A Magyar Nemzeti Bank arra keresi a választ, hogy a hazai üzemanyagpiacon az ársapka december 7-i kivezetését követően miért magasabbak az árak jelenleg, mint a régiós országok körében.
Magyarország importoldalon a régióban a legalacsonyabb árakon képes kőolajhoz jutni, addig régiós összevetésben jelenleg idehaza a legmagasabb a benzin és Ausztria után a második legmagasabb a gázolaj forintban kifejezett ára. Magyarországon 2023. február 27-én az Európai Bizottság gyűjtése alapján 610 forint volt a benzin ára literenként, míg a gázolaj ára 620 forinton alakult.
A jegybanki tanulmány szerint az üzemanyagárak költségszerkezete három fő elemből tevődik össze:
- A nyersanyag világpiaci árából
- A fogyasztói árban megjelenő adókból
- A nyersanyagköltségek közötti árrésből
A literenkénti jövedéki adó nálunk az egyik legalacsonyabb az unióban. Ami az adótartalmat illeti, arról a szerző azt írja, hogy az üzemanyagokat terhelő hazai fogyasztási adók átlagosnak tekinthetők, a termékadóinak összege szerint pedig Magyarország a középmezőnyben helyezkedik el.
Az árhoz viszonyított adótartalom a gázolajnál az ár 40 százalékát, míg a benzinnél 42 százalékot tett ki 2023 elején. Erre az a magyarázata, hogy az alacsony százalékos adóterhelés két ellentétes hatásból ered: míg az áfakulcs Magyarországon a legmagasabb, a literenkénti jövedéki adó nálunk az unióban az egyik legalacsonyabb.
A szerző szerint ugyanis a régiósnál magasabb hazai üzemanyagárakat az is magyarázza, hogy itthon jelentős a nyersanyagköltségen és termékadókon feletti árrés mértéke az üzemanyagok árában.
A felárat tehát számos tényező befolyásolhatja, így a kőolaj-feldolgozás, a nagykereskedelem, a kiskereskedelem és a szállítás költségei, illetve további költségtényezők, valamint a mindezeken képződő profit. A februári adatok alapján a többi régiós országban a benzin esetében literenként átlagosan 102 forint, míg a gázolaj esetében 152 forint/liter a felár. Magyarországon a benzinhez tartozó felár 170 forint/liter, míg a gázolajhoz kapcsolódó felár 187 forint/liter.
A szerző kiemeli, a hazai üzemanyagárakon megfigyelt felár 2022 márciusa óta emelkedett meg jelentősen. Az MNB tanulmányának szerzője szerint az ársapka tavaly decemberi kivezetését követően az üzemanyagpiac normalizálódása vélhetően már meg is indult, de ez a folyamat várhatóan nem megy végbe egyik napról a másikra.
Forrás: Index; Fotó: Hatlaczki Balázs/PS
Facebook
Twitter
YouTube
RSS