Még nem lehet megállapítani, hogy ki vagy mi okozhatta a tömegszerencsétlenséget az M1-es autópályán szombaton, amelyben egy ember meghalt és 39-en megsérültek. A rendőrség büntetőeljárást indított és szakértők bevonásával vizsgálja a tömegkarambol körülményeit. Az M1 riporterének nyilatkozó közlekedésbiztonsági szakértő szerint, ha a követési távolságot mindenki betartotta volna, enyhébb lett volna a baleset végkimenetele. Ez volt minden idők egyik legnagyobb tömegbalesete Magyarországon, hasonló tragédiákra eddig szinte csak külföldön volt példa.
Hét városból 70 tűzoltó megfeszített tempóban még késő éjszaka is dolgozott. Oltották és átvizsgálták az izzó járműveket, de szinte minden a tűz martalékává vált. A bicskei önkormányzati tűzoltók melegedő busza is a helyszínre érkezett, valamint a bicskei önkormányzat öt ember részére ideiglenes szállást biztosított éjszakára.
A tűz keletkezésének okát, körülményeit a katasztrófavédelem tűzvizsgálati eljárás keretében vizsgálja
– mondta Szabó-Bisztricz Anett, a Fejér Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője. Az autópálya már újra járható és a szalagkorlát javítása is befejeződött, de az útburkolat mintegy 250 négyzetméteren megsérült, ezért 80 kilométer/órás sebességkorlátozást vezettek be az érintett szakaszon. A rendőrség büntetőeljárást indított, szakértők bevonásával vizsgálják a tömegkarambol körülményeit. Szakértők ugyanakkor arról beszélnek, hogy jóval kisebb lett volna a baj, ha a sofőrök betartják a követési távolságot és lassabban haladnak a kritikus szakaszon.
Ez volt minden idők egyik legnagyobb tömegbalesete Magyarországon; hasonló tragédiákra eddig csak külföldön volt példa. 2021 februárjában az Egyesült Államokban, Texasban több mint 130 jármű ütközött össze. A tömeges karambolban hatan meghaltak, 65 sérültet kórházba szállítottak. A történelem legnagyobb ismert autóbalesete 2011-ben Brazíliában történt: 300 autó ütközött össze. A legtöbb halálos áldozatot követelő szerencsétlenség pedig 2000-ben volt: Nigériában 96 ember halt meg, amikor egy üzemanyagot szállító teherautó belerohant egy közlekedési dugóba és felrobbant.
Magyarországon példátlan a szombati tömegszerencsétlenség. Legutóbb 2009-ben történt hasonlóan súlyos baleset az M1-es autópályán, Zsámbék és Tatabánya között. A sűrű ködben egymástól függetlenül hat helyszínen összesen 24 jármű csúszott össze, többen beszorultak a roncsokba. Az egyik legmegrázóbb eset pedig négy éve a 4-es főúton következett be. Egy román rendszámú kisbusz sofőrje élőben közvetítette útját, miközben előzésbe kezdett és frontálisan ütközött egy kisteherautóval. Kilencen haltak meg.
Bár még nem lehet megállapítani, hogy ki vagy kik okozhatták a tömegszerencsétlenséget, az biztos, hogy ha a követési távolságot többen betartják, kevesebb kár keletkezik
– mondta az M1-nek nyilatkozó közlekedési szakértő. Dobrocsi Endre felhívta a figyelmet: ha ilyen időjárási jelenséget észlelünk, az a legfontosabb, hogy fékezzünk és húzódjunk le, akár a vészvillogó bekapcsolásával, de mindenképpen jelezzünk a mögöttünk haladóknak.
Nagyon fontos, hogy az általunk belátott útszakasz sosem legyen rövidebb, mint a féktávolságunk. Amikor nem látok egy területet, oda nem szabad behaladni, hiszen nem tudjuk, hogy a mi biztonságos haladásunk feltételei fennálnak-e
– magyarázta a szakértő. A szakértő szerint azt is vizsgálni kell, hogy a porfelhő hogyan keletkezett. Ha pedig hasonló életveszélyes helyzetbe kerülünk, azonnal hívjuk a 112-es segélyhívót.
Forrás: hirado.hu; Fotó: police.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS