A főváros baloldali vezetése ezt is megoldotta: amennyiben a BKV energetikai közbeszerzésére továbbra sem érkezik érvényes ajánlat, senki nem tudja megmondani, mi hajtja januártól a villanymotoros járműveket. A főpolgármester-helyettes Kiss Ambrus is csak annyit reagált a hírre, hogy “törekszenek a megoldásra”. Ismerve Karácsony Gergelyt és körét, valószínű, hogy így próbálnak csatlakozni a Nyugathoz: ha náluk nincs áram, akkor elintézik, hogy Budapesten se legyen.
Borzasztóan nehéz időszak következik a Fővárosi Önkormányzat és Budapest életében. Ezt maga Karácsony Gergely főpolgármester vetítette előre a legutóbbi rendkívüli közgyűlésen. Az energiaárak robbanásszerű emelkedésére válaszul augusztus végén ugyan a képviselőtestület egy hatékonyságnövelő és megtakarítást célzó energiacsomagot fogadott el, ez azonban nem ad választ a BKV legégetőbb kérdésére, hogy jövőre „mitől megy a villamos” – írja az Index.
A jogszabály minden önkormányzatot, illetve önkormányzati tulajdonú céget energia-közbeszerzésre kötelez. Amíg az energiaárak alacsonyan voltak, ez a rendszer jól működött, a tenderek során az áramkereskedő cégek lefelé tartó elektronikus licittel versenyeztek a nagy és megbízható BKV pályázatán. Eddig. Ugyanis – amint arra Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes felhívta a figyelmet – a BKV hónapok óta még érvényes ajánlatot sem kap a pályázatán indulni jogosult áramkereskedő cégektől. Ennek hiányában a közlekedési cég úgynevezett vontatásiáram-tendere jelenleg is fut.
A BKV-nak december 31-ig van áramszerződése, tehát még van idő megoldásokat keresni
– próbálta nyugtatni a kedélyeket a főpolgármester általános helyettese.
A közlekedési társaság éves energiaigénye 246 GWh – összehasonlításként: a főváros teljes közvilágítási igénye 86 GWh. Ez eddig éves szinten a BKV-nak nagyságrendileg több mint 20 milliárdos kiadást jelentett, most azonban az áramtőzsde számait figyelve akár 10–15-ös szorzóval is kalkulálhatnának.
Róka fogta csuka helyzet, hogy a 2023-as költségvetés várható számai alapján ilyen árakon kizárt a jövő évi áramszükséglet fedezésére kiírt sikeres közbeszerzés. Ha a jelenleg is futó közbeszerzéssel nem fog menni az árambeszerzés, a B-terv szerint megpróbálják egy évnél rövidebb időszakra megpályáztatni, ez esetben azonban a pályázati kiírások is sűrűsödnek majd. A korábbi években a pályázatot rendre az ELMŰ nyerte meg, noha bárki jelentkezhetett ajánlattal, hisz Európa nyugati szélétől egészen Ukrajnáig az elosztóhálózat teljesen kiépült. Mára azonban annyira hektikussá vált a piac, hogy nincs áramkereskedő, amely meg tudná becsülni akár csak a jövő hét távlatában irányadó tőzsdei energiaárat, nemhogy egy évre előre.
A különleges helyzetet fokozza, hogy miközben a fővárosnak van saját tulajdonában lévő, áramot előállítani képes termelői bázisa (például a Fővárosi Hulladékhasznosító Mű vagy a Pusztazámori Regionális Hulladékkezelő Központ), a törvényi tiltás miatt mégsem adhat közvetlenül energiát az ugyancsak fővárosi tulajdonban lévő BKV-nak, hanem a megtermelt áramot a MAVIR hálózatába betáplálva kötelezően ki kell vinnie a piacra. Kiss Ambrus szerint az elektromos áramot ugyan előállíthatják, de nem kereskedhetnek vele, ráadásul az a tüzelőanyag, aminek elégetésével előállítják az áramot, nem a fővárosé, hanem a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Zrt.-é (NHKV). Ahhoz, hogy kereskedhessenek, jogszabályt kellene módosítani. Ez jelentős segítséget jelenthetne a fővárosnak.
Budapest vezetése a kormánytól kért ugyan ártámogatást a BKV számára az idei évre, ám mivel jelenleg de facto nem létezik a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa, ahol a kormány és főváros ezeket a kérdéseket megvitathatná, kétoldalú tárgyalások keretében veti fel a Technológiai és Ipari Minisztériumnak a BKV-t illető problémákat. Javaslataikra eddig nem érkezett válasz. Ezzel együtt Kiss Ambrus úgy fogalmazott:
Nem gondolom, hogy előállhat olyan helyzet, hogy nincsen vontatási árama a BKV-nak, de hangsúlyozom, ilyen helyzetet, amiben most vagyunk, még nem láttunk.
Az Index által megkérdezett közlekedési szakértő szerint is elképzelhetetlen, hogy a fővárosban leálljanak az elektromossággal hajtott buszok, villamosok, trolibuszok, metrók, vagy épp a mozgólépcsők. Dorner Lajos azt valószínűsítette, hogy az állam – szükség esetén – kisegíti majd a főváros közlekedési vállalatát, ennek azonban valamilyen formában megkérheti az árát.
Forrás: Index; Fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu
Habcsók
2022-09-04 at 23:35
Semmi gond. Ha nem tudjátok megoldani dec. 31-ig, akkor valóban elmentek a……
P.Gy
2022-09-04 at 16:54
Amerika baloldali ( demokraták ) által vezetett államaiban hasonló káosz uralkodik ! Most már nemcsak egyének hagyjak el ezeket a városokat , mára nagy cégek is menekülnek ! Florida lett a legbiztonságosabb hely ! A kormányzójuk Ron DeSantis brilliáns ! Kaliforniai le lehet írni , Chicago, teljes katasztrófa , NewYork , nem létezik , hogy ott élnék, lehetne sorolni a többi városokat ! Jó , hogy most már hivatalosan is tudjuk honnan jön a támogatásuk a fosoknak!
Solaris
2022-09-04 at 16:49
Ez a terv része.
Mi a probcsi?
Namond
2022-09-04 at 16:08
Orbán, kamugelivel párban, üljön biciklire és aq nsport nemzet képviselőjeként, tekerje a dinamót.
1 Enaki
2022-09-04 at 15:58
Csakafidesz 09.04.14.06. Mocskos vilàgot èlūnk. Egyik komnenttàrsam ìrta “szodoma ès gomora” milyen igaza van. Megèrett a liberàlis oldal a teljes pusztulàsra.Hogy mi lesz a vège nem tudom,de azt igen,hogy az USA es az UNIÒ megèrdemelne egy Hìrosìmat.Nem lenne bennem iràntukban szànalom.A gond csak az,hogy nem lehetne őket elkūlönìteni a jobboldaltòl.
csakafidesz
2022-09-04 at 15:29
Ballib 2022-09-04 at 14:22
Karácsony egy … Ami Tarlóst illeti, ő legalább fejlesztette Budapestet és nem csinált “méhlegelőt” a gazból, hanem levágatta.
Zelma
2022-09-04 at 15:02
Egyébként légyszi ne vegyétek egy kalap alá a Karácsonyt megszavazó budapestieket és azokat, akik nem rá szavaztak, mégis kénytelenek elviselni az ámokfutását mások szavazata miatt. Elég bántó, amikor nagyon sokan az összes budapestit szidják miatta, pedig aki nem rá szavazott, mégis kénytelen elszenvedni a működését, annak nem hiányzik, hogy még le is bunkózzák a hozzászólásokban.
Zelma
2022-09-04 at 14:57
A főpolgármester ellen nem lehet bizalmi szavazász kezdeményezni? Képtelenségnek tűnik nekem, hogy ha tönkreteszi a fővárost, akkor azt következmények nélkül teheti, és nincs mód felelősségre vonni vagy visszahívni. Valami törvényi keret kell hogy legyen rá.
oshon
2022-09-04 at 14:52
Nem is baj … mert NEM fog fajni ! Kurrrva budos anyatokat senkihazi verszivok !
bl
2022-09-04 at 14:48
Teljesül a ződek álma és végre nulla lesz az ökológiai lábnyoma a butapesti közlekedésnek. Hajrá Geri! Rovarkeltetőket kell csinálni a buszmegállókból! A legyek például szeretik a szart, lehetne szaros hajléktalanszálló minden megállóból…
Füge
2022-09-04 at 14:43
Pedálos villanyos…
?
csakafidesz
2022-09-04 at 14:06
1 Enaki 2022-09-04 at 12:14
94.000 EU-s liberális importszavazó döntötte el a budapesti választást, a hírek szerint fejenként ezer euróért. Hétfön ideutaztak, szerdáig bejelentkeztek vasárnap szavaztak és egy héttel később hazamentek. Itt voltak egy hetet. Ingyen szállás, pénz a szavazásért, mert ilyen a liberálfasiszta világ. A helyhatóságin minden bejelentkezett EU-s országbeli szavazhat..
odu
2022-09-04 at 14:00
Reméljük dacból nem fogadják el a zorbántól a lölő féle lignites áramot, lesz még lóvasútja pest-budának, milyen hatásos képeket lehet majd készíteni és a turisták biztos nagyon élveznék.
Nick Rivers
2022-09-04 at 13:35
Baszki, a Tarlós éra alatt miért nem volt ennyi bénázás.
Ezek kibaxott bénák.
Ghandi
2022-09-04 at 13:19
Ha leáll a közlekedés, az azt jelnti, hogy Karácsonyék takarodhatnak. Nem adnék nekik mentőövet, ha eltakarodtak, akkor egy hozzáértővel rendbe tetetném a dolgokat.
Ghandi
2022-09-04 at 13:15
Szerintem a főváros Karácsony vezetésével így gondolkodik: Az energiaválság miatt csak többszörös áron kapnánk energiát, tehát a szokásos összeg egyáltalán nem lesz elég rá. Ha tehát zsebre tesszük azt a lóvét, amit erre szoktunk költeni, egyáltalán nem lesz feltűnő, azt mondjuk majd, hogy a sokszorosára emelkedett díjak miatt nem futja. Ha okolni kell valakit, majd rákenjük a kormányra. Ráadásképpen olyan szerződést kötünk majd, hogy bőven jusson a zsebünkbe is, hiszen sokat emelkedtek az árak, ezt mindenkinek meg kellene értenie!
Fogadok, Tarlósnál egy pillanatig nem lennének kétségek. De persze Tarlósnak qrva könnyű a helyzete, hiszen egyrészt ért hozzá, másrészt nem olyan korrupt tolvaj, mint a jelenlegi vezetés…
Angie
2022-09-04 at 12:38
Akkor ez tök jó, mert nem kell várnunk 2024-ig. Hamarabb fognak elhúzni!
Hoppá
2022-09-04 at 12:37
Fenyő sztrájkot szervez! Ha akarsz, akkor sem mész be dolgozni!
Vélemény
2022-09-04 at 12:32
Jók az információid @ Rémusz! Ugyanis, az igen-igen kártékony hazai ellenzék mindent megtett azért, hogy meggátolják a Paksi Atomerőmű bővítését. Első perctől kezdve azon serénykedtek, hogy ne valósuljon meg. Külön hálózati rendszert építettek ki, beleértve az itthoni képviselőket és sleppjeit (a minisztériumokból kiutazgató emberkéken át, az élcivil szervezetekig), amit nem lehetett nem észre venni! …………sőt az ez csapódott le aztán a Tavares jelentéstől a Sargentini jelentésen keresztül a mind mai napig.
Ez lett az eredmény, hogy számtalan üres járat született a mondvacsinált zöldre mázolt, és hanta-banda izzadtságszagú környezetvédő kifogásoktól, és a nyafogások tömkelegéből szőtt gáncsoló hálóktól! Hát így telet-múlt az idő és lassan sikerült szépen elnapolni az engedélyek kiadását……
Na de ezek a libernyákok valójában nem azért akadályozták mert tényleg nem is akarták a Paksi Atomerőmű bővítését! …….…hanem csak azért akadályozták, mert azt nem akarták, hogy mindezt az Orbán kormány valósítsa meg!!! ………..Elvi kérdés volt ez számukra, na meg persze gazdasági érdek is, ami miatt gátolták a Paksi bővítést……… abban a reményben éltek, hogy most a választásokon ők fognak nyerni és akkor bizony ők fognak villogni, hogy lám-lám….
Az egész ügyet még Göncz Kinga, Jávor Benedek indította el, majd csatlakozott Szél Bernadett, Hadházy, Kari Geri, Donáth Anna, Cseh Katalin, Újhelyi , na és a ’főnagyságosassszonyság’ Dobrev Klára és társaik……
Sanyáta
2022-09-04 at 12:32
ELÉG A RÉMHIREKBŐL GYURCSÁNY ÉS FENYŐFA TAKARODJ. EZEK ELLENÜNK VANNAK. HÚZZANAK A F…..BA.
huda
2022-09-04 at 12:24
Kèszülünk !!!! Főpróba 1,2,3…
1 Enaki
2022-09-04 at 12:14
Budapestiek,akik ràszavaztatok megèrdemlìtek Gerikèt. Akik nem ràszavaztak,mòresre kell tanìtani.Bizalmi szavazàst kell ellene kezdemènyezni. Alkalmatlan a vezetèsre.
Nahát
2022-09-04 at 12:13
Nevezzük a nevén! Ez nem töketlenkedés, hanem szabotázs!
Bejla
2022-09-04 at 12:13
@Rémusz
jók az értesüléseid
sajnos
pölöske
2022-09-04 at 12:03
A libsiket és ződeket kell a villanyosok elé fogni,a fideszesek meg utazhatnak ostorral a kezükben!Ez legyen a kormány álláspontja
Zőőd bolsi és a lib -ek miatt nem épült meg paks 2
Rémusz.
2022-09-04 at 11:53
Drágaságaim!!
Az, hogy a fidesz szarakodása miatt nem épült még fel Paks 2, az egyenesen hazugság!
Ugyan is, a lipsik nyavajgásai, a fűzabáló zöld hiszti miatt nem épült még fel.
Ha, jók az információim, akkkor már 2023-ban áramot termelhetett volna, dehát a sok répazabáló, azaz a libernyák zöldek miatt mégcsak most álnak neki az építkezésnek, és majdcsak 2030-ra lessz kész.
Köszönyük libernyák moslékok!!
nemLibernyák
2022-09-04 at 11:44
Kerékpárra liberális budapesti. Erre vágytatok.
A villamos pályára is lehet kerékpár sávot festeni. (Picit döcögős lesz, de majd megszokjátok.)
Hörömpölő
2022-09-04 at 11:35
Az ár az legyen hogy mondjanak le!
Patriota
2022-09-04 at 11:33
Csak el kéne már zavarni ezt a sok libsi-komcsi ,semmihez sem értő gazembert…..
Blanco
2022-09-04 at 11:32
Bebacna. Villamossal járok melózni.
A Nagy Testvér figyel téged
2022-09-04 at 11:25
Majd beszereznek pedállal hajtható áramfejlesztőket, és az ötven tanácsadó, plusz a semmittevő főpolgármesteri élősködők KulaGecivel az élen, pedált taposva termelhetik az energiát a BKV-nak!
Ungarn über alles !
2022-09-04 at 11:24
van a bélpesti-bélsárban annyi (másra sem alkalmas) tenyésztett barom, sót magasan képzett Muciológus, aki képes és elbírja tolni a trolit-villamost-buszt ! …sőt én még a Dunai kishajókat is ezekkel hajtatnám
Carolus
2022-09-04 at 11:20
A fovarosi vezetes haromeves regnalasa alatt csak problemakat gyart, aztan azok megoldasat a kormanyra haritja. Egyuttmukodni viszont nem akar, es fizetni sem.
Komolyan mondom, en orulnek, ha leallna a bkv, legalabb a borukon tapasztalnak s bp-i valasztopolgarok, milyen inkompetens bagazst valasztottak meg. Egyebkent az aram aranak europai volatilitasa is libsi-komcsi-alzold elvtarsaik koszonheto.
Antónia
2022-09-04 at 10:58
A budapesti közlekedési káosz ezt már nem sem érezné.