Idő előtt, azonnali hatállyal megszüntették az elektromos autók vásárlási támogatását Európa legnagyobb autópiacán – írta a legutóbbi cikkében Várkonyi Gábor.
Szombaton jelentette be a német gazdasági miniszter, hogy vasárnaptól, azaz mától nem fogadnak be több kérelmet villanyautó-támogatás kapcsán. Azok, akiknek már forgalomba van helyezve az autójuk, és korábban igényeltek pénzt az államtól, megkapják a támogatást; azok, akiknek el van fogadva a kérelmük, de az autójuk még nem érkezett meg, bukták a pénzt
– írta a Mandineren megjelent cikkében Várkonyi Gábor.
El sem merem képzelni, hogyan fogadna egy ilyen lépést a magyar közvélemény, de ez most mellékes
– tette hozzá. Várkonyi szerint a német alkotmánybíróság döntése alapján 60 milliárd eurós “lyuk” képződött a német költségvetésben, mert a kormány szándékaival ellentétben nem lehet csak úgy ide-oda tologatni forrásokat olyan célokra, amik nem egyeznek azzal, amire eredendően el volt különítve a pénz. A háttértörténetnek érdemes utánaolvasni: a zöldek világmegváltó ideológiai projektjeire nem maradt pénz, így az egyébként 2024 elején amúgy is lejáró villanyautó-támogatást 2 héttel korábban, egyik pillanatról a másikra ki kellett iktatni.
Szerintem nem elegáns más országok politikájába beleszólni, de annyit a piac szempontjából érdemes megjegyezni, hogy ez a tervezhetőség kritériumával erősen szembe megy
– fogalmazott Várkonyi, hozzátéve, hogy 2016 óta a német adófizetőknek 10 milliárd eurójába került az elektromos autók támogatása; összesen 2,1 millió autó vásárlásakor folyt valamekkora összeg a támogatásukra az államkasszából. Egy ideje a PHEV-autók már ki vannak zárva a körből, de sokáig ezekre is szép pénzeket adtak. Nevetségesen rövid tartásidőhöz volt mindez kötve, így az autóknak egy igen jelentős része a gazdagabb skandináv országok irányába távozott fél év után, tovább nehezítve a kormány céljának az elérését, miszerint 15 millió villanyautó fusson a német utakon 2030-ra. A tegnapi lépés többek között azt is jelenti, hogy ezt a célt hivatalosan is feladták, bár szakértők már régen figyelmeztettek, hogy ez elérhetetlen. Piaci elemzők kiemelik, hogy a folyamatos elektromosautó-eladási növekedés után 2024-ben erős visszaesés várható a piacon: 18%-os piaci részesedésről 11%-ra eshet arányuk az új autó eladásoknál. Tágan értelmezett 90–200 ezer autó mínusszal számolnak.
Hogy mekkora légvár egyébként a 15 millió elektromos autó 2030-ig a német utakon? 10 milliárd euró elköltése mellett jelenleg 1,3 millió ilyen autó fut. 2025-től az új flottafogyasztási célok nem lesznek tarthatóak magas elektromos autós eladások nélkül. Vagy a villanyautókat kell veszteséggel eladnia a gyártóknak, ha tartani akarják az arányokat, vagy büntetéseket kell fizetniük. Egyik megoldás sem tartható hosszabb távon, és jelentősen befolyásolja a kontinens gyártóinak a globális versenyképességét
– olvasható a cikkben. Várkonyi hozzátette: júniusban EP-választások lesznek, és néppárt frakciójának a vezetője, Manfred Weber kijelentette, hogy konzervatív többség esetében a 2035-ös belsőégésű tiltásról szóló törvényt semmisé teszik.
Jelentős fordulat lenne az európai hozzáállásban. Forradalminak azért nem nevezném, mert semmi egyéb nem történne, mint annak a belátása, hogy a realitás mindig bekopogtat, és minél hamarabb nézünk vele szembe, annál kevésbé lesz fájdalmas
– zárta írását Várkonyi.
Forrás: Mandiner; Fotó: MTI/EPA/Filip Singer
Facebook
Twitter
YouTube
RSS