Úgy tűnik, nincs olyan jogi kiskapu, amely lehetővé tenné, hogy a letartóztatásban lévő Kiss László a börtönből vezesse a III. kerületet, illetve onnan tegye le októberben a polgármesteri esküjét – jelentette ki a Magyar Nemzetnek ifj. Lomnici Zoltán alkotmányjogász. Szerinte ha a kerület új képviselő-testülete október 15-ig nem alakul meg, akkor a testületet az Országgyűlés feloszlatja, s ezzel a polgármesteri tisztség is megszűnik. Kiss csak úgy tudja a méltatlan eljárást elkerülni, ha lemond, lényegében nincs más út a számára.
Amennyiben a III. kerület új képviselő-testülete október 15-ig nem alakul meg, akkor adott esetben a grémiumot az alaptörvény-ellenes működés okán az Országgyűlés feloszlatja, s e határozattal a polgármesteri tisztség is törvény alapján megszűnik
– jelentette ki a Magyar Nemzetnek ifj. Lomnici Zoltán alkotmányjogász.
Kiss Lászlóék persze megpróbálkozhatnak különböző fogásokkal, amilyen például a letartóztatásban tett eskütétel, ám ennek jogszerűsége kétséges. – Szakértők szerint kérdések merülnek fel az eskütétellel kapcsolatos személyes polgármesteri jelenlét kötelezettsége kapcsán, valamint arról, hogy letartóztatásban lévő megválasztott polgármester tehet-e írásban javaslatot az alpolgármesterek személyére, illetve ezt elfogadhatja-e a képviselő testület – fejtette ki ifj. Lomnici Zoltán, hozzátéve, hogy a szakmai döntés a kormányhivatal kompetenciája e körben.
Az alkotmányjogász arra is felhívta a figyelmet, hogy az eskütétel kapcsán a személyes, fizikai jelenlét követelménye a vonatkozó alkotmánybírósági határozatból is levezethető.
Noha az önkormányzat szervezeti és működési szabályzata alapján a polgármester akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze és vezeti a képviselő-testület alakuló ülését, a testület alaptörvény-ellenes működését eredményező helyzetet ez a helyettesítési jogkör nem tudja feloldani
– mutatott rá a szakember.
Ifj. Lomnici Zoltán kitért arra is, hogy a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény szerint a képviselő-testület – minősített többséggel hozott határozata alapján – közigazgatási pert is indíthat a polgármester ellen sorozatos törvénysértő tevékenysége, illetve mulasztása miatti jogi felelősségének megállapítása iránt, a polgármester tisztségének megszűnése érdekében.
Forrás: Magyar Nemzet; Fotó: Hatlaczki Balázs/PS
Facebook
Twitter
YouTube
RSS