Nem először került a sajtóhírekbe és a figyelem középpontjába az az utazásszervező cég, amelynek bérelt autóbusza vasárnap hajnalban 8 ember halálát okozó balesetet szenvedett az M7-es autópályán – tudta meg a PestiSrácok.hu. 2019-ben több sajtóorgánum is beszámolt róla, hogy magyar egyetemisták franciaországi síútja vált tortúrává, miután a magyar utazásszervezők hibás műszaki állapotú, román buszokkal vágtak neki a több ezer kilométeres útnak, végül az utasok egy része saját költségére, önállóan utazott haza. Majd még kártérítést sem kaptak. A “Suli Sí” szervezőcsapat és a hétvégi szerencsétlenségben érintett Rolitúra gyakorlatilag azonos céges hátteret mutat. Az Index és az Origo korábbi cikkei szerint az utakat szervező vállalkozók korábbi utazási irodáit többször megbüntették; volt olyan iroda, amely éveken át engedélyek nélkül hirdetett utakat.
A vasárnap hajnalban az M7-es autópályán, Szabadbattyán térségében történt autóbusz-szerencsétlenség az utóbbi évek legsúlyosabb buszbalesete. Egy utasokkal telt autóbusz 4 óra 55 perckor, egyelőre ismeretlen okból letért a pályáról, átszakította a szalagkorlátot, a felüljáró hídpillérjének ütközött, majd az oldalára borult. A jármű 53 utasából nyolcan a helyszínen életüket veszítették. Ketten súlyosan, 40-en könnyebben megsérültek. Legfrisebb információk szerint a baleset vélhetően váratlan defekt miatt történt és kivédhetetlen volt. Az egynapos horvátországi utat a Rolitúra és a Volmer Tours Kft. szervezte.
Egy olvasónk hívta fel a figyelmet arra, hogy a Rolitúra, illetve a honlapjuk szerint hozzájuk tartozó cégek körül korábban is volt már probléma. Ők lehettek a szervezői annak a franciaországi síútnak is, amelyet követően az egyénileg hazautazó résztvevő arról számoltak be, hogy halálfélelmük volt a műszaki hibás Romániából bérelt buszokon. Az akkor megjelent cikkek szerint az utazásszervező cégek (cégháló?) működése finoman fogalmazva zűrös… Megkerestük a Rolitúra honlapját, amelyről egyértelműen kiderül: a név gyakorlatilag egy brand, amit veszprémi egyetemisták építettek fel még a 2000-es évek elején. A Rolitúra Kft. ezen a cégnéven 2013-ban megszűnt. Ahogy fogalmaznak, “olyan utazásszervezők részvételével, akik több mint 10 éve nagyon népszerű, minden tekintetben igényes és ár/minőség szempontjából is piacvezető utazásokat szerveznek”, létrehozták az Iránytű Utazási Iroda Kft-t. Az Iránytű többek között a téli sportok szerelmeseinek szervezett utakat, bár szó szerint nem említik a Suli Sí nevet.
És helyben vagyunk: ha fellapozzuk az egyetemisták 2019-es, szerencsétlenül elsült franciaországi síútjáról szóló beszámolókat, azokban is megtaláljuk szervezőként az Iránytű Utazási Irodát.
Akkor az Index nyomozta ki, hogy a Travelex és a Suli Sí brand mögött az Iránytű lehet. Bár egyik honlapján sem szerepelt cégnév, MKEH- (Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal) engedélyszám igen. Az pedig megegyezett az Iránytű Utazási Iroda MKEH-számával.
Mi történt 2019-ben?
Sajtóhírek szerint 2019 februárjában botrányosan sült el egy egyetemistáknak szervezett franciaországi síút. Mondhatni, kész szerencse, hogy komolyabb probléma nem történt. Az Indexnek az utasok arról számoltak be, hogy a meghirdetett indulási időhöz képest 45 perccel később egy repedt szélvédőjű, törött lökhárítós busz érkezett értük a Népligethez. Nem magyar, hanem román buszt kaptak román sofőrökkel, akik magyarul még csak nem is beszéltek. Franciaországba érve egymást érték a malőrök: kiderült, hogy nincs hólánc a buszon, pedig kötelező lett volna; végül rendőrök mentették ki és vitték szállásra az akkor már 24 órája buszon ülőket. A másik busz több órás késéssel indult, állítólag azért, mert olyan rossz műszaki állapotban volt, hogy egy sofőr sem akart vele elindulni. A buszos vállalat a Spanyolországból Romániába tartó buszt riasztotta, a két jármű sofőrjei Budapesten cseréltek, és az új busz a kipihent sofőrökkel gurult be a Népligetbe. Volt szülő, aki azt nyilatkozta a lapnak, hogy amikor lányai meglátták a rossz állapotú buszt, fel sem mertek szállni rá. Másnap is elindítottak egy buszt, már a Blaha Lujza térről, amin hatalmas volt a kosz. Az úton a jármű váltója elromlott. Többször eltévedtek, mert rosszul volt megadva a cím a menetlevélen. Lejárt a tachográf, beragadtak a hóba, a buszt az utasoknak kellett kitolni. Többen is azt mondák az Indexnek, végig halálfélelmük volt. Hazafelé már önállóan jöttek, mert a román buszra nem voltak hajlandóak újra felszállni, cserebuszt pedig a szervezők nem tudtak biztosítani. A panaszaikkal nem foglalkoztak. Végül egyébként kártérítést sem kaptak.
Sajtómegkeresésekre az utazásszervezők tagadtak; szerintük a buszok megfelelő műszaki állapotban voltak és azért kellett román buszt rendelni, mert itthon nem állt rendelkezésre elegendő bérelhető busz.
Zűrös múltú utazási irodák a háttérben?
Visszatérve a hétvégi buszszerencsétlenséghez: mivel az utat szervező cég még közleményt is kiadott, talán kijelenthető, hogy az egy napos, összességében oda-vissza úttal háromnapos horvátországi utat a Rolitúra szervezte.
A Rolitúra honlapja szerint durván 3–4 évente változott mögöttük a céges háttér az utóbbi időben. 2013-ig voltak Iránytű Utazási Iroda, “2017 végétől a Rolitúra programjait a Földgömb Utazási Iroda kezdi szervezi” – írják. Azaz most már csak szervezte. A legutóbbi váltást a járványhelyzettel kapcsolatos “rossz kormányzati intézkedésekkel” indokolják. A lényeg, hogy 2021-től már Volmer Tours Kft. néven futnak.
A Rolitúra alapítója Szabó Roland túravezető, autóbuszvezető, aki a nyilvános cégadatbázis szerint a 2021-ig Rolitúra-utakat is szervező Földgömb Utazási Iroda társtulajdonosa és ügyvezetője is volt 2020 novemberéig. Társtulajdonos a cégben, tehát Szabó Roland volt üzlettársa Butor Klára, annak a Makray Ádámnak az édesanyja, aki a francia síút résztvevői szerint személy szerint azt az utat szervezte. Makrayéknak volt már egy utazásszervező biznisze, X-Press Solution Kft. néven.
Szabó volt üzlettársának irodája éveken át engedély nélkül szervezhetett utakat
A síutakat tehát a franciországi beszámolók alapján Szabó és Makray szervezték. A cégháló Makrayékhoz köthető szálával az Origo foglalkozott korábban. A lap 2010 januárjában azt írta, hogy a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) több bejelentést is kapott diákoktól, hogy a www.suli.si nevű honlapon olcsó síutakat árulnak, ugyanakkor sem a szervező utazási iroda neve, sem elérhetősége, sem pedig nyilvántartási száma nem szerepel az oldalon. A honlapon csupán egyetlen mobilszámot és egy e-mail-címet tüntettek fel. Az Origo kiderítette, hogy a szervező cégként feltüntetett “Ski International” Magyarországon nem bejegyzett, nem létező cég. A Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal (MKEH) nyilvántartásában nem szerepel, holott aki utazást szervez, annak ez kötelező. Rákerestek a domainnévre, amelynek a tulajdonosa egy bizonyos Travelex Corporation volt. A Travelex tulajdonosa pedig az X-Press Solutions Utazási Iroda Kft.
Az X-Press Solution körül is volt balhé korábban. A Panaszfal nevű oldal és az alapján az Origo foglalkozott a témával. A cég úgy hirdetett olcsó bulgáriai utazásokat, hogy 2009-ben már törölték a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal nyilvántartásából. Így pedig utazásszervezésre nem volt engedélye. A travelex.hu oldalon akkor szereplő Travel & Explore néven semmilyen működő céget nem találtak, azt az MKEH egyáltalán nyilvántartásba sem vette.
A Rolitúrák márkanevet jelenleg a Volmer Tours Kft. használja – a Rolitúra honlapja szerint közösen szervezik a belföldi és külföldi utakat. A Volmer Tours egy 2007-ben bejegyzett mosonmagyaróvári cég; honlapjukon alig szerepel adat, egy telefonszám, egy cím és egy fotó. Az Opten szerint a cégnek a rolitúrás fiúkhoz hivatalosan nincs köze. És a fent említett cégek tulajdonosait, képviselőit sem találtuk a kft-ben tagként vagy vezető tisztségviselőként. A cég külföldön is hirdet utakat; itt kontaktként a rolitúrás e-mail cím van megadva.
A fentiek alapján írtunk a Rolitúra weboldalon található e-mail címre és megkérdeztük, mi az oka annak, hogy 2021 óta újabb cég égisze alatt működnek. Mi történt a Földgömb Utazási Iroda Kft-vel, amelyben még Makrayékkal együtt üzleteltek, Szabó miért vált ki onnan? Arra is kíváncsiak voltunk, Makray Ádámnak vagy bármely családtagjának jelenleg van-e köze a Rolitúrákhoz? Továbbá a hétvégi horvátországi út szervezésében konkrétan kik vettek részt és milyen engedélyek alapján.
Vezető kép: MTI
Hans Landa
2021-08-18 at 11:05
A veronai buszbaleset után ment a fogadkozás,hogy mostantól ellenőrzés stb.Román buszok,román sofőrök,gratulálok…..
csekatalin és czeglédy céghálói a 2010-es évek közepén végén.
Valaki
2021-08-18 at 10:55
[email protected]
Mi előtt valamit leírsz tájékozódj!
A felvételeken látszik, hogy valamennyi gumi ép, a talpra állított buszon nem lapos egyik kerék sem, a bal elsőt az egyik felvételen veszik ki a buszból, láthatóan épen.
Olyan durr defektet még te sem láthattál ami nem járt a kerék leeresztésével.
Lehet a cégvezetés korrupt, csaló, rosszindulatú akármilyen, de távolból nem tud pályaelhagyásos balesetet okozni.
Az esetleges céges trükközéseknek pedig semmi köze a busz menetdinamikájához.
Ez csak a “nép vér kíván” akaratának kiszolgálására alkalmas.
Galamb
2021-08-18 at 10:08
Ezek az utazásbizniszelők az ingatlanosokkal vannak kb. egy polcon. Egy polccal a behajtók és az autónepperek , kettővel a hóhérok felett…
jobb-ágy
2021-08-18 at 09:39
Kedves Judit. Ön előtt épp 5 perccel leírtak valamit. Olvasta volna el, és akkor talán nem írja le, amit leírt! Amúgy egyetértek, felelősök kellenek. PL. Meg kell keresni azt a borneói analfabéta segédmunkást, aki az ehhez a gumihoz felhasznált kaucsukot csapolta a fából, vagy esetleg azt a helyet, ahol a gumiban levő levegőt belepréselték, és abban a körzetben meg tiltani a pumpálást, mert a vidék levegője nem alkalmas autókerék föltöltésére! Még sok ötletem van, de szerintem talán ennyi is elég a hülyeségből! Ez egy szörnyű tragédia, amely nagyon megérint minden jó érzésű embert, inkább gyászoljunk, mint fölöslegesen a szánkat tépjük! A műszaki vizsgálatokat mindenki hagyja szakemberekre, senki ne ötleteljen, majd ha születik egy hivatalos állásfoglalás, azt mindenki fogadja el! Egy autentikus hang!
Judit
2021-08-18 at 08:57
Felháborító, szörnyű hogy ilyen tragédia bekövetkezhetett.!!! Remélhetőleg mielőbb megtalálják akik felelősek a balesetért és megbűnhődnek a tetteikért.!!!
[email protected]
2021-08-18 at 08:52
VALAKI: – NEM aludt el egyik sofőr sem, durrdefekt okozta a balesetet !
Legalább odafigyelnél a hírekre, mielőtt embereket meggyanúsítasz !
Egyébként a baleset előtt nem sokkal cseréltek a sofőrök.
Az egész sajtó tele van ezekkel a hírekkel, ezért az “elelvási”
teória az tul.képpen egy rágalom…
Kovács Péter
2021-08-18 at 08:46
Kedves Füssy Angéla ! CSAK gratulálni tudok az oknyomozó riportjához,
és csak remélni lehet hogy azok a ROHADÉKOK, akik miatt emberek haltak neg, elnyerik MÉLTÓ büntetésüket ! Marad a reménység, hogy nem ússzák meg, “jó ügyvédek” segítségével ! ! !
obsitos
2021-08-17 at 23:48
Valahogy ez már elsőre nem volt normális, éhenhaló művészeknek szervezett zsíroskenyér utak egynapos (!) tengerparti ficánkolással!!!
A vendéglátóknak semmi jövedelem, itthonról vitt szalámi-konzerv-üdítő hegyek, mi hasznuk van belőlünk?????
Csak a koszolás, szeméthegyek , üza. füst utánunk.
halacska
2021-08-17 at 23:08
Infokommunikációs korban miért nem lehet ilyeneket kiszűrni?
Valaki
2021-08-17 at 22:52
Tehát olyan aljas emberek vannak, akik céget működtetnek, és olyan buszsofőröket vesznek fel akik el tudnak aludni, vagy rosszul tudnak lenni vezetés közben, mind ezt egy felüljáró pillér előtt.
Lehet, hogy igaz az egész cikk, de semmi köze a balesethez.
Inkább a chekatka céghálóját térképeznék fel részletesebben, és annak a céghálónak a pályázatait és azok teljesítését kellene végig követni. Ja, hogy ahhoz fel kelen állni az íróasztaltól. Pesti Srácok, ne legyek 444 vagy index!
Gijutsushi
2021-08-17 at 21:02
Nincs olyan cég, hogy Rolitúra, 2015-ben kényszertörölte a cégbíróság. Egy másik cég kapcsán, amelyet 2016-ban kényszertöröltek, Szabó Rolandot eltiltották az ügyvezetéstől. (https://www.e-cegjegyzek.hu/)