“A nagy ételfutárcégek, akiknek dolgozó futárok most a kata-szigorítás miatt tiltakoznak, olyanok, mint a legrosszabb uzsorások. Elviszik a forgalom negyedét, gyakorlatilag az étterem nyereségének nagy részét. Nekik mindenért fizetni kell, de ők még a nekik tizenórákat robotoló futárok utáni járulékokat sem hajlandók megfizetni” – mondta a PestiSrácok.hu-nak Martin Imre, gasztroműsorokból ismert vendéglős, a budapesti Ferdinánd Monarchia étterem tulajdonosa, aki csak most, a tüntetések kapcsán tudta meg, hogy az ételfutárok nem a milliárdos bevételű cégek alkalmazottai, hanem katás, azaz kisadózó vállalkozók.
Szerinte elképesztő pofátlanság ez a szóban forgó cégek részéről, akik a pandémia legnagyobb nyertesei voltak. Mindkét nagy futárcéggel dolgoztak, de csak a járvány idején, illetve amint lehetett, szerződést bontottak. Martin Imre tapasztalata az, hogy abból a pénzből, amit ezek a cégek elvittek, saját futárt lehet foglalkoztatni.
A FoodPandával, illetve akkor még NetPincérrel és a Wolttal is dolgoztunk együtt, de csak kényszerűségből, amikor a járványügyi korlátozások miatt nem tudtunk vendégeket fogadni. Hiába váltottunk, egyik sem sokkal különb a másiknál. Amint lehetett, azonnal szerződést bontottunk, utána mi magunk szállítottunk ki
– mondta a PestiSrácok.hu-nak Martin Imre vendéglős. A Ferdinánd Monarchia étterem tulajdonosa állítása szerint nem is tudta, hogy az ételfutárok nincsenek bejelentve, és nem az adott cég alkalmazásában állnak, hanem katás vállalkozók. Ezt elképesztőnek tartja, ugyanis szerinte jócskán lenne miből kifizetniük a foglalkoztatás költségeit. Martin Imre emlékeztetett, hogy a koronavírus-járvány hozta igazán helyzetbe ezeket az amúgy külföldi többségi tulajdonú cégeket, amikor megbízásaik és a rendeléseik is megtöbbszöröződtek, a pandémia idején ugyanis az éttermek nem fogadhattak vendéget. Aki korábban nem szállított ki, nem volt saját futára, az ilyen bizonytalan helyzetben bővíteni nem tudott. Ezért aztán a legtöbben leszerződtek a nagy ételfutár cégekkel, akkor is, ha egészen drasztikus feltételeket diktáltak. Tudták, hogy egészen irreális, amit kérnek, de ez még mindig jobb volt egy fokkal, mintha lakatot kellett volna tenni az étteremre. Nem állt meg a munka, nem kellett alkalmazottakat elbocsátani – vagy nem annyit – és megmaradt a vendégkör.
Mindkét futárcég 20 és 30 százalék közötti összeget kér egy-egy kiszállításkor a számla összegéből. Ha sok a napi megrendelés, akkor áll meg a megállapodás 20 százalék körül, de jellemzően inkább a 30-hoz közelít. Ezt kell kigazdálkodni úgy, hogy mi nem úgy képeztük az árainkat, hogy abban benne legyen ennyi plusz költség. Nem is feltétlen lehet ennyit rátenni. És az ételszállító cégeknek nemcsak a bevétel utáni százalékot kell kifizetni, hanem fizetni kell a letelepített eszközért is, amin a saját szoftverük fut – ezen érkeznek a megrendelések
– árulta el a vendéglős. Elmondása szerint míg a FoodPandánál bérleti díjat számolnak fel, a Woltnál részletekben kell kifizetni az eszközt, ami egy iPad. Ez utóbbi céggel akkor bontották fel a szerződést, amint kifizették az utolsó részletet is.
Így az eszköz a miénk maradt, letöröltük róla a programjukat és most ezen az iPaden keresztül, a napi munka közben a Facebook-oldalunkat építjük. Saját magunk tartunk kapcsolatot több ezer vendégünkkel. Kifejezetten rájuk szabottan tudunk akciókat hirdetni vagy egy-egy menüt összeállítani
– mondta Martin Imre. Hozzátette: nem esett vissza annyival a forgalmuk, hogy ne érné meg így sokkal jobban. Az elmúlt években ugyanis a futárcégek majdnem minden nyereséget elvittek, amiért az étterem csapata dolgozott meg. Mivel a forgalom változó, összegben nehéz lenne meghatározni, mennyi pénzt vitt a futárcég a havonta. Martin Imre szerint az viszont jól szemlélteti a nyerészkedést, ha a havi forgalomhoz viszonyítunk.
A szakmában azt mondják, egy étterem akkor megy jól, működik jól, ha a bevételből 30 százalék nyereség megmarad. Ehhez képest egy ételfutárcéggel való együttműködés a bevétel 25 százalékát viszi. Alig marad valami. Mondom, elviszi, amiért dolgoztál, úgy, hogy mögöttük nem áll semmilyen vendéglátóipari munka. Olyanok, mint az uzsorások
– húzta alá a fővárosi vendéglős. Martin Imre azt is felidézte, hogy a szolgáltatás minőségével is volt gond, a kiszállítási mód jellegéből adódóan. Előfordult, hogy egy somlói galuskát kellett kiszállítani, csak néhány utcányira, de mire a futár odaért, turmix állagúvá rázódott össze a desszert. A vendég fel is hívta az éttermet, hogy jelezze, tudja, hogy nem az ő hibájuk, de ezt így nincs gusztusa az embernek elfogyasztani.
Mivel ráadásul egy törzsvendégünkről volt szó, autóba ültem és én kivittem egy másik somlói adagot. Figyeltem a GPS által felkínált útvonalat, két macskaköves szakasz is volt rajta. Egy kerékpáros, motoros futár a hátán lógó dobozzal nem is tud úgy áthaladni, pláne nem normál tempóban, hogy az étel ne rázódjon össze. Fine dining éttermeknek, vagy azoknak, akik az ételt szépen összeállítva, kitálalva csomagolják, nem fér bele, hogy így érkezzen meg a vendégnek
– hangsúlyozta. A Ferdinánd Monarchia étterem tulajdonosa azt mondta, egyszerűen nem érti a futárokat, akik a kata-módosítás ellen tüntetnek, amikor igazából a FoodPandánál és a Woltnál kéne tüntetniük, amiért ilyen bevételek mellett azokat is megkárosítják, akik nekik azt a nagyon sok pénzt megkeresik, mert azok maguk a futárok. Ehelyett Martin Imre elmondása szerint a futárok – akik ugye katás kisadózó vállalkozók – címek utáni díjat kapnak: más összeget a biciklis, a motoros és az autós futár. Az utóbbi a legtöbbet, ők az autófutás után is kapnak valamennyit. Persze mindenki a saját járművét használja. Azok alapján, amit neki futárok mondtak, átlagosan 15–20 ezer forintra jön ki a napi pénzük. Ez így összesen, havonta futáronként olyan 400 ezer forint lehet, amiről a cég ugyebár számlát kap. Ami a futárnak még ezen felül juthat, az a jatt, ami persze napi több ezer forint is lehet. De még akkor is a cég járt sokkal jobban.
Ha a Martin Imre által elmondottakat végiggondoljuk, az ételfutár cégek háromszorosan is másokat károsíthatnak meg azért, hogy minél többet keressenek:
- megkárosítják az éttermeket, akik kényszerhelyzetben kifizetik nekik a forgalmuk egynegyedét;
- megkárosítják az államot, hiszen a futárokat nem alkalmazzák, hogy megspórolják az utánuk fizetendő közterheket;
- és megkárosítják a futárokat, akik nekik dolgoznak, ezért nekik alkalmazotti státusz járna, normális egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékkal.
És ezeknek a cégeknek az extraprofitjáért tüntetnek, megbénítva a fővárost azok, akiket bizony csúnyán becsapnak.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS