Késik a klíma a 3-as metrón, miközben az oroszok is beszállnának a szerelésbe, a beszerzést azonban a technikai nehézségek mellett a járvány, egy kötbérper és az orosz gyártóval kötött szerződés is nehezíti. A nyáron Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 34,8 fokot mért a hármas metró felújított kocsijában, és várhatóan az idén sem lesz hűvösebb. A vonalon futó kétszázhuszonkét szerelvény klímával való felszerelése még akkor is lehetetlen lenne a nyári hónapokig rendelkezésre álló rövid idő alatt, ha már kiválasztották volna a céget, de ennek még a közelébe sem jutottak. Egyelőre a pályázatot sem írták ki, holott a városvezetés korábban azt mondta, hogy tendert hirdetnek ez ügyben, csakhogy közbeszólt a járvány.
Áprilisban a bizonytalan gazdasági helyzetre hivatkozva közbeszerzési moratóriumot hirdetett a fővárosi önkormányzat, így szeptember közepéig semmilyen kötelezettségvállalással járó tendert nem hirdethetnek a fővárosi cégek, beleértve a BKV-t is – emlékeztetett szerdai cikkében a Népszava. A városvezetés korábban azt közölte, hogy versenyeztetés alapján választanák ki a feladatra legalkalmasabb céget. A BKV szintén a jelenlegi járványügyi helyzetre hivatkozott, de a lap információi szerint más oka is lehet a késlekedésnek. A hármas metró légkondicionálásának nem pénzügyi akadályai vannak – jelentette ki Karácsony Gergely főpolgármester még februárban, amikor Ughy Attila fideszes városatya azzal hozta kínos helyzetbe a városvezetést, hogy a hármas metró klímával való felszerelésére kért pénzt az idei költségvetésben, az ellenzéki többségű közgyűlés azonban nem támogatta a javaslatot.
Nem lehet megkerülni az oroszokat
Karácsony Gergely azzal nyugtatta a kedélyeket, hogy a módosítóra nem is volt szükség, mivel a költségvetésben rendelkezésre áll ez a pénz. A gond sokkal inkább az, hogy a Metrovagonmas által felújítás címén újragyártott metrókocsik nem bírnák el a klímagép súlyát; a BKV illetékesei már erre is keresik a megoldást. Bármi is lesz az, azt el kell fogadtatni az orosz gyártóval, mivel ez érinti a garanciát – hívta fel a figyelmet Karácsony Gergely is. Arra is emlékeztetett mindenkit, hogy a főváros előző vezetése döntött úgy, hogy új kocsik vásárlása helyett a régieket újíttatja fel, majd kizárták az észt rivális céget, amely olcsóbb ajánlatot adott, ráadásul abban eleve benne volt a klíma. Ha van valaki, aki nem tehet most szemrehányást, az a Fidesz, amely létrehozta ezt a pokolian nehéz helyzetet – tette hozzá a főpolgármester.
A BKV már tavaly nyáron felvette a kapcsolatot több klímagyártó céggel, miután az előző városvezetés is belátta, hogy a hármas metrón szükség van a hűtésre. Közvetlenül a választások előtt műszaki szimpóziumot rendeztek öt szakcég – a Liebherr, a Kiepe, a Thermo King, a Shijazhuang King, a Webasto, valamint a Metrovagonmas részvételével. Utóbbi meghívását a BKV azzal indokolta a Népszavának, hogy az orosz céggel kötött vállalkozási szerződés értelmében mindenféle változtatáshoz hozzá kell járulniuk, különben elvész a szerelvényekre adott harminc év garancia. Utóbbi több rétegű, a fenti az élettartamra szól, a kocsiszekrények és az alvázak rozsdamentességére vonatkozó jótállás viszont csak tíz évre szól.
Beperelte a BKV a Metrovagonmast, de eddig semmi nem történt
Karácsony Gergely korábbi elszólása szerint a Metrovagonmas beszállna a klímaüzletbe. Előzetesen hat-tízmilliárdra becsülték a légkondicionálás utólagos kiépítésének költségét, csakhogy a felújított kocsikat ehhez meg kell erősíteni, amely jelentős beavatkozást kíván a vázszerkezetbe, ezért szükséges az oroszok hozzájárulása. Az engedélyért kuncsorgásnál sokkal egyszerűbbnek tűnik, ha maguk oldják meg a feladatot. A képlet egyszerű: az oroszok a jelenleg is folyó perben követelt kötbér és kártérítés fejében szerelnék be a klímát. Az oroszokkal folytatott alkudozás közepette három cég is jelezte, hogy örömmel vállalkozna a feladatra. A BKV mindegyiktől kért egy orosz kocsiszekrényre felszerelt prototípust, de könnyen belátható módon ebből nyárra aligha lesz működő klíma a hármas metrón.
A BKV a kudarcba fulladt tárgyalások után tavaly februárban beperelte a Metrovagonmast, de az eljárás jottányit sem haladt előre, mindössze annyi történt, hogy az üggyel kapcsolatos iratokat a két állam közötti jogsegély keretében továbbították az illetékes orosz hatóságnak. Az nyilvánvaló, hogy az oroszok semmiképpen nem akarnak fizetni; a BKV hatmilliárd forintnak megfelelő kötbért követel a késedelem miatt, mivel ez könnyebben alátámasztható, mint a minőségi hibákból eredő kár.
Forrás: Népszava; Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Facebook
Twitter
YouTube
RSS