A jó idő egyik közkedvelt járművévé vált az elektromos roller, ám egyre több fejfájást okoz, hogy milyen szabályok vonatkozzanak a használatukra. Mivel számos balesetet okoztak velük az évek során, Párizsban úgy döntöttek, hogy megkérdezik a helybélieket, mi legyen a járművek sorsa. Ahogyan a város polgármestere, úgy a többség is amellett tette le a voksát, hogy tiltsák be őket, ezért ez hamarosan be is fog következni. Más európai országokban egyelőre nem hoztak ilyen drasztikus döntést, de már van terv arra vonatkozóan, hogy európai szinten szülessen szabályozás a használatukra. A bukósisakot tennék kötelezővé, és azt is, hogy a járdán nem lehetne ezeket az eszközöket használni, főleg nem ittas állapotban. Mivel forgalmi akadályt is okoznak a magukra hagyott járművek, Budapesten már született szabály arra, hogy nem lehet csak úgy hátrahagyni az e-rollereket, de hamarosan a KRESZ is módosulni fog, hogy mindenki tudja, milyen szabályt kell betartania és betartatnia ezzel kapcsolatban.
Bár Párizs az elektromos rollerek tekintetében úttörő volt még 2018-ban, úgy tűnik, a szabályok nélküli száguldozásnak vége. Kikérték ugyanis a párizsiak véleményét az elektromos rollerekről és a szavazás hivatalos eredményei szerint a túlnyomó többség (103 ezer ember) megválna a bérelhető, elektromos rollerektől – kilencven százalékuk legalábbis ezt javasolja.
A rollerek bevezetésekor, ahogyan más országokban is, a fő szempont az volt, hogy olyan alternatív járműveket tegyenek elérhetővé a közlekedők számára, amelyek nem környezetszennyezőek. Ám ahogyan a kétkerekű közlekedési eszközöket használók, többségében fiatalok száma nőtt, úgy egyre több baleset is történt. Csak 2022-ben hárman haltak meg és 459-en sebesültek meg Párizsban elektromos rollerezés következtében.
A polgármester is az e-roller ellen van
A szavazáson párizsi lakosok vehettek részt, akiktől azt kérdezték, hogy az elektromos rollerek mellett vagy ellen vannak. Az urnákhoz 1,6 millió embert vártak, de a részvétel alacsony volt. Viszont akik állást foglaltak a témában, azok túlnyomó többsége a betiltás mellett tette le a voksát. Bár a város szocialista polgármestere, Anne Hidalgo támogatta a kerékpározást, de az elektromos rollerekre ő is nemmel voksolt. Az Agence France-Presse-nek adott múlt heti interjújában Hidalgo azt mondta, hogy a bérelhető, elektromos rollerek aggodalmat és feszültséget keltenek a városban, a betiltásuk viszont csökkentené ezt a helyzetet.
Párizs utcáin csaknem 15 ezer e-roller található, amelyeket olyan cégek üzemeltetnek, mint a Lime, a Dott és a Tier. Akik a betiltás ellen érvelnek, azt mondják, hogy az e-rollerek használói nem tartják tiszteletben a közúti szabályokat, és rendszeresen figyelmen kívül hagyják a járdán való közlekedés tilalmát. A járművek összevissza hagyják az utcákon, de olyan is előfordult már, hogy a Szajnába dobták.
Sokan egyenesen félnek már az e-rollertől
2021 júniusában egy 31 éves olasz nő életét vesztette, miután a Szajna mentén sétálva elütötte egy e-roller, amin ketten utaztak.
A rollerek a legnagyobb ellenségeimmé váltak. Félek tőlük
– mondta az AFP-nek Suzon Lambert, egy 50 éves párizsi tanár.
Párizs egyfajta anarchiává vált. Nincs több hely a gyalogosoknak
– tette hozzá. Egy másik párizsi azt mondta a BFMTV-nek:
Veszélyes, és az emberek rosszul használják őket. Elegem van.
A 15 éves Julian Sezgin elmondta, hogy gyakran látott két-három tinédzserből álló csoportokat e-rollerekkel, akik a forgalmas utakon autók mellett haladtak el.
Kerülöm az e-rollerezést, és az e-bicikliket részesítem előnyben, mivel véleményem szerint biztonságosabbak és hatékonyabbak
– mondta a Guardiannek. Bianca Sclavi, egy olasz, aki évek óta Párizsban él, azt mondta, hogy a rollerek „túl gyorsan” mennek, és mechanikusan korlátozni kell, hogy lassabban menjenek:
Nem olyan rossz a helyzet, mint amikor először megérkeztek… a legveszélyesebbek a részeg turisták!
A KRESZ módosítása várható
Az elektromos rollerek népszerűsége hazánkban is töretlen, bár a balesetek bennünket sem kerülnek el. A Manninger Jenő Baleseti Központ adatgyűjtéséből kiderült, hogy 2021 márciusa és októbere között 1553-an szenvedtek balesetet kétkerekű eszközzel és részesültek orvosi ellátásban sürgősségi ügyeletükön. Közülük
- 1115-en kerékpárral,
- 296-an rollerrel,
- 142-en pedig mechanikus rollerrel közlekedtek.
A kutatás eredményei arra is rávilágítottak, hogy míg a biciklis sérültek 4 és a rolleresek 6, addig az elektromos rolleresek 27 százaléka, azaz több mint negyede volt ittas, és az éjszakai órákban érte a baj.
Tavaly szeptemberben Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár bejelentette, hogy az Országos Balesetmegelőzési Bizottság észrevételei alapján pontosították azt a módosító KRESZ-javaslatot, amely az e-rollerek mellett a gördeszkák és a segwayek közlekedését is szabályozná. Az államtitkár azt mondta, reméli, hogy legkésőbb 2023-ban elfogadják a javaslatukat.
Az e-rollereket Magyarországon már nem lehet szerteszét hagyni
Az eldobált e-rollerekkel kapcsolatban azonban Magyarország már lépett, hiszen a Fővárosi Közgyűlés megszavazta azt a javaslatot, miszerint tavaly nyár óta bírságot szabahatnak ki, ha Budapest belső kerületeiben az úgynevezett mikromobilitási eszközöket (értsd: e-roller, kölcsönzött bicikli) nem az arra kijelölt parkolókban hagyják a felhasználók. Ennek érdekében a mikromobilitási szolgáltatók díjat fizetnek az eszközök tárolásáért, az eszközök kijelölt területen kívüli elhelyezése miatt pedig közigazgatási szankciót alkalmazhatnak velük szemben. A rendelkezés szerint a szolgáltató a nem megfelelően elhelyezett eszközök után naponta 5000 forint közterület-használati díjat köteles megfizetni.
Az unió is gondolkodik az egységes szabályozáson
Mivel mindenhol probléma az e-rollerekre vonatkozó szabályok betartása és betartatása, az Európai Unió Közlekedésbiztonsági Tanácsa is azon van, hogy egységes szabályrendszert hozzanak létre. Ezt ők is a sok balesettel és a halálesetek számának növekedésével indokolják. Javaslatuk szerint a gyárilag beépített 20 kilométer per órás sebességkorlátozást és nagyobb, legalább 30,5 centiméter átmérőjű kerekeket, a rollerek használóinak pedig bukósisak kötelező viselését írnák elő. Továbbá csak 16 éven felüliek használhatnák és ittasan nem lehetne igénybe venni, valamint a járdán se lehetne velük közlekedni.
Forrás: The Guardian, Világgazdaság; Fotó: MTI
moliere
2023-04-16 at 22:50
Az eszközök önmagukban nem a probléma. A probléma a végtelenül önhitt és buta, szar emberi minőség, ami ma az átlag, ami ma a tömeg. Ami ma az ifjúság többsége is egyébként. A teljes felelőtlenség, flegmaság, kultikus fiatalosság címén gyakorolt hatökörség, amely nem a generációk hibája, hanem egy mesterségesen gerjesztett, a médiából erőltetett rombolás eredménye. A roller csak tünet. A szabályok nélküli világ a gond.
Még, hogy a főváros már lépett…. Bocs, de itt élek! Hazudnak!
Dobálták a rendőrökre
2023-04-07 at 02:52
A csütörtöki tüntetésen az eldobott e- rollerekkel dobták meg a rendőröket Párizs utcáin. Így is veszélyes.
Őrültség volt engedélyezni
2023-04-06 at 00:27
Nem tudom, miért kellett ehhez annyi embernek meghalnia, vagy súlyos testi sérülést elszenvednie, én közlekedési szakember vagyok, és tudom, hogy ez előre látható volt.
Akinek ez hasznot hozott a konyhára, azzal kellene megfizettetni a kárt, és kidolgoztatni a biztonsági feltételeket.
Ezt a közlekedési eszközt életveszélyes a városok gyalogosai között, a gyalogos-járdán használni. Kizárólag arra kijelölt külön pályán szabad engedélyezni. Mint a kerékpárt. Akár bukósisakkal, akár anélkül, kis vagy nagy kerékkel, bármilyen sebességgel. Tiszta őrült, aki kitalálta a városi bevezetését.
Valami lobbizás eredménye.
Orientál
2023-04-05 at 14:13
Hát igen mert egyesek kezében nem csak öngyilkos eszköz.
Nóvan vaz sat. Nóvan vaz torcsörd.
2023-04-05 at 10:05
A roller eredetileg egy egészségügyi eszköz lenne, hiszen lábbal kell hajtani, tehát testmozgással jár a vele való közlekedés.
Az elektromos rollert a mozgássérültek, az idősek és mondjuk a kismamák esetében helyénvalónak tartanám, de egészséges ember esetén fölösleges luxus.
Kb. annyi haszna és értelme van utóbbiaknl, mint annak idején a walkman-nak volt.
Semmi.
A Nagy Testvér figyel téged
2023-04-05 at 05:44
Én egy jó párat kib.sztam az úttest közepére, amikor a házam előtt a járdán keresztbe leborítva otthagyták! Gondoltam, had élvezzék mások is, had örüljenek áldásos hatásának, gépkocsikkal kerülgetve azokat!?
csakafidesz
2023-04-05 at 01:09
Tudományos libsizmus 2023-04-04 at 20:06
“Nekem régóta az a véleményem, hogy az elektromos rollerezőket a helyszínen kéne agyonlőni.”
———————————————————————————
Elég a rendszeres verés. Ha minden harmadik autós megveri őket akkor nem mennek ki az utcára.
csakafidesz
2023-04-05 at 01:05
Addig is kell egy 70 centis kábeldarab, és a kocsiból kiszállva alaposan meg kell verni a rollerezőket. Talán ettől leszoknak róla.
Veletek
2023-04-04 at 23:16
Én szeretem a rollereket, nekem sajnos nincsen. Szabályozni kell a használatukat ! A bicikli utakon jól tudnak közlekedni és védettebbek is. A nagy forgalmú utakon életveszélyben vannak, mert lent vannak és nem látszanak jól pl. a kamionokról. Egyébként nem tudom jelenleg milyen szabályok vonatkoznak rájuk, nem néztem utána.
DörrögZuldán
2023-04-04 at 20:29
A járdán biciklivel kerekező zakkantakat is meg kellene regulázni, kilép az ember gyermeke a kapun és reflexből visszaugrik, különben a telefonját nyomkodó, száguldozó idióta elüti. Az egyirányúban szembekerekező barmok is imádni valók.
Tudományos libsizmus
2023-04-04 at 20:06
Nekem régóta az a véleményem, hogy az elektromos rollerezőket a helyszínen kéne agyonlőni.
Hajnali madár
2023-04-04 at 19:56
Az biztos, hogy valamit tenni kell!
Közlekednek csökkent látású, vagy éppen nem látók, kerekes székesek és az e-rollerek keresztbe a járdán! A leg -lehetetlenebb helyeken lépten- nyomon otthagyott, forg akadályt képező rollerekbe botlani. Az meg életveszélyes, amikor a járdán szembehajt, és a gyalogosnak kell kitérnie..
Ez nem arról szól, hogy ki kit útál, hanem a járda a gyalogosoké.
na4
2023-04-04 at 19:23
Wyomingban xarrá adóztatják a villany dodzsemeket, hogy 2030-ra eltünjenek a francba.
Királytigris
2023-04-04 at 18:53
Egy példa: Ha egy rolleres hibájából tömegbaleset történik, ki fizet?
TS
2023-04-04 at 18:10
Nem tudnak gyalogolni a táposok.
Energiát fogyasztanak, szennyezik a környezetet!
Persze jobbak azoknál, akik a vécére is autóval mennek. Vannak jó páran, többen, mint a rolleresek!
Ungarn über alles
2023-04-04 at 17:12
minden ilyen balesetet okozó, vagy elhagyott xart, egyenesen a zúzdába küldeni …azon túl minden motoros járgányra előírt szabályt keményen bevasalni rajtuk !
bl
2023-04-04 at 16:48
Az autós utálja a gyalogost, a gyalogos utálja az autóst és mindketten utálják a biciklist/a rollerest. Mert életveszélyes amit csinál.
PG
2023-04-04 at 16:38
Szerintem a rendszám viselést kötelezővé kell tenni, minden olyan eszközön, ami nem emberi erővel működik. Sőt ezen felül a kerékpárokon is. Továbbá vezetői engedélyhez kell kötni a használatát. Magyarán KRESZ vizsgához és 16 éves életkorhoz. Mint jármű, ittasan nem szabad vezetni, (használni) és szintén kötelező felelősségbiztosítást kell köttetni velük. Az ilyen járművek bérbe adói pedig fizessenek járművenként adót, hasonlóan mint a személygépkocsik, ezzel hozzájárulva az utak karbantartásához.
ne-dudd-gi
2023-04-04 at 16:26
Helyes. Életveszélyes ; főként Libás-bunkó: nincs-szabály c.figurák kezében.