A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki a Facebookra; ez az eddigi legnagyobb összegű, fogyasztóvédelmi ügyben kiszabott bírság a versenyhivatal történetében.
A hivatal pénteki tájékoztatása szerint a GVH megállapította, hogy a Facebook Ireland Ltd. jogsértést követett el, amikor ingyenesként hirdette szolgáltatását nyitóoldalán és súgóközpontjában. A fogyasztóknak ugyan valóban nem kellett díjat fizetniük a szolgáltatás igénybevételéért, de felhasználói aktivitásukkal és adataikkal üzleti hasznot hajtottak a vállalkozásnak és így fizettek a szolgáltatásért – fejtette ki a versenyhivatal. A Facebook üzleti modelljének lényege, hogy az oldalon megosztott tartalmakkal magához vonzza a fogyasztókat, akiknek érdeklődéséről, viselkedéséről, vásárlási szokásairól részletes adatokat gyűjt. Az adatok birtokában célzott reklámozási lehetőséget értékesít üzleti ügyfeleinek, a reklámokat pedig a posztok között elhelyezve juttatja el a fogyasztókhoz.
A GVH álláspontja szerint a regisztrációs oldalon megjelenített “ingyenes és bárki csatlakozhat”, “ingyenes és az is marad” üzenetek elterelik a fogyasztó figyelmét az általa vállalt ellentételezésről, azaz adatainak átadásáról, terjedelméről és ezek következményeiről. A megtévesztőnek talált állítások a nyitóoldalon 2010 januárjától 2019. augusztus 12-ig, a súgóközpontban 2019. október 23-ig voltak láthatók. A GVH úgy ítélte meg, hogy az ingyenesség üzenete zavart kelthet a fogyasztókban mind a használattal járó felelősség, mind a szerződéses kötelezettségek tekintetében, mert kockázatmentességet, kötelezettség nélküliséget sugall, miközben többszintű, ráadásul a kezelt és a felhasznált adatok összetettsége miatt nem is egészen átlátható felhasználói elköteleződés áll mögötte.
A közlemény szerint számos fogyasztó nincs tisztában az általa átadott adatok kiterjedésével vagy értékével, és jellemzően az online platformok általános szerződési feltételeit sem olvassa. A versenyhatóság hangsúlyozta: rövidebb és hosszabb távon is káros az ügyleti döntésekre – és így egyes gazdasági reálfolyamatokra nézve is –, ha a fogyasztók azt hiszik, hogy egy szolgáltatást ellentételezés nélkül, kockázatmentesen használhatnak. A hatóság a bírság meghatározásakor a Facebook Ireland Ltd. magyarországi hirdetési bevételének csak egy részéből indult ki, és figyelemmel volt arra is, hogy a vállalkozás a versenyfelügyeleti eljárás során globálisan módosította a vizsgált nyitóoldali, ingyenességre vonatkozó szlogenjeit, továbbá a súgóközpont kifogásolt tartalmát.
A közleményben a GVH megjegyezte, hogy az Egyesült Államokban és Európában is születtek hasonló döntések. Idén áprilisban az Európai Bizottság és tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok nyomására a Facebook frissítette felhasználási feltételeit és szolgáltatásait. Az új feltételekből egyértelműen kiderül, hogy a vállalat miként használja fel a közösségi oldalra bejelentkezők adatait profilalkotási tevékenységek és a vállalat finanszírozását szolgáló célzott hirdetések megjelenítéséhez.
Forrás: MTI
olszal
2019-12-07 at 06:38
És tessék mondani, be is fogják hajtani a Cukorhegyi üzleti vállalkozásán ezt a büntetést?
Mert csak akkor van értelme .
albert heim
2019-12-07 at 05:35
Talán azt is fel kéne karolni, amikor hamis indokokkal letiltanak ,gyűlöletbeszédnek veszik az LMBTQWWWERTTT nevű buzipropaganda és az iszlám bírálatáért való kitiltásokat .Igaz már sokszor az sem kell.Donáth Ancsa azért tiltatott le, mert megírtam hogy a lakcímére 36 NGO szervezet volt bejelentve és koordinátorként Sorosnak dolgozik!
Namond
2019-12-07 at 16:22
Forduljon levélben a Gazdasági Versenyhivatalhoz és Alapjogi biztoshoz azzal, hogy akadályozták a közösségi térben az ismeretei nonprofit megosztásában, véleménye nonprofit közreadásában és ezzel kizárták a kommunikációs és hír közösségi piacáról, korlátozták emberi alapjogait az információkhoz hozzáféréshez és azok megosztásában.
Továbbá, ez a cselekedett súlyosan károsította a témában érdekeltek, akár a véleményformálók lehetőségeit a korrekt álláspontjuk kialakításában.
Olyan ez, mintha a meteorológusokat eltiltanák a tengervízből felszabaduló CO2 mennyiségi mérési adatai megismerésére és e adatsor nélkül kellene modellezniük az üvegházhatást.
Namond
2019-12-06 at 21:23
Kezdetnek jó, átlag 10 naponta kiszabandó.
TalEle
2019-12-06 at 20:32
Végre Magyarországon van egy szervezet aki veszi a bátorságot és fellép a Facebook kártékony tevékenységével szemben!
Veritas Samu
2019-12-06 at 20:28
További büntetéseket várok-a facebook indokolatlan cenzúrázásai-amig teljesen egyoldalúak és sokszor érthetetlenek voltak-miatt.