Globális informatikai hiba miatt több légitársaság utasfelvételre használt rendszere leállt, ezért járatkésésekre, torlódásra és jelentősen megnövekedett várakozási időre kell számítani a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren – közölte a Budapest Airport. Világszerte akadoznak a banki szolgáltatások is. Több ország egészségügyi rendszere is megszenvedi az informatikai hibát. A probléma hátterében a CrowdStrike kiberbiztonsági cég hibás frissítése vagy rossz konfigurációja állhat.
Nemzetközi hírügynökségek jelentése szerint világszerte informatikai hiba akadályozza repülőterek, légitársaságok, vasutak, bankok és más nagy rendszerek működését, egyebek közt fennakadások vannak az összes spanyol repülőtéren, a berlini és az amszterdami repülőtéren, a legnagyobb brit vasúttársaságnál, a brit Sky tévétársaságnál, továbbá számos ausztráliai és új-zélandi vállalatnál.
A Budapest Airport közölte, a Liszt Ferenc-repülőtéren a probléma a Eurowings, a Ryanair, a Turkish Airlines és a Wizz Air járatait érinti, több légitársaság az utasfelvétel manuális elvégzése mellett döntött. A földi kiszolgáló vállalatoktól kapott információk alapján a Budapest Airport hangosbemondás útján tájékoztatja az utasokat, a helyszínen várakozóknak vizet biztosít.
A Budapest Airport arra kéri az induló utasokat, ha rendelkeznek vonalkóddal vagy QR-kóddal ellátott beszállókártyával, illetve elvégezték a poggyászfeladást, vagy csak kézipoggyásszal utaznak, közvetlenül a 2A terminálra lépjenek be, és menjenek az utasbiztonsági ellenőrzéséhez. A további torlódások elkerülése érdekében azt is kérik, hogy az utasok kísérő nélkül lépjenek be a terminálépületbe.
A Wizz Air weboldala sem elérhető
A Wizz Air tájékoztatása szerint a többi légitársasághoz hasonlóan rendkívüli technikai kihívással találták magukat szemben nemzetközi informatikai partnerük rendszerének leállása után. Az MTI-hez eljuttatott közleményükben azt írták: “az informatikai rendszer kiesése miatt előfordulhat, hogy a Wizz Air utasai fennakadásokat tapasztalhatnak a légitársaság nemzetközi hálózatán”. Azt is közölték, hogy nem elérhető a Wizz Air weboldala és mobilalkalmazása, a foglalási rendszer, az online utasfelvétel és a beszállókártya kiadása, az új foglalások és meglévő foglalások módosítása, de még a kapcsolattartó és ügyfélszolgálati központok sem. Hozzátették:
az üzemszünet ideje alatt minden utas számára ingyenes a repülőtéri utasfelvétel. A légitársaság azt tanácsolja utasainak, hogy legalább 3 órával a tervezett indulás előtt érkezzenek meg a repülőtérre, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre az utasfelvétel és a biztonsági ellenőrzés elvégzésére.
Egy kiberbiztonsági cég hibás frissítése állhat a háttérben
A probléma szinte minden szektort érint, mind európai, amerikai és ázsiai reptereken jelentősek a fennakadások. A Cirium légiközlekedési elemző cég szerint ma eddig több mint ezer járatot töröltek világszerte, és ez a szám csak még nagyobb lesz, ahogy a tovagyűrűző hatások növekednek.
Ezenkívül világszerte akadoznak a banki szolgáltatások is. Több ország egészségügyi rendszere is megszenvedi az informatikai hibát, az észak-németországi Lübeck és Kiel két kórháza lemondta a péntekre tervezett nem életmentő műtéteket. Az Egyesült Királyságban pedig zavarokat tapasztaltak a gyógyszertári szolgáltatásokban is.
A probléma hátterében a CrowdStrike kiberbiztonsági cég hibás frissítése vagy rossz konfigurációja áll”
– közölte a Reuters hírügynökséggel a svájci Szövetségi Kiberbiztonsági Hivatal. A Crowdstrike egy kiberbiztonsági vállalat, amelyet 2011-ben alapítottak azzal a céllal, hogy megvédje a világ legnagyobb vállalatait és hardvereit a kiberfenyegetésektől és sebezhetőségektől. A Crowdstrike közleménye szerint a globális IT-problémákat a „tartalmi frissítés” hibája okozta. „A Crowdstrike aktívan dolgozik az ügyfelekkel, akiket érint a Windows hosztok tartalmi frissítésében talált hiba. A Mac és Linux hosztok nincsenek érintve.
Ez nem biztonsági incidens vagy kibertámadás. A problémát azonosítottuk, elszigeteltük és javítottuk
– írta a vállalat.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd
Facebook
Twitter
YouTube
RSS