Nem tudom, szeretem-e a magyar közjogi berendezkedést, de a jelenlegit már belaktuk valahogy. Készségesen elismerem, hogy talán túl stabil, hiszen két miniszterelnök-bukást túléltek a baloldali kormányok, sem Medgyessy Péter, sem Gyurcsány Ferenc nagyon látványos bukását sem követte előrehozott választás.
Gyurcsány Ferenc ráadásul többször is megbukott politikailag, 2006-ban legalább kétszer, aztán a népszavazás után, majd amikor Brüsszelből leváltották. Egyszer sem jött előrehozott választás, Gordonka elmuzsikált még egy évig, hogy igazán a csőd szélén adhassák át az országot a jobboldalnak. Ha innen nézem, tényleg nagyon gáz, hogy egy nem kétharmados többséggel rendelkező kormány ilyesmiket túlél. Ugyanis soha egyszer sem volt egyetlen, nemhogy egy tucat olyan balos képviselő, aki vállalta volna a lepattanást a Feriről. A jellemet, a politikai bátorságot a baloldalnak hazulról kellene hoznia, nem a közjogi rendszertől kellene várnia.
Cserébe pedig a kétharmados többség még sokkal mozdíthatatlanabb. Arról igazán nem tehetünk közjogilag, hogy a magyar választási rendszerben az ötven százalék körüli támogatás általában kétharmadot ér. A fránya választók ugyebár, akik valahogy kiszerettek a baloldalból.
Mindez attól a hevülettől kezdve érdekes, amellyel a baloldal Vonától Feriig elkezdett közvetlen elnökválasztást követelni. Kétségtelenül elismerem, hogy látszólag eddig a jobboldalnak nem volt szerencséje a köztársasági elnökeivel. De ez csak a látszat. Mádl Ferenc és Áder János tökéletesen látták el a feladatukat, már ha az ember tudja azt, hogy mi is volt az. De nem tudja. Az átlagpolgárnak fogalma sincs arról, hogy miért tartunk még egy palotát és adminisztrációt. A köztársasági elnöki méltóság létezése mögötti hatalomelméleti, jogelméleti gondolatok irányába meg végképp érdektelen. Voltak ugyan olyan helyzetek, amikor az aktuális köztársasági elnök képviselhette volna a nemzet egységét, de nem tette. Csakhogy akkor először Göncz Árpád volt az elnök, aki tíz évig teljesen nyíltan képviselte a balliberális oldal érdekeit, szembeköpve a saját állítólagos múltját és a nemzet egységét.
Például meg sem próbált úgy tenni, hogy az ex-pufajkás (ez helyből az ex-SS vagy az ex-SA tagsággal vagy a koncentrációs táborok őrségében való részvétellel egyenértékű embertelenségi szempontból) Horn Gyula miniszterelnöki megválasztása egy 33 százalékos listás eredménnyel rendelkező ex-kommunista párt támogatásával nem igazán fejezi ki a nemzet egységét 1994-ben. Az a későbbi körülmény sem menti fel őt, hogy kiderült, a szocialisták sokkal alkalmatlanabb és szörnyűbb miniszterelnököket is képesek kitermelni Medgyessy és Gyurcsány személyében. Medgyessyről ugyebár kiderült, hogy ügynök volt, isten tudja, kinek az ügynöke, formailag valamelyik magyar hálózaté, amely a kommunista diktatúrán belül működött, összenőve a nagy Szovjetunió vonatkozó szolgálataival. Ideális pedigré egy magyar miniszterelnök számára, de egy lemondást nem ért meg. Akkor is el tudtam volna viselni, hogy Mádl Ferenc kimondja, hogy ez egy erkölcsileg vállalhatatlan együttállás, ha jogilag nem is támadható, de egy jogászprofesszortól ez talán nem volt elvárható. Mindenesetre az ő jószándékát nem vonom kétségbe, míg Sólyom Lászlóét 2006-ban igen.
Gyurcsány Ferenc ugyanis 2006-ban nemes egyszerűséggel lebukott. Nagyon sok milliárdos tételben hazudott a költségvetés állapotáról és az őszödi beszéd után már nem volt kétség a motivációiról és céljairól, simán meghackelte a demokráciát, 2006 után minden egyéb balhétól függetlenül nem lehetett volna erkölcsi lehetősége miniszterelnöknek maradni. Soha nem vesszük tudomásul ennek a demokratikus fiaskónak a nagyságát és távlati hatásait. Jelen esetben azt, hogy minek van köztársasági elnök, ha egy ennyire nyilvánvaló esetben sem vállal akár személyes kockázatot is és nem hajlandó együttműködni a továbbiakban egy ilyen figurával. Míg Horn nagyjából tisztességes választásokon nyert, Medgyessyt pedig csak gyanítható “trükkök százaival” juttatták hatalomra a balliberálisok egy egyébként is kiélezett választáson. Gyurcsány viszont nyilvánvalóan maga személyesen lépett ki minden erkölcsi keretből, nem maradt olyan érv, az MSZP-SZDSZ képviselők és támogatóik nyers hatalmi érdekein kívül, amiért miniszterelnök maradhatott. Gyurcsány minden módon megbukott a nemzet előtt is és Sólyom László elszalasztva élete lehetőségét végül is hozzájárult a hatalmon tartásához. Ha a köztársasági elnök nyilvánosan erkölcsileg alkalmatlannak minősíti Gyurcsányt, teljesen más irányba fordulhatott volna a magyar politikai élet. Nem biztos, hogy bánjuk így utólag négy kétharmad után ezt, de ne essünk a liberálisok hibájába, ne relativizáljunk múltbéli erkölcsi döntéseket, későbbi információk birtokában.
A köztársasági elnökök tehát baloldali kormányokat stabilizáltak a döntéseikkel, pontosabban a döntéseik elmaradásával. Ennek oka lehet persze részben az is, hogy az elnök gyenge, jogi értelemben nincs hatalma. Abban azonban biztosak lehetnénk, hogy ha virtigli liberális köztársasági elnök lenne, aki annyira beágyazott a baloldalba, mint Áder vagy Novák, az bizonyosan minden reggel azzal kelne, hogy megpróbál minden eszközzel és persze morális magaslatról betartani egy jobboldali kormánynak.
A köztársasági elnök választás módjának közvetlenre változtatása destabilizálná a magyar belpolitikát, ismerve magunkat (a távolabbi jövőben) az elnökök rögtön aktívabbak lennének és további karrierépítési lehetőségnek is tekintenék ezt a posztot. Az ellenzék véleménye szerint a jobboldal eleve diszkreditált, tehát nem is jelölhet olyan embert, akit ők elfogadnak, a baloldal pedig, eddigi elnökjelöltjeit tekintve képtelen olyan embert találni és jelölni, aki komolyan vehető a körúton kívül. Arról nem is beszélve, hogy egy újabb kampány mennyire hiszterizálná tovább a magyar közéletet.
Tehát az ellenzék aktuálpolitikai okból követel alaptörvény változtatást, ráadásul úgy, hogy csak komolytalan jelöltjei vannak egy közvetlen választásra. Ezzel semmilyen formában nem lép ki az eddigi sémái közül, meg sem próbálja a felelős politikai erő látszatát kelteni, csak kampányol, mint mindig.
(Nyitókép: AFP)
T.rex
2024-02-25 at 19:43
füredi46 / Csak még annyit ; ne feledje ,az utolsó szó mindig az aktuális elnöké! Rosszul döntött, elnézést kért,lemondott!Azt nem tudom hogy Göncz hányszor kerülte meg a földet!🤔Az biztos hogy Novák, Sólyom Lászlót és Áder Jánost is kenterbe verte ,ami az utazásokat illeti!Tudja a kritika , bármennyire terhes is, jó dolog! Félreértés ne essék,mondom mindezt úgy, hogy konzervatív értékrendet vallom magaménak!Magyarul ,utálom a komcsikat és a libsiket mint a szart!De ne higgyük azt , hogy mindent jól csinálunk, amikor vannak dolgok ,amiket nem! Orbánék, többek között ettől is olyan erőssek ,ha hibáznak azt elismerik! Kommunisták nem!Befejezésként csak annyit, úgy látom egy platformon állunk, kellenek az egészséges viták is!Tiszteletem!
Csb
2024-02-25 at 19:00
Igen,ezeket a bűnözőket is fogja az idő. Ezek nem politukusok!! Soha nem is voltak azok. Mindig megmondták nekik hogy mit kell hazudniuk és cselekedniük. Ezek a ratyik azért nem menekültek el mert nem üldözte őket senki. Azért nem üldözte senki mert mindenki örült volna ha eltakarodnak az északi sarkra.
T.rex
2024-02-25 at 18:57
füredi46 / Megértem Önt ,hogy ilyen hevesen reagált a kommentemet!De ez “csak” egy komment volt(vélemény),ahogy az Öné is!Azt írja ,ne képzeljem azt hogy ott görnyed a kegyelmi kérvény felett és kimalmozza ,ki kapjon kegyelmet és ki nem!?Azt is említi ,mit képzelek én ,tanácsadók serege veszi körül az elnök asszonyt!Önnel szemben,én nem képzelek semmit ,csak felhívtam a figyelmet egy-két dologra ami nekem nem szimpatikus!A véleményem szubjektív, ahogy az Öné is, ha csak nem bejáratos a Sándor palotába!És miután azt írok le amit akarok,ahogy Ön is,akár még hülyeséget is ,megtehetem! Jól kioktatott, nem sajnálta az időt! Azért ne szívja mellre ,csak nyugiba!
Bk.
2024-02-25 at 17:25
Gyurcsány Ferenc nem kètszer bukott meg,hanem örökre. ÖSZÖD és a 2006 os események után. Politikai halott,amit látni is rajta.Sokan a piára vélik,pedig ez a totál idegkimerülés jele,a bolondulás határa.
lesi
2024-02-25 at 17:20
ferkó de szép szál legény voltál most meg úgy nézel ki mint a belfegor
ATESZ
2024-02-25 at 16:09
MID A KETTÖ EGY SZAREMBER ÉS NAGYON FINOMAM FOGALMAZTAM!
füredi46
2024-02-25 at 15:44
Atyavilág, micsoda két elvtársi pofa bambul a fotón… Az egyik idegbeteg és notórius hazudózó, a másik meg kádárista III/II-es ügynök volt. De legalább Medgyessy visszavonult, viszont az Őszödi Böszmeként elhíresült, velejéig gyűlölködő pojáca erre képtelen – ha tudná, mi a demokrácia, már százszor ki kellett volna vonulnia a közéletből -, de hát ő mániákusan szeretne visszakerülni a hatalomba. Hatalmi mániás és Orbán-fóbiás. De van egy rossz hírem Gyurcsótány elvtárs számára: ő már sosem fog visszajutni a hatalomba! Húzza csak meg magát a bolsik által a zsidó tulajdonostól ellopott villában és piálgasson.
füredi46
2024-02-25 at 15:34
T.rex
Nem ért maga sermmit, leglaább is, ami a köztársasági elnöki intézményt illeti. Miféle “langyos helyzetről” firkál? No, és hogyan lehet ekkora blődséget leírni:”Abszolut tisztába kell tenni(minél előbb), mit tehet meg egy közt.elnök és mit nem.”
Mert azt képzelgi, hogy nincs “tisztába téve”? Gondolja, hogy 33 év eltelte után sincs a köztársasági elnöki intézmény szabályozva…? Ember, miket firkál?! Göncz Árpád óta törvény szabályozza precízen az elnöki intézményt is (annak költségvetését is), ha úgy tetszik azt: mit tehet meg és mit nem. Annak szellemében látta el a hivatalát Göncz Árpád, Mádl Ferenc, Sólyom László és Áder János is. Természetesen Novák Katalin sem csinálhatott azt, amit akart, amint azt ön képzelgi. A kegyelmezési jogkör megilleti a köztársasági elnököt. Más kérdés, hogy rosszul élt vele, hibázott, mint azt elismerte. De azt se képzelje ám, hogy ott görnyedt egyedül a kegyelmi kérvány fölött, töprenkedett és döntött… Eleve ott volt előtte az igazságügyi miniszter javaslata (nem javasolta a kegyelmet!), továbbá jogászcsapat dolgozik a keze alá, meg tanácsadók serege, s hozza meg végül a döntést. Sajnos, egy tanácsadónak felettébb nagy befolyása volt rá, (nagyon tisztelte, nagyon adott a szavára), hát be is vitte az erdőbe ebben a kegyelmi ügyben. (Bár a miniszter javaslatát vette volna figyelembe!)
Továbbá: azt meg hogyan képzeli, hogy szabályozzák mennyit utazhat a közt.-i elnök? Azért álljon már meg a menet. Nem kisdedóvóról van ám szó. Nevetséges, hogy a köztársadsági elnök utazásait korlátozzák. (Göncznél senki nem utazott többet, 10 év alatt bejárta az egész világot.) Azt meg, honnét tudja, hogy mennyit költött – ön szerint sokat – protokolláris költségekre Novák Katalin? Miért találgat, sőt vagdalkozik a kárára, pontos információk hiányában? S miből gondolja, hogy a protokolláris költség nincs szabályozva. A köztársasági elnöki hivatal ugyanúgy költségvetésből működik, mint a kormány vagy bármelyik minisztérium. Maga tényleg nem ért semmit (ha nem szól, talán bölcs maradt volna), de firkálni azt tud felelőtlenül.
Cukkerberg galaxis
2024-02-25 at 08:43
T.rex 2024-02-24 at 21:21
Azt írod, érted. De nem érted!
Theo
2024-02-25 at 00:06
Azért néha vannak az elnököknek kulcs pillanataik.
Sólyom elkaszálta a Zetenyi -Takacs törvényt, Göncz lehetetlenné tette a taxis sztrájk letoreset. Háború esetén is van szerepe az elnöknek, csak eleddig szerencsére ez még nem merült fel.
T.rex
2024-02-24 at 21:21
Novák Katalin kudarca,felvet egy csomó kérdést a közt. elnöki intézmény müködése kapcsán,mint olyan… Abszolut tisztába kell tenni(minél előbb),mit tehet meg egy közt.elnök és mit nem!Ez a “langyos”helyzet tette lehetővé Nováknak , hogy szépszerivel azt csináljon, amit akar! Csak egy példa a pedofil botrányon kívül! Statisztikailag nem számon követett utazgatások?Ha összehasonlítanánk az elöző két közt.elnök utazásait Novák utazgatásaival ,kikeredne a szemünk! Értem én hogy jó hírünket viszi a világba, meg diplomáciai, protokolláris kötelességek,de szerintem alaposan túltólta ebbéli kötelezettségeit!Ja és a piszkos anyagiak… Nem tudom hogy az állam milyen mértékben járul hozzá az elnököt megillető protokolláris költségekhez (valószínű,mindent az állam fedez),halkan hozzátenném,azt a mi adó forintjainkból teszi!Amit Novák két év alatt elköltött,hát…Ezt is szabályozni kellene a mindenkori közt.elnök számára!
Orientál
2024-02-24 at 21:06
Ami nagy baj a balliberális zöld Gyurcsányékkal az is ahogy felelőséget a hazánk széthazudozásukért szétlopásukért idegen őket pénzelő megbízóiknak kiszolgáltatásukért népbe lövetésükért emberi csontokat töretésükért szemeket kilövetésükért ….. felelőséget nem vállalnak mint ahogy régebben sem vállaltak. Gyurcsány szokásának megfelelően nem adott számot a mai tavalyi évet értékelő beszédében ahogy a dk-s mszp-s párbeszédes jobbikos momentumos lmps szintén hazaáruló helyi irányító tehát önkormányzati csicskái ahogy lopkodták és jelenleg is lopkodják szét a hódmezővásárhelyi budapesti pécsi ….. önkormányzati rengeteg milliárdot – ezt már mi előre tudtuk Gyurcsány mostani évértékeléséről – IS.
gyozo2018
2024-02-24 at 20:43
“a baloldalnak kedvez inkább”
/
Ideje megváltoztatni.
Mi az, hogy “inkább”?!
Sas
2024-02-24 at 20:26
maga a téboly lenne egy erős miniszterelnök mellé választani egy erős közt. elnököt-akik aztán káoszt generálva ütnék egymást-maga a primitív többpártrendszer is épp elég tehertétel-de -a –demokrata-majom szinttől minden kitelik-ha kellően nyugatos.
Tények
2024-02-24 at 20:02
menjetek a kurva anyátokba! ott a helyetek basztard kurcsány fajta
angelblind652
2024-02-24 at 19:21
Nem elég jelölgetni köztársasági elnököt. Amennyiben helyet is adna a népakarat ennek a formának, a jelölést választásnak kell követnie. Márpedig jelenleg CSAK A FIDESZNEK VAN ANNYI VÁLASZTÓPOLGÁRA, AKI MEGVÁLASZTHATNA BÁRKIT. Ja és jég is nagyon régen volt a Dunán. Lehet ezen moralizálni, de nem érdemes.
Laci
2024-02-24 at 19:20
Sólyom, a maga szerencsétlen módján ajánlgatta gyurcsanynak a lemondást, Bálint nem jól emléxik.