Több mint hétmillió forintot kocsikázott el oktatási miniszterként Hiller István 2009-ben, a „takarékos” Gyurcsány–Bajnai-kormány utolsó teljes évében, amikor az ólommentes, 95-ös benzin fogyasztói átlagára 274 forint körül volt literenként – írta a Magyar Idők. Az írás szerzője megjegyezte, ha feltételezzük, hogy a szocialista tárcavezető autójának fogyasztása száz kilométerenként tíz liter volt, akkor nagyjából 256 ezer kilométert sikerült „beletennie” a szolgálati gépjárműbe, ami Guinness-rekord-gyanús teljesítménynek tűnik.
Ráadásul a miniszteri tartalék autó üzemanyagtankját sem hagyták kiszáradni: 4 719 422 forintért tankolták meg ugyanabban az évben, ami hozzávetőlegesen 172 ezer kilométert ad hozzá a fenti értékhez. Ezzel így már 400 ezer kilométer fölötti menetteljesítményt kapunk, ami a Föld Egyenlítő mentén számított kerületének jó tízszerese. Vagy Magyarország határaihoz viszonyítva azt jelenti, hogy Hiller nem egészen kétnaponta körbeautózta hazánkat – derült ki a napilap által kikért közérdekű adatokból.
A Népszabadság a múlt héten tette közzé, hogy „az adófizetőknek tavaly 3,9 millió forintjába került Lázár János miniszter autós ingázása, Rogán Antal pedig naponta akár nyolcszor is megtehette oda-vissza az utat lakása és munkahelye között az állami kisbusszal”. A lap által kikért adatokból kiderül, hogy 2015-ben hét kormányzati szolgálati autó üzemanyagköltsége haladta meg a kétmillió forintot. Arra azonban már nem voltak kíváncsiak, hogy ehhez képest az országot a takarékosság jegyében egyre újabb megszorító intézkedésekkel terhelő Gyurcsány–Bajnai-kormányok tagjai a 2009-es évben összesen 25 járműbe tankoltak kétmillió forint fölött – akkori üzemanyagárakkal számolva.
A rendelkezésünkre álló lista a volt szocialista, jelenleg DK-s Molnár Csabánál véget ér. Az ő számlája 2 029 923 forint volt akkor, ami az áremelkedésekre figyelemmel most 2 780 995 forint lenne. Ha a többi miniszter és államtitkár fogyasztását is korrigáljuk a tavalyi fogyasztói átlagárakkal, akkor Lázár János nem férne bele a top 10-be. Jelen értéken számolva ugyanis a már említett Hiller István (9 290 280 és 6 229 637 forint), Végvári Imre (5 626 884 forint), Arató Gergely (5 085 566 forint), Varga Zoltán (4 822 734 forint), Korózs Lajos (4 554 882 forint), Csizmár Gábor (4 357 431 forint), Kiss Péter (4 165 145 forint), Gráf József (4 105 439 forint) és Gőgös Zoltán (4 025 857 forint) is jelentősen többet autózott el egy év alatt, mint az Orbán-kormány kancelláriaminisztere 2015-ben.
A Népszabadság adatai szerint a miniszterek közül egyedül Lázár János autója került be a kétmillió feletti kategóriába, míg a Gyurcsány–Bajnai-kormányok nyolc tárcavezetőjének sikerült összehoznia az akkor átlagosnak számító literenkénti 274 forintos benzin- és 268 forintos gázolajár mellett hasonló, vagy ezt lényegesen meghaladó mértékű számlát. 2009-ben a szakállamtitkárok (a mai helyettes államtitkárok) személyes gépjárműhasználatát nem korlátozta jogszabály, tehát a gépjárműveket a miniszterekhez és az államtitkárokhoz hasonlóan, kilométer-korlátozás nélkül használhatták. Ez meg is látszik a korabeli „kétmilliós listán”, amelyre öt szakállamtitkár került fel. A fogyasztás szempontjából nem elhanyagolható adat továbbá, hogy a kormányzati gépjárműpark átlagéletkora akkor 6,0 év volt, most pedig 9,1 esztendő – emlékeztetett a Magyar Idők.
Forrás: Magyar Idők, fotó: hvg.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS