően a konkurens társaságok lehetőséget kapnak, hogy bővítsék tevékenységüket a párizsi repülőtéren – jelezte Margrethe Vestager, az Európai Bizottság versenyjogért felelős ügyvezető alelnöke.
Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter tájékoztatása szerint az Európai Bizottság által eredetileg igényelt 24 idősáv helyett 18-ban állapodtak meg, amely a tárcavezető szerint “teljesen észszerű és arányos az Air France-nak”. A légitársaság jelezte, hogy az Orly repülőtéren eddig rendelkezésre álló idősávok 5,5 százalékáról kell lemondania.
Nem szeretnénk szociális vagy adódömpinget azoktól a légitársaságoktól, amelyek megszerzik ezeket az idősávokat, mert az tényleg igazságtalan konkurenciát jelentene, amely meggyengíthetné az Air France-ot
– mondta a miniszter a France Inter közrádióban.
Az Air-France-KLM feltőkésítése, amelynek a francia állam eddig 14,3 százalékos tulajdonosa volt úgy valósul meg, hogy a Franciaország által a légitársaságnak korábban nyújtott 7 milliárd eurós államilag garantált hitelből 3 milliárd euró hitel úgynevezett “hibrid tőkeeszközzé” alakul, miközben további egymilliárd euró erejéig új részvények kibocsátásával növelik a társaság törzstőkéjét.
Az Európai Bizottság szerint a francia állam tőkeinjekciója nem haladja meg azt a minimálisan szükséges összeget, amely szavatolja az Air France és holdingjának túlélését, és helyreállítja azt a helyzetet, amely a járvány előtt jellemezte. Az államnak azt is vállalnia kell, hogy hosszú távon csökkenti az immár 29,9 százalékossá vált tőkerészesedését a francia-holland holdingban, amely a 3 milliárd eurós összeg 100 százalékos visszatérítéséig nem fizethet jutalékot a részvényeseknek. Az igazgatótanácsban pedig az Európai Bizottság egyik képviselője is helyet kap a megállapodás betartásának ellenőrzésére.
Az Air-France-KLM vezetősége üdvözölte a kiegyensúlyozott megállapodást, amely jó hír az Air France csoportnak, miután ennek a műveletnek köszönhetően stabilizálható az egyenleg elfogadható intézkedésekért cserébe – jelezte Benjamin Smith vezérigazgató.
Van, aki kimarad a feltőkésítésből
A feltőkésítésben csak a francia állam és az eddig 8,8 százalékos részesedéssel rendelkező China Eastern vesz részt, de a kínai társaság tulajdona 10 százalék alatt marad. A szintén 8,8 százalékkal rendelkező amerikai Delta Air Lines nem vesz részt a műveletben, miután az amerikai szabályozás számára ezt nem engedi. A holland állam, amely 14 százalékos tulajdonnal rendelkezik, szintén kimarad a feltőkésítésből, miután külön tárgyalást folytat az Európai Bizottsággal a KLM-nek nyújtandó támogatásról. Az Air France holdingban való részesedése a holland államnak a mostani tranzakcióval viszont csökkenni fog.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/EPA/Paco Campos
Facebook
Twitter
YouTube
RSS