A Magyar Közlönyben kedden megjelent a “budapesti Dubajról” szóló kormányrendelet. A határozatból több új információ is kiderült a területre vonatkozó beruházásokkal kapcsolatban. Az eddig lepusztult és romos környékre a jelek szerint hatalmas változások várnak a kiemelt beruházás keretén belül.
Amint az a keddi Magyar Közlönyben szereplő kormányhatározatból kiderült, a kormány felhatalmazta a külgazdasági és a külügyminisztert, a Rákosrendező felújítására vonatkozó, az Egyesült Arab Emírségekkel kötendő megállapodás szövegének véglegesítésével. A tájékoztatás alapján a kormány legalább 800 millió euró (304 milliárd forint) becsült összeg erejéig biztosít forrásokat a Rákosrendező 130 hektáros területére álmodott „maxi-Dubaj” városnegyedhez. A támogatást többek között gyalogos és közúti felüljáró megépítésére, a reptéri gyorsvasúti pálya és a kisföldalatti meghosszabbítására, valamint kerékpár és gyalogosutakra fordíthatják, de szerepel a tervezetben egy közpark kialakítása is, amely a vasúti pálya felett helyezkedik majd el, annak befedése után.
Az is új elem, hogy a projekt keretében megvalósításra kerülő ingatlanfejlesztések 5 százalékos adókulccsal legyenek értékesíthetőek. Az új lakások után jelenleg 5 százalék áfát kell fizetni, ám az erre vonatkozó jogszabály lejárt volna a nemzetközi megállapodás 15 éves időtartama alatt, ráadásul csak lakóingatlanra vonatkozott volna, irodákra, kereskedelmi célú ingatlanokra nem. Az Egyesült Arab Emirátusok cserébe azt vállalja, hogy kijelöl a fejlesztésre egy jogalanyt, amelyet arra ösztönöz, hogy 5 milliárd euró értékben valósítson meg beruházást a területen. A változtatások értelmében tehát 600 millióról 800 millió euróra emelkedett az ígért fejlesztések összértékét. Lázár János építési és közlekedési miniszter korábban azt mondta: az építkezés, ha már minden lehetőség adott, három-négy éven belül megvalósulhat.
Forrás: Magyar Közlöny; Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Theo
2024-02-01 at 00:24
Ezt az ellenszenves beruházást kizárólag akkor lehetne elfogadtatni olyanokkal is, akik nem nyernek rajta, ha nem épülne felhőkarcoló, illetve az új házak (kivételesen) szépek lennének, és igenis lenne helyi jelleguk. Sajátos forma, színek, magyaros motívumok. Kizárt, hogy nem lehet ilyesmire kényszeríteni a gazdag vevőt.
A MOL székház is hogy néz ki! Szégyen! Vagy harminc kilométerről rondit bele a tajkepbe a szélrózsa MINDEN irányából. Sötétben még rosszabb, úgy néz ki, mint egy vegyigyár. Nem szabad a városképet pénzéhes üzletemberekre bízni!
rajmund 007
2024-01-31 at 22:39
TS 2024-01-31 at 18:12
“Milyen a magyar jellegű épület? Ennek kb. 100 éve nem sok értelme van.”
Téged a kerületi SZDSZ Emlékklubból szalajtottak?
Amíg létezik magyarság, MINDIG van értelme a magyar építészetnek.
Ha már nem korszerű a magyar szecesszió, és nem működik az organikus építészet, ki kell találni valami újat. Ez a magyar építészek feladata, nem a miénk.
De különféle geometriai formák egymásra rakása se nem szép, se nem eredeti.
Azt egy kisgyerek is megcsinálja a fakockákból.
TS
2024-01-31 at 18:12
Milyen a magyar jellegű épület? Ennek kb. 100 éve nem sok értelme van. Csakhogy. ha van is, egy Makovecz-féle szép, magyar (?) épület – na erre nem ad pénzt senki, mert bizonyos méret fölött nem biztos, hogy megáll az épület a saját lábán, és baromi drága.
Pétchy
2024-01-31 at 17:16
Theónak igaza van. Magyar jellegű épületekre lenne ott szükség.
Maga a fejlesztés rendben.
TS
2024-01-31 at 16:25
Nem tudom, milyen volt Belgrádban a vártól délre eső rész, de hogy most ott olyan területen “dubajoznak”, mintha nálunk a Parlamenttől délre a Petőfi hídig mindenhová felhőkarcolók, bazi nagy lakótömbök épülnének. Azért a Rákosrendező nem ilyen érzékeny terület, bár pár kép, ami a Hősök tere hátterét mutatja, nem igazán “pesti”. Talán a párizsi Diadalív és a Défense-negyed inspirálta a tervet.
TS
2024-01-31 at 16:13
Theo! Így, most, jó a helyszín?
sorry
2024-01-31 at 15:52
Theo uram: ebben a beruházásban a “húzós” rész a rozsdaövezet felszámolása, vasúti híd, gyalogos híd építés, csatlakozás a kisföldalattihoz és a reptéri gyorsvasút készítése, a vasúti pálya feletti közpark építése. Az a pár csili – vili épület bekerülési összege már elhanyagolható. Ugyan kérhetjük, hogy az épületeknek legyen magyar jellege is, még nem zárultak le a szerződések.
a gödi
2024-01-31 at 14:23
Theo uram,lásson a pályán! Egy pár milliárdocska Dubajból,a többlábon állás biztosítéka hogyne mondjam az ütésállásunk záloga. Ha esetleg valaki adni akarna nekünk egy sallert,akkor az másoknak is fájni fog. Az ukránokat is ezért nem húzták le még a klozeten,mert az sok gazdag nyugati fickónak fájna. Szóval valahogy így. Nyilván kell a tökünknek az arab tőke, de sajnos szükségszerű.
Theo
2024-01-31 at 14:11
Minek nekünk arab beruházó és felhőkarcoló? Nekem senki se magyarázza, hogy lepusztult a terület, mert ennek nem kizárólagos megoldása vadidegeneknek való atadasa. Csak akkor néznem ezt el, ha az epuleteknek lenne külső magyar jellegzetessége, nem a szokásos üveg beton mértani idomok, amik barhol allhatnanak a világban. Nekem magyarazhatjak a letisztultsagrol a baromsagaikat, ez a sok új rondasag csak szellemi mélyrepülés és a befektetők szarragasa. Nincs mit örülni ezen az átlagembernek. Aztán a végén meg se csináljak a többit, amit ígértek, de a helyet befoglaltak.
a gödi
2024-01-31 at 13:15
NAE4 – szövegértésből egyes, fiam. Ülj le.
Dodo
2024-01-31 at 13:06
Karácsonyt, Tüttő Katát ne engedjék a közelébe, mert akkor sajnos kevés az arab 5 milliárd € és a magyar 800 millió €.
X3
2024-01-31 at 13:05
A 800 millió az Euroban van.és az 304 milliárd forint. Olvasd figyelmesebben.
na4
2024-01-31 at 12:39
Teljesen zavaros. Ha az UAE 5 milliárd €-val száll be, akkor hogyan lehet a fejlesztés összértéke 800 millió €? Matekból 1-es.