Végleg megszűnnek Magyarországon a mobilszolgáltatásokhoz kapcsoló nullás díjszabású csomagok, ami azt jelenti, hogy ezentúl csökkenteni fogja az adatkeretet, tehát fizetős lesz több népszerű közösségi felület, így például a Facebook, a Messenger és az Instagram használata. Vajon kevesebbet fogják nyomkodni emiatt az emberek a mobiljukat, vagy mindenki korlátlan csomagra fog váltani?
A kivezetés mögött nem egy friss döntés, hanem egy már évek óta húzódó jogi ügy áll. Az Európai Unió Bírósága ugyanis már 2021 szeptemberében kimondta, hogy „azok a nullás díjszabású tarifaopciók, amelyek a különféle tartalmakhoz, alkalmazásokhoz, szolgáltatásokhoz kapcsolódó adatforgalmak között üzleti döntés alapján tesznek különbséget, önmagukban összeegyeztethetetlenek a nyílt internetről szóló rendeletben foglalt, a forgalom egyenlő kezelésére vonatkozó kötelezettséggel” – emlékeztetett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak (NMHH) a nyílt internet helyzetéről kiadott 2022-es jelentése.
A Magyar Telekom az alkalmazások adathasználatáról azt írta: 100 darab üzenet küldése és fogadása Facebook Messengerben mindössze 10 kilobyte adatforgalmat generál, persze e mérték jelentősen eltérhet a küldött üzenetek mennyiségétől, típusától függően. Ha valaki egy percet böngészik a Facebookon – átlagos kép- és bejegyzésmennyiséggel, videomegtekintés nélkül –, az 2 megabyte adatforgalommal számolhat. Ugyanennyi zenehallgatás a Spotify-on – normál minőségű beállítással – 5,6 megabyte-ot jelent, míg az Instagram-feed ugyancsak egy percnyi nézegetése – átlagos mennyiségű kép és videó megtekintésével, fotófeltöltés nélkül – már 20 megabyte-tal csökkenti majd az adatkeretet.
Az érintett szolgáltatások listája a Telekomnál: a Facebook, az Instagram, a Messenger, a WhatsApp, a Waze navigációs alkalmazás, a Spotify, a Tidal, az Apple Music és a Deezer zenei streaming app, valamint a Telekom TV GO és az HBO Max videós streaming alkalmazás. A Yettelnél a nullás díjszabású csomagok közé tartozik például a korlátlan e-mailezés, a facebookozás – és más social appok használata –, az HBO szolgáltatáscsomag, a Yettel TV, a TV2 Play Premium, valamint a Yettel Music és Deezer szolgáltatások. A Vodafone már 2022 októberében döntött arról, hogy kivezeti az úgynevezett zero rate adatopcióit. „Az évek során kiderült ugyanis, hogy Vodafone Pass csomagokkal a szolgáltató az uniós netsemlegességi irányelvekben foglaltakat megsérti, így versenytársaihoz hasonlóan kénytelen volt kivezetni a konstrukciókat a portfóliójából” – írta akkor a HWSW, megjegyezve, hogy a Pass adatopciókat a szolgáltatás meglévő ügyfelei 2023. március végéig még használhatják.
Forrás: Mandiner; Fotó: MTI/EPA/Andrej Cukic
Facebook
Twitter
YouTube
RSS