Leállították múlt héten a kőolajszállítást Ukrajnán keresztül a Barátság kőolajvezeték déli ágán, amely Magyarországot, Csehországot és Szlovákiát szolgálja ki – írja a G7 a Bloombergre hivatkozva. Az amerikai hírügynökség az orosz kőolajvezeték-hálózatot üzemeltető Transznyeftyre hivatkozik, amely szerint erre azért került sor, mert a szankciók miatt nem tudta kifizetni Oroszország a tranzitdíjat. Az Origo információi szerint a MOL felajánlotta, hogy kifizetik a tranzitdíjat az oroszok helyett, de nem kaptak választ az ukránoktól.
Az orosz vállalat mai közleménye szerint a Barátság vezeték déli ágát kezelő ukrán vállalat, az Ukrtransznafta augusztus 4-én állította le az orosz olaj továbbítását. Erre állítólag azért került sor, mert az orosz és az ukrán vállalat szerződése teljes előrefizetést irányoz elő, de az augusztusi szolgáltatásért járó, július 22-én elutalt összeget július 28-án a Transznyefty visszakapta a cég állítása szerint.
Az orosz társaság hozzátette: az európai bankok nem hozhatnak önállóan döntéseket az Oroszországból induló, határokon átívelő tranzakciókkal kapcsolatban, a nemzeti hatóságoktól van szükségük engedélyre. A közlemény szerint a Transznyefty dolgozik azon, hogy alternatív megoldást dolgozzon ki az összeg elutalására.
A Bloomberg szerint az ukrán vállalat egyelőre nem kommentálta a fejleményt. A Barátság kőolajvezeték északi, Lengyelországot és Németországot kiszolgáló ága nem érintett a leállással, mert az nem halad keresztül Ukrajnán.
Több hétre elegendő tartaléka van a Molnak – kommentálta a Barátság II. kőolajvezeték leállásával kapcsolatos híreket a Portfolio-nak a hazai olajtársaság.
A Barátság vezetéken néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert tudomásunk szerint technikai problémák merültek fel a banki oldalon az orosz félt érintő tranzit díj kifizetése kapcsán
– közölte a Mol.
Bár a Molnak több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is – mondta el a Portfolio kérdésére válaszolva a hazai olajvállalat.
Hozzátették, hogy a leállás időzítése abból a szempontból „szerencsésnek” mondható, hogy a Mol százhalombattai finomítója egyébként is csökkentett kapacitásokkal működik ütemezett karbantartások miatt, így ez a hazai ellátást nem befolyásolja.
A csehek bíznak benne, hogy napokon belül helyreállhat az orosz kőolajszállítás a Barátság-vezetéken
Napokon belül helyreállhat az orosz kőolajszállítás a Barátság-vezetéken – fogalmazott a csehországi kőolaj-vezetéket üzemeltető MERO cseh cég keddi közleményében, anélkül, hogy további részleteket közölt volna.
A cseh cégnek augusztus második feléig elégséges működési tartaléka van, hogy áthidalja az orosz kőolajellátás kiesését, és a prágai kormány jelenleg nem tervezi, hogy a cseh stratégiai kőolaj-tartalékhoz nyúljon – jelentette be Jozef Síkela cseh ipari miniszter kedden.
A következő napok majd megmutatják, hogy ez az Oroszország által indított energiaháború további eszkalációja vagy csak a kifizetéssel kapcsolatos technikai kérdés az ukrajnai tranzitdíjak miatt
– írta a cseh tárcavezető hivatalos Twitter-oldalán.
A szlovákiai kőolaj-vezetéket üzemeltető Transpetrol és a Slovnaft kőolaj-finomító vállalat kedden szintén megerősítette, hogy leállt a kőolajszállítás a Barátság-vezeték déli ágán. Szlovákia szinte kizárólag ezen a hálózaton keresztül jut kőolajhoz.
A MOL által tulajdonolt Slovnaft hangsúlyozta, hogy gyártási kapacitását nem érinti a leállás. Anton Molnar, a Slovnaft szóvivője bejelentette, hogy a szlovák cég és a magyar anyavállalata Oroszországgal és Ukrajnával egyeztet arról, hogy a magyar vagy a szlovák vállalat kifizeti az ukrajnai tranzitdíjat. Richard Sulík szlovák miniszterelnök-helyettes és gazdasági miniszter korábban úgy nyilatkozott, hogy Szlovákiának 120 napra elegendő stratégiai kőolajkészlete van.
A kőolajellátás a Barátság-vezeték északi ágán, amely Fehéroroszországon, Lengyelországon és Németországon keresztül fut, akadálytalanul működik – jelentette be a Transznyeft orosz üzemeltető cég kedden.
Forrás: Net Média Zrt.; G7; Portfolio; Fotó: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS