A következő időszak feladata lesz kidolgozni a MÁV-nál a három szereplő – a tulajdonos, a menedzsment és az igazgatóság – közötti feladat- és felelősségmegosztást annak érdekében, hogy a vállalat sokkal inkább hasonlítson piaci működéshez, mint állami struktúrához – hangsúlyozta Lázár János építési és közlekedési miniszter hétfőn a MÁV Zrt. igazgatóságának és felügyelőbizottságának alakuló ülésén, a MÁV-székházban.
Hozzátette, a MÁV-Volán csoport stratégiai vállalat, az egyik legnagyobb magyar közszolgáltatást végzi, járataikon naponta 4,5 millióan ingáznak.
A közlekedés minősége nagyban hozzájárul az életviszonyokhoz, az emberek életét megkönnyíti vagy megnehezíti, egy kutatás szerint, ha valaki naponta több mint 1 órát ingázik, akkor előbb-utóbb feladja szülőhelyét, és elköltözik – mondta Lázár János.
A közlekedési miniszter hangsúlyozta, a kormány számára nemcsak operatív, logisztikai kérdés, hogyan lehet 4,5 millió embert 56 ezer ember közreműködésével eljuttatni egyik pontból a másikba, hanem társadalomszervezési is, mert ha jó a közlekedés, az nagyobb esélyt ad a helyben maradásra, a boldogulásra.
Ezért jobb a vonat, mint a busz
Lázár János kitért arra, hogy a közlekedésnek az ország szervezési, ellátási és társadalmi mobilitási fontosságán túl környezetgazdaságossági és hatékonysági dimenziója is van. Példaként említette, hogy a MÁV éves áramköltsége 180 milliárd forint, a Volán 5 ezer járművének üzemanyagfogyasztása gigantikus méretű, a járműparkok minősége, állaga hozzájárul a környezeti állapothoz, felveti a fenntarthatóság kérdését is.
A vállalatcsoportnak szerepe van a gazdasági versenyképességben
– mondta.
Szerinte az is fontos kérdés, hogy a háború miként rendezi át a gazdasági viszonyokat Európában és ez milyen hatással lesz az áruforgalomra, a hagyományos útvonalakra. Vajon Magyarországnak mint Európa közepén fekvő országnak a háborús övezet határán milyen logisztikai szerepe lesz, érdemes-e az államnak infrastruktúrafejlesztéssel invesztálnia ebbe a területbe?
Kiemelte, a Magyarországon az átmenő személyforgalomból jelentős bevétel keletkezik, például az elektronikus útdíj 450 milliárd forintot termel évente. A kormányban nagy a nyitottság arra, hogy az egész ágazatot fejlessze a következő időszakban – fogalmazott a miniszter.
Kitért arra, hogy tulajdonosi joggyakorlóként úgy látja, a költségeket át kell nézni, hogyan lehet a közösségi közlekedésre fordított 800 milliárd forint állami forrást racionálisabban, hatékonyabban felhasználni.
A MÁV és a Volán összevonása félbe maradt, még nem teljesedett ki, nem világos, hogy egy vállalatról van-e szó vagy egységesen irányított, de külön struktúrában működő cégekről – mondta. Hangsúlyozta azt is: a MÁV és a Volán átalakítása azért sem egyszerű feladat, mert a területén 43, köztük 9 reprezentatív szakszervezet tevékenykedik 56 ezer munkavállalóval. A munkabéke megtartása és a korrekt munkaügyi kapcsolat fontos dolog.
Lázár János a MÁV igazgatósága és felügyelő bizottsága alakuló ülésén megköszönte a testületek tagjainak, hogy elfogadták a felkérést. A MÁV Magyar Államvasutak Zrt. igazgatóságának elnöke Lepsényi István, a Magyar Suzuki korábbi vezérigazgatója, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. korábbi ügyvezető igazgatója, egykori államtitkár, a Hidrogén Szövetség elnöke lett.
Az igazgatóság tagjai: Wáberer György, a Waberer’s International alapítója; Bogsch Erik, a Richter Gedeon Nyrt. elnöke; Ratatics Péter, a Mol csoport alelnöke, az INA management-boardjának elnöke; Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Ipari Kamara elnöke, aki 2002 és 2010 között a GYSEV alelnöke volt; Deák Tibor, a Rothschild&Co igazgatója; Bethlen Miklós, a Morgan Stanley korábbi londoni elemzője, a londoni Kohlberg, Kravis&Roberts tanácsadója, a MidEuropa partnere, a frankfurti Montagu Private Equity igazgatója, a Comitis Capital ügyvezető partnere.
A MÁV Magyar Államvasutak Zrt. felügyelőbizottságának elnöke Baranyay László, az MFB korábbi elnök-vezérigazgatója, az EIB igazgatója. Tagok: Knáb Erzsébet, az Audi Hungária korábbi személyügyért és szervezetért felelős igazgatósági tagja, a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány alapító-elnöke, kuratóriumi tagja, a Magyar-Német Ifjúságért Egyesület elnöke; Koji László, az Építési Vállalkozók Országos Szövetségének elnöke; Bánáti János, a Magyar Ügyvédi Kamara korábbi elnöke; valamint munkavállalói küldöttként Meleg János, a VSZ elnöke és Halasi Zoltán, a VDSZSZ elnöke.
Forrás: MTI
Rémusz.
2023-05-15 at 21:25
Hűűű az annyát!!!
Most aztán baromira elvagyok alélva!
A mult hétvégén szerettem volna a Szobi kisvasuttal utazni, de köszönhetően a MÁV. pontos menetrendjének, csak az utolsó kocsinak a végét sikerült meg vizslatnunk a feleségemmel, mivel annyira pontos a királyi máv, hogy csupán 7 percet sikerült neki késni, Budapest nyugati pájaudvarrol, szobig le érnie!
A menetrend szerint, lett volna még hat perc, hogy elérjük a kis vonatot, de az illetékeseknek sikerült el baszarintani a hétvégémet.
Az odáig rendben volt, hogy az emeletes vonaton végig álnunk kellett, de, hogy ezen a pár kilóméteren, miként sikerült nekik össze szedni hetes perc késést, a mai napig nem értem.
Az igaz, hogy az alacsony padlós vonatrol leszálva, majd a nyakamat törtem, hisz a peron magassága, valahogy nem igazodott a vonathoz, de, hogy a vágányokon átkelve, még egy plussz lépcsőt is meg kellett másznom, valahogy számomra érthetetlen.
Úgy, hogy ezúton üzenem Jankónak, hogy ne filozófáljon, hanem nézzen körül a saját háza táján, majd utánna hozzon mindenféle rendelkezést!!
Egyépként, az kész röhely, hogy a vonatok a büdös életben nem tudnak pontosan érkezni!!
Reggel azt haljuk a rádióban, hogy minden vonatunk pontosan közlekednek, nincs késés, de én még sosem utaztam olyan szerelvénnyel, amelyik tartotta volna a menet időt!!
Akkor most miröl is van szó???!!!!
Tudományos libsizmus
2023-05-15 at 21:21
A MÁV egykor Európa egyik legjobb vasúttársága volt. Nem véletlenül áll a Keleti pályaudvar előtt Baross Gábor szobra.
Nem véletlenül van ma is Baross Gábor rakpart Fiumében. Bocsánat, “Rijekában”.
Tegyen már valaki rendet a MÁV-nál. Bocsika, de még Mussolini is arról lett híres többek között, hogy pontosan jártak a vonatok Olaszországban. Olaszországban.
Bere
2023-05-15 at 21:14
Hát volna dolog. Sokan nincsenek top-on. Csorna , vonatpótlás, kevés busz, Volánnál ugyanez, BAZ-ból, végállomastól szinte tele a busz, útközben, BP felé mar nem vesz fel utast, legfeljebb, aki fizető, nem ország vagy vármegye bérletes. MI VAN???
Orientál
2023-05-15 at 21:03
Még szerencsénk hogy nem a Gyurcsány nyalonc csiCSkája Karácsony irányítása alatt áll a MÁV.
Tudományos libsizmus
2023-05-15 at 20:58
Ahol három szereplő van, ott nincs felelős. Ne vicceljünk már. Ezt pont egy Lázár János ne tudná?
Tessék szíves lenni ismét állami tulajdonba venni a MÁV-ot. Úgy, ahogy van.