
A Magyar Nemzeti Bank arra keresi a választ, hogy a hazai üzemanyagpiacon az ársapka december 7-i kivezetését követően miért magasabbak az árak jelenleg, mint a régiós országok körében.
Magyarország importoldalon a régióban a legalacsonyabb árakon képes kőolajhoz jutni, addig régiós összevetésben jelenleg idehaza a legmagasabb a benzin és Ausztria után a második legmagasabb a gázolaj forintban kifejezett ára. Magyarországon 2023. február 27-én az Európai Bizottság gyűjtése alapján 610 forint volt a benzin ára literenként, míg a gázolaj ára 620 forinton alakult.
A jegybanki tanulmány szerint az üzemanyagárak költségszerkezete három fő elemből tevődik össze:
- A nyersanyag világpiaci árából
- A fogyasztói árban megjelenő adókból
- A nyersanyagköltségek közötti árrésből
A literenkénti jövedéki adó nálunk az egyik legalacsonyabb az unióban. Ami az adótartalmat illeti, arról a szerző azt írja, hogy az üzemanyagokat terhelő hazai fogyasztási adók átlagosnak tekinthetők, a termékadóinak összege szerint pedig Magyarország a középmezőnyben helyezkedik el.
Az árhoz viszonyított adótartalom a gázolajnál az ár 40 százalékát, míg a benzinnél 42 százalékot tett ki 2023 elején. Erre az a magyarázata, hogy az alacsony százalékos adóterhelés két ellentétes hatásból ered: míg az áfakulcs Magyarországon a legmagasabb, a literenkénti jövedéki adó nálunk az unióban az egyik legalacsonyabb.
A szerző szerint ugyanis a régiósnál magasabb hazai üzemanyagárakat az is magyarázza, hogy itthon jelentős a nyersanyagköltségen és termékadókon feletti árrés mértéke az üzemanyagok árában.
A felárat tehát számos tényező befolyásolhatja, így a kőolaj-feldolgozás, a nagykereskedelem, a kiskereskedelem és a szállítás költségei, illetve további költségtényezők, valamint a mindezeken képződő profit. A februári adatok alapján a többi régiós országban a benzin esetében literenként átlagosan 102 forint, míg a gázolaj esetében 152 forint/liter a felár. Magyarországon a benzinhez tartozó felár 170 forint/liter, míg a gázolajhoz kapcsolódó felár 187 forint/liter.
A szerző kiemeli, a hazai üzemanyagárakon megfigyelt felár 2022 márciusa óta emelkedett meg jelentősen. Az MNB tanulmányának szerzője szerint az ársapka tavaly decemberi kivezetését követően az üzemanyagpiac normalizálódása vélhetően már meg is indult, de ez a folyamat várhatóan nem megy végbe egyik napról a másikra.
Forrás: Index; Fotó: Hatlaczki Balázs/PS
Kitekintő
2023-03-21 at 14:11
Talán nem ártana egy versenytárs a MOL-nak.
Yoggi
2023-03-21 at 11:35
@Királytigris
“és ezért nem extraprofitot, hanem hiperprofitot kaszál be az olcsóbb orosz kőolaj feldolgozásából, és piacra dobásából.”
Amely profitot 95%-ban elveszi a magyar állam, és ott hagyja az 5%-ot, ami megfelel nagyjából a BRENT és az URAL közötti mindenkori differenciának.
A fogyasztásból adódó egyéb profit, amit nevezhetünk a normál működés nyereségének, pedig semmivel nem több vagy kevesebb, mint az OMW, a Shell vagy bárki más zsebre tesz.
Ja, hogy te el akarsz venni minden profitot egy piaci szereplőtől? Hát van olyan politikai rendszer, ahol ez működik…
Amúgy meg a MOL legnagyobb tulajdonosa 25%-ban a fidesz (nem, nem a magyar állam, ahogy rendszeresen hazudják a fideszes propagandisták – Bayer, Boros és Bogár is rendszeresen mantrázza ezt az ökörséget -, hanem a függetlennek hazudott közhasznú alapítványok, 10+10+közös 10% felerészben). Lehet náluk reklamálni, hogy intézzenek valamit.
Királytigris
2023-03-20 at 18:36
Mi az oka a környező országokhoz képest legmagasabb üzemanyagárnak?
Válasz: A MOL monopolhelyzetben van, és ezért nem extraprofitot, hanem hiperprofitot kaszál be az olcsóbb orosz kőolaj feldolgozásából, és piacra dobásából.
Bukohill
2023-03-20 at 18:16
Nem csak a MOL ludas az árban.
A PM-nél landol úgy a jövedéki adó, mint a világcsúcstartó Áfa is.
lhotx
2023-03-20 at 17:38
Naprózsa 2023-03-20 16:12-kor
A helyzet az, hogy ahány részvényes-gyűlés, annyi büntethetetlen bűnbanda.
Hans Landa
2023-03-20 at 17:36
Pofátlan rablógazdaság,kartellezés……Elengedhetetlenül szükséges toronyház építés,amely elcsúfítja a városképet,sebaj futja a 600ft/l feletti árból…..Azért annak sem ártana utána nézni kik szervezték a “tömeges” tankolásokat,és miért “húzódott” el a molnál a karbantartás.
Hernádit a horvát ügyészségre.
Punci Pinatus
2023-03-20 at 16:56
“három fő elemből tevődik össze:
A nyersanyag világpiaci árából
A fogyasztói árban megjelenő adókból
A nyersanyagköltségek közötti árrésből”
A negyedik elem a pofátlanul pénzéhes kizsákmányoló nagytőke.
Az ötödik elem pedig Milla Jovovich volt.
Világ figyelő
2023-03-20 at 16:28
Magyarán az üzemanyag kereskedők pofátlanul magas profit éhsége miatt magas az üzemanyag ára itthon.
Naprózsa
2023-03-20 at 16:12
Hát eeeiiigen. Elvégre valakinek csak ki kell fizetnie a lengyeleknél vett ezmegazt, ugyebár? Mán miért nem a részvénytulajdonosok nyúlnának a zsebükbe ha mi magyarok is ki tudjuk köhögni a lóvét helyettük.
De azért a nyereség ugye az megmarad nektek tisztán, tulajok?
Uncle Ment
2023-03-20 at 15:57
…itthon jelentős az árrés mértéke az üzemanyagok árában…
Értjük. MOL.
Ungarn über alles !
2023-03-20 at 15:42
azért mert : csak !
(találós kérdés: szkanderben melyik győzne, Varga M. vagy Hernádi Zs. ?)
Bukohill
2023-03-20 at 15:10
Miért? Miért ne?
Mivel is lett vége a sapinak? “A MOL eddig bírta…”
Azóta horgasodik az orra, karmosodik a keze, tisztára olyan, mint a PM.
PS. Szégyellje magát az, aki rosszra gondol, természetesen a rétisasra asszociáltam.
2 ÉNAKI
2023-03-20 at 15:00
Orientál 14.35. Amit a fizetesből levonnak TB járulékot,az fedezi a betegköltségeket.Minden ember ugye nem beteg,így jut a kórházi kezelésekre is. ÉN speciel soha nem voltam beteg a középkorosztályhoz tartozom.
gács
2023-03-20 at 14:59
Szabad rablás folyik – ezért.
Orientál
2023-03-20 at 14:35
Adók érthetőek mert hogyha például valaki lebetegszik főleg ha kórházba kerül akkor az állam állja a felépülésének a költségeit ,rengeteg ilyen államra háruló költség ,teherviselés van.