Évről évre megtöbbszöröződő árbevétel, barátság Szijjártó Péterrel, győzelem a 25 milliárdos kormányzati kommunikációs tenderen, térfoglalás a multicégek piacán és minden siker Istentől eredeztetése – mindebből egy is elég lenne ahhoz, hogy Kuna Tibor, a Young&Partners és a Trinity International Communication tulajdonos-igazgatója kiverje a biztosítékot a sajtóban. Kuna egy keresztény „bibliakoktélon” tartott előadásával azonban rátett egy lapáttal. Kiderült: kellő szorgalommal és Jézus tanítását is szem előtt tartva ott is lehet aratni, ahol az ember nem vetett. Portré.
HUTH GERGELY – PestiSrácok.hu
Sok mindenért lehet a média-pofozógépbe kerülni, Önnek néhány bibliai idézettel sikerült. Gondolom az újságíró kollégák nem bonyolódtak volna hitvitákba, ha Önök nem nyerték volna el a közelmúltban azt a 25 milliárd forintos kormányzati kommunikációs keretszerződést.
A Young & Trinity cégcsoport egy 2008-as történet, abban az évben hoztam létre egy nagyon kicsi ügynökségként. Akkorra már a kommunikációs asztal minden oldalán ültem, voltam megrendelő, kormányzati és piaci kommunikációs munkatárs. Ráadásul akkor már két éve tanítottam egy főiskolán, posztgraduális képzésben gyakorló kommunikációs menedzsereket. Azt tapasztaltam, hogy a kommunikációs ügynökségek azt tukmálják rá az ügyfelükre, amijük van. Csak avval nem foglalkoznak, hogy mi a jó az ügyfélnek. Ez egy óriási piaci rés volt és ezt céloztam meg. Egy kis stratégiai ügynökség pár okos emberrel. S most valóban sok a tehetséges ember körülöttem, és sok az ügyfél. Persze, hogy ezzel nem szimpátiát váltunk ki ott, ahol nem a szimpatikusokat keresik.
Visszatérve a felkapott idézetre, valóban lehet avval szolgálni az Urat, ha az ember milliárdokkal gyarapítja cége bevételét?
Keresztény emberként azt gondolom, hogy minden jó dolog Istentől való. Az életünk, a benne lévő boldogságunk és a lehetőségeink mind Isten akaratából származnak. A sunyi módon, titokban felvett és tálalt előadásom arról szólt, hogy az embernek nem kell felfuvalkodnia, nem kell túl nagyot gondolnia. Csinálnia kell a dolgát és az áldás Istentől megérkezik. Akinek pedig van valamije, tehát nem rászoruló, annak azzal kell segítenie, másokat támogatnia, amije van és ahol tud, mert ez valóban egy keresztényi küldetés. Az előadásom 17 részből állt, ebből kettőt emeltek ki, sajnos nem a legfontosabb részeket.
Aki nem tart a mainstreammel
A cégcsoportja nyárzáró fogadásán is Istennek köszönte meg a sikereket. A mai világban hamar hecckampányok céltáblája lesz, aki túl sokat kérkedik kereszténységével.
Kérkedni nem is kell, de ha egy keresztény ember nyer egy díjat, sikereket ér el, a legtermészetesebb dolog, hogy megköszöni Istennek. Erről szól az életünk, hálát adunk Istennek az áldásaiért, vagy a mindennapi kenyerünkért. Nekem ez és ilyen a kenyerem és evvel foglalkozom.
Büszke keresztényként lehet sikeresnek lenni ebben a szakmában? A reklám- és médiapiac gyorsan kiveti, aki nem tart a mainstreammel.
Gondolkodjanak, ahogy jól esik nekik. Istenben hinni személyes ügy, de bárkinek ajánlom szeretettel..
Mit kell tudni a Skylight körről, ahol a nagy port kavart előadását elmondta?
A Skylight Bibliakoktél egy a világ számos helyén – más és más néven – működő keresztény kávéházi előadássorozat. Én csupán az egyik előadó voltam ott, ahogy előttem egy teológus lépett fel, utánam pedig egy újságíró, ex- HVG-s publicista lesz a vendég.
Ezért nem smúzolunk az ügyféllel
Az égieken túl kinek köszönheti még a pénzügyi mutatókban is mérhető sikert? Tavaly kétmilliárd forintos bevétel, jövőre már tízmilliárd körüli terv!
A valóban nagyon meredek növekedésünket annak köszönhetjük, hogy mindig a saját piacunk előtt mozgunk két-három évvel. Olyan területeken keresünk, ahol a meggyőződésem szerint professzionális kommunikációra lenne szükség, de még éppen nem alkalmazzák. Ezekre a területekre modelleket dolgozunk ki és elsőként lépünk ki vele az adott piacra. Aztán utánunk két-három évvel megérkeznek a versenytársaink is. Aztán az is fontos, hogy egészen mást gondolunk az ügyfélkapcsolatról. Például valljuk, hogy az ügyfélnek nincs mindig igaza, mert ha az lenne, akkor minek neki tanácsadó. Ezért nem smúzolunk az ügyféllel, mert nem a szociális jókedve a cél, hanem, hogy eljutassuk 5-ről a 6-ra, s ezen az úton legyőzzük az akadályokat, még akkor is, ha ez ő maga.
Mennyiben tekinthető piacnak az állami szféra? Vagy miben másban előzték be a vetélytársakat?
A közszolgálatatások kommunikációjának terén óriási volt a felkészületlenség, a professzionális kommunikáció hiánya. Ami vicces, hogy még most is csak az állami kommunikációs tenderek anyázása megy, hogy ott milyen sok a pénz, de még mindig nem látom, hogy valaki a fáradtságos részét is látná és a lapátnak a dolgos végét keresné. Az elmúlt nyolc évben minden eddigi megbízásunkat a piacon, versenyhelyzetben vagy közbeszerzésen nyertük el. Multicégektől, hazai vállalatoktól, intézményektől és állami megbízóktól. Arról nem is beszélve, hogy a 25 milliárd forintos állami tender alapján ezután is minden egyes munkáért versenyeznünk kell majd a másik két kiválasztott kommunikációs vállalkozással. Az ugyanakkor nem szégyellni való dolog, hanem külön büszkeség, hogy a Young&Trinity bevételei között markánsan megjelennek az állami szféra megrendelései is. Ennek ugyanis az az oka, hogy mi fejlesztettük ki elsőként a közszolgálati kommunikációs modellt és rengeteg energiát fektettünk abba, hogy ez működjön. 2013-ban lettünk piacvezető ügynökség, amikor a most elnyert keretszerződés még gondolatokban sem létezett.
Szijjártó Péterrel barátok vagyunk. Ez nem titok
De akkor már három éve Orbán Viktornak hívták a kormányfőt, akinek a jobbkeze az Ön jóbarátja, Szijjártó Péter. Nehéz lenne tagadni, hogy ez egy kellemesen lejtős pálya.
Mi is sokszor olvassuk az újságokban, hogy barátok vagyunk, de nem ebben keresendő a sikerünk, hanem abban, hogy bejött a 2008-ban kidolgozott közszolgálati kommunikációs modellünk. 2010-ig az egész állami kommunikáció téves úton járt, nem ismerték fel, hogy ebben a szférában sem a piaci, sem a politikai logika nem működik. Drágán és rosszul kommunikáltak, miközben a közszolgálat vezetői folyamatosan kapták a pofonokat és inkább elmenekültek, meggyűlölték az egész kommunikációt, örökös reaktív helyzetre ítélve. Az államról mindig csak akkor hallottunk, amikor valami botrány tört ki, miközben fogalmunk sem volt róla, hogy valójában mit csinál mondjuk az OEP, vagy a bürokrácia és az állami vállalatok. Az én hipotézisem az volt, hogy a közszolgáltatás megítélése sokkal rosszabb, mint a teljesítménye. Azon kezdtem el gondolkodni, hogy ennek mi az oka, s hogyan lehetne megváltoztatni.
Mi kedvesebb, amikor a piacon nyernek, vagy amikor közbeszerzésen?
Mindenki azt hiszi, hogy a közbeszerzés az egy hú de egyszerű terep. Pedig duplán nehezített pálya, ahol sokkal nehezebb nyerni, mint a piacon. Nem elég tudni a szakmát, de ismerni kell ezeknek a bonyolult eljárásoknak a logikáját, akadályait is. Nyolc év piaci tapasztalat van a hátam mögött, zöldfülűként, a fogasról leakasztva esélyem sem lett volna a közbeszerzéseken is sikeres céget építeni. Egyszer azért buktunk el egy 400 milliós közbeszerzést, mert egy rosszul feltett kérdésre jó választ akartunk adni és egy zárójelbe beszúrtunk 4 szót. Egy ilyen „hibát” a forprofit világban megköszönnek, itt pedig kizártak minket. Mindkettő egyformán kedves, annyi, hogy ha egy start-up vállalkozás kifejleszt egy terméket és a célcsoport megveszi, az dupla öröm. Nekem ilyen a közszolgálati kommunikációs modell. Külön öröm, hogy nem is olyan rég egy németországi egyetem képviselője keresett meg, akivel arról kezdődtek meg az egyeztetések, hogy miként lehetne tárgyként bevezetni az ő egyetemükön a közszolgálati kommunikációt.
Azt is mondta az ominózus Skylight Bibliakoktélon, hogy akinek áldást adott az Isten, annak ott is lehet aratni, ahol nem vetett. Ezt úgy fordították le, hogy Ön szerint munka nélkül is lehet közpénzt keresni.
Ez egy újszövetségi példabeszéd. A gazda tálentumokat ad a szolgáinak és amikor visszatér felrója az egyiküknek, hogy csak egy van neki, amit eredetileg kapott. Tehát nem végezte jól a dolgát, nem fialtatta. Jézus azt mondja, hogy a jó gazda ott is arat, ahol nem vetett. Ezt az én esetemben úgy kell érteni, hogy az első ügyfeleinket leszámítva mi nem házaltunk munkáért senkinél. A hazai és külföldi nagyvállalatok egymásnak ajánlanak bennünket kézről-kézre, a mostani nyolcvan ügyfelünkből hetvenvalahány így talált meg minket. Tehát így aratunk ott, ahol nem vetettünk. És nem úgy, ahogy a 444-nél kigondolták, miszerint tolvajok vagyunk.
Jobboldaliként a médiapiacon?
Ilyen kapcsolatrendszerrel és vastagon leklerikálisozva hogyan tud érvényesülni a nem állami piacon? Mert ha jól láttam, elég szép ügyfélkörrel büszkélkedhet. Én 1998 óta dolgozom polgári-jobber elhajlónak bélyegzett médiumoknál, és elmondhatom: mindegyik lapnál, tévénél ritkább volt a piaci hirdető, mint a napfogyatkozás.
Minden ügyfélnek szüksége van médiafelületekre és bízom benne, hogy az az ügynökség, amelyik megkülönbözteti a különféle világnézetű fogyasztókat, előbb-utóbb magát teszi tönkre. Ettől még igaz, hogy a részrehajlás létezik, elég csak felütni két hasonló profilú és népszerűségű portált, vagy lapot az úgymond jobb- és baloldalról. Szemmel látható, hogy az egyik tele van hirdetéssel, a másikban alig találunk.
Amit mond, azt is jelenti, hogy számos nagyvállalat és a legtöbb multicég lenézi, lebecsüli a jobboldali szavazókat?
A multivilág egy nagyon nehéz terep. A legtöbbször nem is Budapesten, hanem Brüsszelben, Londonban, Antwerpenben döntik el, hogy mi kell a magyar reklámfogyasztónak. Ez egy multikulturális világ, tele internacionalista felfogással, amely köztudomásúlag nem barátja a patrióta, helyi érdekek érvényesülésének. Ezért is vagyunk büszkék rá, hogy ezen a nagyon nehéz terepen multicégeket is az ügyfeleink között tudhatunk. Ráadásul úgy, hogy mi csak akkor vállaljuk el a megbízást, ha elfogadják, hogy a hazai terephez mi értünk és mi csinálhatjuk a kommunikációs stratégiát, nem kintről próbálnak ránk erőltetni nem működő ötleteket. A mi ügyfeleink már megértették, hogy aki ideológiai szempontokat érvényesít, az megrendelőt fog veszteni.
Nem kell félni, csak jól kell csinálni
Tehát hogyan nem sodorja el a szél Kuna Tibort az erősen balos kommunikációs piacról, aki a Bibliából vezet le üzleti modelleket és akinek a céges partiján a fél Fidesz-kormány megjelenik?
Telitalálat, hiszen a szakmai vetélytársaink minket nem igazán kedvelnek. Ennek azonban nem személyes és talán nem is világnézeti oka van, hanem szakmai nézetkülönbségek. És persze mi nem a konkurenseinknél szeretnénk bevágódni. A feladatunk, hogy az ügyfelet elvigyük A-ból a B-pontba és ne csináljunk ideológiai kérdést belőle. A cégeink ügyfélvesztése minimális, ez is bizonyítja, hogy a módszerünk sikeres. Hogy érthető legyen: ha a párizsi kommunikációs agytröszt küld egy emailt, hogy ezt és ezt kell mondani és mi az üzenetet elhibázottnak, vagy kontraproduktívnak tartjuk, akkor bátran megmondjuk a megrendelőnek és nem fogunk neki szolgaian ártani, csak azért, hogy eggyel több megbízónk legyen. Ezt az áldozatot tízből kilenc konkurensünk nem hajlandó megtenni. Egyébként dehogyis volt ott a fél Fidesz-kormány, a külgazdasági és külügyminiszter úr volt ott, aki Prágából érkezett, mondott egy szenzációs köszöntőt, mint az ország egyik legjobb kommunikátora, ivott egy üdítőt, kellemesen válaszolt a 200 vendégünkből azoknak, akik a legközelebb álltak hozzá és kérdeztek tőle. Mi váltottunk pár szót, természetesen régebbi Újpest – Honvéd meccseket felidézve, egyetértettünk, hogy Bödének tényleg jól megy, aztán elrohant egy egyeztetésre.
A közszolgálati piacon is van olyan, aki visszadobja, ha marhaságot erőltet a megbízó?
Ez egy egészen más, speciális piac, ahol nekünk – a már említett és egyedülálló közszolgálati kommunikációs termékünkkel – végig kell vezetnünk a megrendelőt az úton. Mondok egy példát: állami autóbeszerzés. Még kis sem írták, de már mindenki háborog, hogy minek ezeknek megint új kocsi. Nem lehet jól kijönni belőle. Mi szerveztünk egy sajtótájékoztatót, kitettünk egy átlagos, leharcolt állami kocsit és ráírtuk, hogy melyik alkatrészt mennyiért javították a közelmúltban. Ekkor ért minket az az öröm, hogy a kormányzati elhajlással egyáltalán nem vádolható 444.hu is azt közölte, hogy indokolt az autóbeszerzés. Nem kell félni a kommunikációtól, csak jól kell csinálni. A legnehezebb dolog mindig is az volt, hogy a közszolgáltatást végzőket rávegyük arra, hogy szabaduljanak ki a reagáló, reaktív kommunikációs terepről, mert ott nem lehet nyerni, csak nagyot, vagy kicsit veszíteni.
Ezért nem lettem ujjongó baloldali…
Azzal a jövőre remélt sokmilliárd forintos árbevétellel Ön helyet foglalhat az új elitben, amit bizonyos kormányközeli körökben építgetnek. Vágyik rá?
A francokat! A sikeres vállalkozás nem egyenlő a terpeszkedéssel. Én Ózdról jöttem, akkor jártam középiskolába, amikor a városban minden bezárt és tönkrement. Ráadásul nekünk a rendszerváltás előtt is keserű sors jutott, nagypapámat 12 évre ítélték 1956 miatt, aminek köszönhetően nagymamán két lánygyerekkel az oldalán csak a legrosszabb munkák közül választhatott, és ujjal mutogattak édesanyámékra, hogy az ellenforradalmár felesége és lánya. A hatóságok emberei, akik 1990-ben hangos demokraták lettek, pedig évekig vegzálták a családot. Gondolom ezek után senkit sem lep meg, hogy nem lettem ujjongó baloldali. Innen törtem ki, lettem politológus és szakosodtam az 1998 utáni kormányzás idején ifjúságpolitikai kérdésekre. Ez egyébként sokat segített a kommunikációs karrierem elindításában, hiszen 2008 után a diákok jelentkezéséért versengésre kényszerített egyetemek voltak az első komoly megbízóink, ott alkalmaztuk először azt az első termékünket, amely komoly sikereket ért el. Volt olyan egyetem, ahol 44 százalékkal nőtt a jelentkezők száma a mi kommunikációs tanácsaink nyomán. Egyébként pont itt próbáltam ki, hogy működik-e a közszolgálati kommunikációs modell. Bejött.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS