Vitathatatlan tény, hogy manapság a különböző közösségi oldalakon zajlik rengeteg minden, ami régebben a valóságban történt meg. Hatással vannak ezek a tapasztalatok a mindennapi életünkre, viselkedésünkre, öltözködésünkre, munkánkra, családunkra. Arról azonban nem beszélünk eleget, sőt szinte alig, hogy mekkora hatással lehet ez a gyermekek fejlődésére, a tinédzserek önképére, személyiségére. Több cikkben elemezgettük már a TikTok és az Instagram hatalmát, „híres” felhasználóinak, a sajnos „toxikus” influenszerek „munkásságát”, akik rendkívül rossz hatással lehetnek, vannak (?) a fejlődésben lévő személyiségre. A magamutogatás, “követőéhség” és a felszínesség platformjai úgy kebelezik be az utat kereső tinédzsereket, hogy a visszaút sajnos sokszor már talán nem is lehetséges az egészséges önértékelés világába. A témában megkérdeztük Hevesi Kriszta szexuálpszichológust is, aki szerint a TikTok még közel sem a legártalmasabb platform azok közül, amelyeket a fiatalok használnak. Már nagyon fiatal korban eléri őket a pornográfia, ám meglepő módon elsősorban nem a közösségi médián keresztül, hanem kedvenc zenei előadóikon keresztül. A szakember szerint ki lehet mondani, hogy az ezeken a platformokon elérhető pillanatnyi “hírnév” nemhogy nem segíti a személyiségfejlődésüket, hanem egyenesen káros a fiatalok érzelmi világára.
A „Zsebibaba-jelenség” fogalmát a legutóbbi cikkemben mutattam be részletesen. Az extrém, már-már pornográf képeiről elhíresült „instaceleb” kislány jelenleg több, mint 150 ezer követővel rendelkezik, de ez a szám nagy tempóban növekszik. A 15 éves lányt rendívül sok tinédzser követi, a „rajongótáborának” közel 60 százaléka 12-15 éves felhasználó. Ezek a fiatalok pedig napi szinten láthatják Zsebibaba félmeztelen testét, amint a lehető legkirívóbb pózokban fotóztatja, fotózza le magát. Teljesen mindegy, hogy milyen ember, teljesen mindegy, mit képvisel, hol tanul, mit akar magával a jövőben kezdeni. Mivel a vonzó külső adott, más nem is számít, a követők jönnek százezrével. Ugyanígy tesz az előző cikkben már említett Timi is, aki egyre többször pózol „ritkás öltözékben”, különféle pózokban a tini követőinek. A 20 éves lány is a mainstream trendeket követi, a képek, az öltözködés, a stílus mind arról árulkodik, hogy ő így akarja megtartani a követőit, és a rá irányuló figyelmet.
Könnyen lehet persze mondani, hogy a követők úgy sem számítanak, hogy az életben sokkal fontosabb a család, a barátok és az ő hatásuk erősebb lesz. Mi, „idősebbek” talán ezt így gondoljuk, a baj csak az, hogy ezek tipikus „boomer szövegek”. A közösségi médiának mára már akkora ereje lett, hogy a legtöbb esetben teljesen mindegy a családi háttér, a tinik úgyis azt fogják érezni, hogy „követők”, „lájkolók”, az ottani visszajelzések nélkül nincs élet. Minél többen követnek, annál többet érsz. Minél többen akarnak olyanok lenni, mint te, annál értékesebb ember vagy. És bár mi jól tudjuk, hogy ez nincs így, a közösségi média a TikTokkal és az Instagrammal az élen mégis erre az ideológiára és üzleti ötletre épül.
Az egészséges identitás „legfőbb” ellenségei a pornófilmeket is megszégyenítő modern videoklipek
Hevesi Kriszta szexuálpszichológus a PestiSrácok.hu-nak elmondta: ezek a platformok nem feltétlenül lennének károsak a fiatalok számára, ám sok olyan külső tényezővel együtt, mint például a mai videoklipek, amelyek az alkalmi kalandok és a testiség elsődlegességét hirdetik, rossz hatással lehetnek a kamaszok érzelmi fejlődésére.
A TikTok kihívásain keresztül meg lehet tanulni különböző táncokat, ami az ücsörgés helyett fizikai aktivitást jelent, ezáltal fejlesztő hatású is lehet. Ezek a kis egyperces koreográfiák még mindig jobb hatással vannak rájuk, mintha szexchatelnének vagy szextinget (erotikus képeket) küldözgetnének egymásnak, ami pedig a visszaélések és szexuális zsarolások táptalaját kínálja ebben a korosztályban. Ilyen értelemben ez egy játékos táncképzés, ami a mozgáskultúrájukat, ritmusérzéküket is javíthatja. Újabban pedig vannak már például pszichológiai tanácsadások is, kimondottan a fiatalok nyelvén
– mondta Hevesi Kriszta. A szexuálpszichológus szerint az azonban nem mindegy, hogy milyen szakmai értéket képviselnek ezek, és jó irányba vezessék, valóban segítsék a fiatalokat, mert rengetegen követik és hallgatnak rájuk.
Mivel fejlesztő lehetőség is van benne, ezért az Instagramnál vagy a Snapchatnél kevésbé tartom károsnak a TikTokot
– mondta.
A Snapchatről korábbi cikkben még nem volt szó. Manapság már veszített a népszerűségéből az alkalmazás, ahol kisebb csoportokban, barátok, párok osztanak meg egymással rövid 10-15 másodperces videókat, sztorikat, amik aztán el is tűnnek a telefonról. Ez utóbbi funkciója miatt azonban sokak számára az egyre felszabadultabb szexuális üzenetek, akár „mini pornóvideók” színterévé vált.
Hevesi Kriszta szerint annyiban jobb a TikTok, mert az itt feltöltött videókban még nem lehet annyira manipulálni a testalkatot, mint ahogy az egyes Insta-posztokban, fényképeken. Mivel az irreális testeket létrehozó alkalmazások a videók esetében még nem alkalmazhatóak, ezért kevesbé testképzavar okozó hatású a lányok számára, akik a legfőbb követői ennek a platformnak. Problémát jelent azonban, ha a lányok (például kevesebb tánctudással, vagy egyszerűen csak a nagyobb népszerűség kedvéért) inkább erotikus irányba viszik el ezeket a videókat mind öltözködésben, mind pedig verbális tartalomban. Vitathatatlan előnye viszont, hogy míg a Snapchat a zárt közösségek miatt szinte bármilyen tartalmat „elbírt”, ezzel szemben a TikTok viszonylag kontrollált (a kényes tartalmakat a TikTok letiltja – a szerk.), szűrt és nem túlretusált, viszonylag valósabb testeket bemutató felület.
Összességében azonban én sokkal kevésbé tartom a mentális és fizikai egészségre nézve károsnak, mint az Instagramot, ahol már léteznek a hashtagek és oldalak által kialakított bulimiás, anorexiás, ortorexiás csoportok is. Az sokkal inkább a testképzavar és az evészavar irányába viszi el a serdülőket
– állapította meg Hevesi. Mint mondta: a TikTok valójában csak egy újabb csatorna, ami az aktuálisan felkapott, népszerű és divatos üzeneteket közvetíti a fiatalok számára. A lényeg ugyanaz: ha minél több követőd és megtekintésed van, akkor vagy menő. Hevesi Kriszta elmondta azt is, hogy a TikTokon is viszonylag kevés azonban az igazán pozitív üzenet, illetve az olyan tartalmak, amelyek a fiatalok szellemi fejlődését szolgálják. És az elképesztő “ingergazdagságú” virtuális környezet miatt, nehéz, egyre nehezebb eljutni hozzájuk, megszólítani őket. Átlagosan 500 karaktert hajlandóak maximum elolvasni; az online felületek is ezzel számolnak már. Ezért nyilván újabb és újabb ötleteken alapuló csatornák születnek, hogy az ő ingerküszöbüket elérjék.
A legkárosabb hatását talán abban látom, hogy rengeteg időt elvisz más tevékenységektől, így a tanulás, a hobbi vagy a sportolás rovására mehet. A testképzavarok szempontjából jobbnak tartom tehát, mint más alkalmazásokat, mivel itt legalább nem lehet szétretusálni az alakot. A TikTok táncok többségével sincs baj, ezekkel játékosan és motiváltan fejlődhet a fiatalok mozgáskultúrája, illetve az önértékelésük is abból a szempontból, hogy ha elmennek bulizni, meg mernek mozdulni a zenére. Ami viszont vitathatatlanul romboló lehet, ha a népszerűség az erotikus tartalmak minél explicitebb, akár szókimondóbb kifejezésén múlik, s a licitálás a lányok közt a felkínálkozáson alapul, hogy ki mutat meg minél többet a testéből
– mondta a szexuálpszichológus.
Hevesi Kriszta szerint amennyiben ezeken a szexuális üzeneteken van a hangsúly, akkor az sokak számára káros. Mint mondta: a TikTok azonban pusztán egy csatorna, ami a mai pornófilmek által sugallt elvárásokat közvetíti. Nevezetesen, hogy a nők legyenek kihívók, felkínálkozóak, mindenre kaphatóak, és viselkedjenek úgy a hétköznapokban is, mint egy profi pornószínésznő a forgatásokon. Ha megnézzük a mai ismert dívák videoklipjeit, mára már a pornófilmek öltözködését és eszközeit használják a siker érdekében. Itt beszélhetünk a szadomazo-szexről, a latex ruhákról, a durva, agresszív, imitált pornográf jelenetekről. Ezek a klipek poligámiát sugallnak, a női test szextárgyként bemutatását, emellett a gyorsan lecserélhető, futószalagról leemelhető partnereket és az alkalmi szexet hirdetik. Ugyanez igaz egyébként a dalok szövegére is: minél több szexuális tartalommal bírnak, az növeli a népszerűségüket. Nagyon rossz tendencia napjainkban az úgynevezett hookup culture (az egyéjszakás kalandokat, érzelemmentes szexet előnyben részesítő kultúra – a szerk.), amit 2008-ban azonosítottak be és nevesítettek az amerikai kollégiumokban. A mai tinik a felnőttfilmekből kapnak felvilágosítást a szexualitás terén, ami így szexre éhes, szextárgyként viselkedő nőket nevel, amit kiegészítenek a videoklipek poligám üzenetei a párkapcsolatokról. Úgy szippantja be a videoklipeken keresztül a pornóipari “kultúra” a fiatalokat, hogy észre sem veszik, gyakorlatilag annak reklámhordozójává vált a vizualitással már totálisan operáló zeneipar. Hevesi Kriszta szerint az alapprobléma a pornófilmek bármely korosztály (akár az öt-nyolc évesek) számára az okostelefonok által kontroll nélkül elérhető, ingyenesen terjeszthető, mindenhol jelenlévő, folyamatosan frissülő kínálata.
Ha azt keressük, hogy mindez a lavina honnan indul, akkor a válasz a pornófilmek változatos, a kontrolltalan szexet piedesztálra emelő, valamint a testekre és a technikára hangsúlyt helyező, érzelemmentes világa, ahol az „igazán jó szex” idegenek között zajlik.
Ami elsősorban leképeződik a videoklipekben, az az érzelemmentesség, a személytelenség és arctalan szexualitás, a pillanatról pillanatra lecserélhető viszonyok – ezek pedig elsősorban serdülők körében népszerűek. A tinik emiatt azt látják, hogy úgy tudnak maguk számára pillanatnyi népszerűségre szert tenni, ha úgy viselkednek, mint amit a videoklipekben látnak
– mondta Hevesi.
Elég csak megnézni a manapság felkapott sztároknak számító énekesek videóklipjeit. A 2010-es évek egyik legpolgárpukkasztóbb klipje Miley Cyrus énekesnőhöz köthető, aki egy durva szakítás után gondolta úgy, hogy a legjobb lesz, ha meztelen testtel vonaglik 3 percen keresztül, miközben párszor végignyal egy kalapácsot. A klipet több, mint 1 milliárdan nézték meg csak a YouTube-on, de számtalan mém is készült a Disney-csatornán befutott énekesnő akciójából. Nem kell sokat keresgélni további példák után: Cardi B – korunk egyik legfelkapottabb rappere – klipjei sem állnak távol a pornográfiától. A latex-ruhák, a szexpózok, a fenékrázás szinte az összes klipjében megtalálható, kirívó stílusát pedig nap, mint nap reklámozza a közösségi felületein is.
A szexuálpszichológus szerint, ha megnézzük a mostani ismert énekeseket és dívákat, azt látjuk, hogy a testiség, az agresszió és a meztelenség nagyon gyakori a klipekben, amelyek a gyors alkalmi szexet hirdetik. A fiatalok számára ezek a videoklipek meghatározóak, szemléletformálóak. Mint mondta: amíg ezt látják a fiatalok, addig nem lehet csodálkozni azon, ha kapnak egy újabb platformot, akkor ott szintén ezen eszközökkel igyekeznek népszerűségre szert tenni, mivel ezt sugallják a nekik szánt klipek.
A követőktől értékesebb emberek leszünk?
Én azt gondolom, hogy az önbizalom emelkedését a serdülőknek nem a lájkok és a követők számában kell keresni. Ezek ugyanis kimutatottan csupán átmeneti önbizalomfröccsöt tudnak jelenteni, ami nagyon rövid ideig tart csak
– mondta Hevesi Kriszta. Véleménye szerint átmenetileg ugyan nagyot tud dobni a magas követő- és lájkszám, de közel sem maradandó a hatása. Bármi történhet ugyanis: lelassul a növekedés, eltűnnek a követők és akkor az influenszer (a magát már annak identifikáló) úgy érzi valami pótolhatatlanul fontosat veszített el. Ennek a feldolgozására azonban nem kínál mintát ez a világ.
Ez az úgynevezett „tiszavirág-népszerűség”, ami könnyen jön, de általában valós érték és teljesítmény nincs mögötte, így ritkán is marad fent a felszínen. A népszerűség csökkenése pedig kétségbeesésbe kergeti a fiatalokat, ami elsősorban a lányokat viszi el az erotika túlhangsúlyozásának az irányába
– mondta.
Elég egy kicsit alaposabban bepillantást nyerni az internet világát, jól körvonalazódik ott, hogy milyen gyorsan felrepít bárkit a népszerűség csúcsára, ám legalább ilyen gyorsan le is tudja taszítani. Ezek az önértékelés szempontjából rendszerint nem hoznak tartós változást
– mondta a szexuálpszichológus.
A közösségi média toxikus hatása rendkívül összetett. A sokszor káros influenszerek is szinte minden esetben „csak” a trendeket követik. Ők is azt adják tovább, amit a „nagyoktól” látnak. Mindezt azonban kontroll nélkül. Ezek a véleményvezérek tudatosan vagy sokszor tudattalanul propagálják a túlfűtött szexualitást, a „szoftpornót” és a liberálisok kedvenc mantrájaként említhető szabadelvűséget. Félreértés ne essék, nem arról van szó, hogy a vállakat is elfedő, szigorú garbóban kellene pózolnia mindenkinek kedvenc könyve társaságában. A fiatalok lázadnak, a szexualitás forrong bennük, a tinik igyekeznek kiborítani a lehető legtöbb felnőttet maguk körül, hogy így mutassák ki, ők már lassan felnőnek. A gond ott van, ha mindezt kontroll és határok nélkül teszik. Ha azt látják, normális a követőkért meztelen-szelfiket gyártani, plasztikai beavatkozásokat csináltatni, kiárusítani mindent a lájkokért. A helyzet azonban az, hogy a népszerűség múlandó, a követők egy ideig megmaradnak, aztán felnőnek és eltűnnek. És mire már a magát „kiárusító” infuenszer is felnő, addigra veszi csak észre, hogy az internet nem felejt: amit oda kiraksz, az már örökké ottmarad. A felnőttként nagyon ciki kép is.
Kiemelt kép: MTI/EPA/Sascha Steinbach
Facebook
Twitter
YouTube
RSS