Az Európai Bizottság gazdasági, szociális és környezetvédelmi intézkedésekért cserébe jóváhagyta kedden, hogy a francia állam 4 milliárd eurós támogatást nyújtson a koronavírus-járvány miatt jelentős veszteségeket elkönyvelt Air France légitársaságnak, és 30 százalékos részesedéssel a legfőbb részvényesévé váljon.
A francia légitársaság cserébe elfogadta, hogy a túlterhelt párizsi Orly repülőtéren átenged más légitársaságoknak olyan idősávokat, amelyek egy jelentős részét birtokolta a piacon. Ennek köszönhetően a konkurens társaságok lehetőséget kapnak, hogy bővítsék tevékenységüket a párizsi repülőtéren – jelezte Margrethe Vestager, az Európai Bizottság versenyjogért felelős ügyvezető alelnöke.
Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter tájékoztatása szerint az Európai Bizottság által eredetileg igényelt 24 idősáv helyett 18-ban állapodtak meg, amely a tárcavezető szerint “teljesen észszerű és arányos az Air France-nak”. A légitársaság jelezte, hogy az Orly repülőtéren eddig rendelkezésre álló idősávok 5,5 százalékáról kell lemondania.
Nem szeretnénk szociális vagy adódömpinget azoktól a légitársaságoktól, amelyek megszerzik ezeket az idősávokat, mert az tényleg igazságtalan konkurenciát jelentene, amely meggyengíthetné az Air France-ot
– mondta a miniszter a France Inter közrádióban.
Az Air-France-KLM feltőkésítése, amelynek a francia állam eddig 14,3 százalékos tulajdonosa volt úgy valósul meg, hogy a Franciaország által a légitársaságnak korábban nyújtott 7 milliárd eurós államilag garantált hitelből 3 milliárd euró hitel úgynevezett “hibrid tőkeeszközzé” alakul, miközben további egymilliárd euró erejéig új részvények kibocsátásával növelik a társaság törzstőkéjét.
Az Európai Bizottság szerint a francia állam tőkeinjekciója nem haladja meg azt a minimálisan szükséges összeget, amely szavatolja az Air France és holdingjának túlélését, és helyreállítja azt a helyzetet, amely a járvány előtt jellemezte. Az államnak azt is vállalnia kell, hogy hosszú távon csökkenti az immár 29,9 százalékossá vált tőkerészesedését a francia-holland holdingban, amely a 3 milliárd eurós összeg 100 százalékos visszatérítéséig nem fizethet jutalékot a részvényeseknek. Az igazgatótanácsban pedig az Európai Bizottság egyik képviselője is helyet kap a megállapodás betartásának ellenőrzésére.
Az Air-France-KLM vezetősége üdvözölte a kiegyensúlyozott megállapodást, amely jó hír az Air France csoportnak, miután ennek a műveletnek köszönhetően stabilizálható az egyenleg elfogadható intézkedésekért cserébe – jelezte Benjamin Smith vezérigazgató.
Van, aki kimarad a feltőkésítésből
A feltőkésítésben csak a francia állam és az eddig 8,8 százalékos részesedéssel rendelkező China Eastern vesz részt, de a kínai társaság tulajdona 10 százalék alatt marad. A szintén 8,8 százalékkal rendelkező amerikai Delta Air Lines nem vesz részt a műveletben, miután az amerikai szabályozás számára ezt nem engedi. A holland állam, amely 14 százalékos tulajdonnal rendelkezik, szintén kimarad a feltőkésítésből, miután külön tárgyalást folytat az Európai Bizottsággal a KLM-nek nyújtandó támogatásról. Az Air France holdingban való részesedése a holland államnak a mostani tranzakcióval viszont csökkenni fog.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/EPA/Paco Campos
Szilárd
2021-04-13 at 10:41
Javítás: Szingapúr 1965-ben vált külön Malajziától.
Szilárd
2021-04-13 at 10:40
Királytigrisnek: Lehet. Lehet, hogy akkor, IMF-fel a nyakunkon gondolkodhatott úgy a kormány, hogy Váradi lehet akármilyen, de törtető vállalkozó, ha ebben a régióban létjogosult egy légitársaság működése, akkor az egy piaci alapú keménykező vállakozó irányítása alatt felfuthat, de smmi szükség egy kifizetőhelyre a CHF hitelbe döntött, IMF által gúzsba kötött országban.
Egy kis kitérő: Szingapúr 1956-ben vált ki Malajziai álamszövetségből, akkor let önálló városállam. A korábbi Malayan Airways, majd Malaysia-Singapore Airlines flottáján is megosztozott Malajzia és Szingapúr, és lett belőle Malaysian Airline System (Később Malaysia Airlines, az előbbi név kicsit erőltetett volt, talán maiatt, mert a MAS malájul aranyat jelent), ill. Singapore Airlines. Itt szólt bele a dolgokba Lee Kuan Yew, szingapúr elnöke, aki kerek perec közölte a Singapore Airlines-szal, hogy szép, szép, de vagy működnek piaci alapon, amennyiben létjogosult egy légitársaság felfuttatása, vagy nem, de a kormány nem fog egy légitársaságot azért támogatni, csak hogy legyen. Érdemes a Singapore Airlines történetét tanulmányozni.:)
Jurka
2021-04-07 at 05:54
Valahogy mindíg ezeket a giga cégeket kell támogatni,ha beüt valami.2008-ban a Renault sírt ki és kapott állami segítséget.(40éves profithajhászás után!)Szomorú,hogy így átverik az adófizetőket!
Namond
2021-04-07 at 00:35
Versenysemlegesség?
Jön a KLM, a Lufthansa, az Eurowings, az Austrian Airlines és a LOT?
Vagy a LOT nem?
egon samu
2021-04-06 at 19:06
Merkel 2020-ban a Lufthansát tömte ki 9 milliárd Eurós adópénzekkel, ma meg már ujra a tönk szélén állnak.
Királytigris
2021-04-06 at 19:05
A Malév más volt. A Malév feljelentése előre meg volt beszélve a Váradival. Váradi feljelenti a Malévet az EU-nál, és cserébe megkapta a magyar légipiacot a kormánytól. A Malév bedöntése már 2010-ben a kormányváltás után azonnal el lett döntve. Erre bizonyíték, hogy a felszámoló, már 2010-ben megszabadult minden céges érdekeltségétől (Összeférhetelenség elkerülése céljából), mert a Malév végelszámolása sokkal nagyobb bizniszt jelentett a számára, mint a cégei bevétele.
Az igazság az, hogy a Malév koporsójába sokan sok szöget belevertek, de legtöbbet a Gyurcsány vezette MSZP-SZDSZ tandem tette meg. 2012-re a korrupciós szerződések, valamint a gazdaságos üzletágak kiszervezése miatt a vállalatt csődbe került, csak folyamatos állami támogatással lehetett volna életben tartani.
Más szóval a Malévet 1990-óta teljesen szétlopták, pénzmosásra használták, a mindenkori kormányzópártok kifizetőhelye volt.
Polgar
2021-04-06 at 18:34
Nocsak? Jogállamisag? Felrenéznek?
Béla
2021-04-06 at 18:30
George Orwell Állatfarm című regényében az állatok egyik alaptörvénye eredetileg így hangzott:
“Mindenki Egyenlő!”
Később, mikor az Állatfarm továbbfejlődött a disznók diktatúrája irányába, az alaptörvény így módosult:
“Mindenki Egyenlő! (De vannak Egyenlőbbek!)”
khm
2021-04-06 at 17:59
Magyarországnak miért volt ez tilos a MALÉV esetében?
Tuti
2021-04-06 at 17:51
akkor tehat kijelenthetjuk, h az allami beavatkozas a gazdasagba kivanatos!!!
szegeny neoliberalisok, megint kaptak egy pofont…
A Nagy Testvér figyel téged
2021-04-06 at 17:49
Mifene! Nekik lehet?