Bár a SPAR úgy véli, hogy a kormány által bevezetett különadó miatt produkálnak veszteséget, a Nézőpont Intézet legfrissebb elemzése szerint a hibás üzleti döntéseik miatt vannak problémáik. Erre magyarázat az is, hogy a versenytársak nem a különadónak tudták be a visszaesésüket.
A napokban nagy sajtónyilvánosságot kapott, hogy a SPAR tulajdonosai panaszt nyújtottak be Magyarország ellen a kormány által 2022-ben bevezetett különadó diszkriminatív mivolta miatt
– írták, hozzátéve: a Nézőpont Intézet gazdaságkutatói elvégezték a három legnagyobb kiskereskedelmi lánc gazdasági értékelését, annak érdekében, hogy objektíven megítélhetővé váljon, valóban kizárólag a különadónak köszönhető-e a SPAR nehéz helyzete. Az elemzés szerint a magyarországi élelmiszer-kiskereskedelemi üzletág három legnagyobb szereplője a Lidl, a Tesco és a SPAR.
Utóbbi 2018-ban még 523,4 milliárd forint árbevételt könyvelhetett el, 2022-re pedig már 766,2 milliárd forintra növelte árbevételét, amely öt év alatt 46 százalékos növekedésnek felel meg
– tették hozzá.
Ugyanezen időszakban a legnagyobb hazai kiskereskedelmi üzletláncnak, a Lidlnek az árbevétele több mint kétszeresére növekedett: 445,1 milliárd forintról 973,5 milliárd forintra. A harmadik legnagyobb lánc, a Tesco árbevételének növekedési üteme (16 százalék) szintén messze elmarad a piacvezetőtől
– írták.
Összefoglalva megállapíthatjuk, hogy az árbevétel növekedési üteme alapján nemcsak a SPAR, de a Tesco is alulmaradt a Lidllel szemben, a piaci verseny elvesztését azonban csak a SPAR magyarázta a kormány gazdaságpolitikájával
– fogalmaztak. Úgy folytatták, hogy a SPAR ügyvezető igazgatójának, Heiszler Gabriellának a nyilatkozata szerint “az iparágban, a hozzánk hasonló kereskedőknél 2–3 százalék között van az elvárt bevételarányos nyereség”.
A vizsgált időszak alatt a SPAR bevételarányos nyereségessége folyamatosan romlott: míg 2018-ban a 3,8 százalékos eredményükkel még a vállalat ügyvezető igazgatójának mércéjét is megugrották, addig 2022-ben –1,7 százalékos eredményükkel már saját elvárásaikat is messze alulteljesítették. Mindeközben versenytársaik pontosan ugyanabban a gazdasági környezetben is teljesítették ezen elvárást: a Lidl esetén a mutató értéke a 2022-es évben 2,6 százalék, míg a Tesco esetén 2,7 százalék volt. Így bizonyosan nem igaz az az állítás, miszerint a SPAR profitabilitásának romlását csak és kizárólag a különadó okozza, hisz az már 2020-ban – a különadó bevezetését megelőzően is – ezen iparági elvárt érték alatt volt és 2018 óta folyamatosan romlott
– közölték. A Nézőpont Intézet szerint további magyarázatként szolgálhat a tény, miszerint a SPAR esetében 2022-ben az anyag és személyi jellegű ráfordítások között az elábé (eladott áruk beszerzési értéke) aránya mindösszesen 65,2 százalékot tett ki. Ez az érték a Lidl esetén 83,7 százalék, míg a Tesco esetén 73,7 százaléknak bizonyult – fűzték hozzá.
A Lidl és a Tesco tehát a szokásos üzletmenetét arányaiban jóval kevesebb forrásból biztosítja (16,3 illetve 26,3 százalékból), míg a SPAR minden 3 forintból több mint 1 forintot (34,8 százalék) fordít a mindennapi működésre. Azaz a SPAR-nak túl magasak az egyéb költségei, vagyis a versenytársakhoz képest jóval drágábban üzemelteti kiskereskedelmi hálózatát, ami jól tetten érhető a bevételarányos nyereség romlásában is
– olvasható az elemzésben. Közölték azt is, hogy a romló profitabilitás ellenére a tulajdonosok a 2018 és 2022 közötti időszakban többször is tudtak tízmilliárdos nagyságrendben osztalékot fizetni: a vizsgált időszak alatt a SPAR tulajdonosai a korábbi években felhalmozott profit terhére több mint 48 milliárd forint osztalékot utaltak külföldre.
Ugyanolyan külső adottságok mellett a Lidl 101,5 milliárd forint, a Tesco pedig 112,3 milliárd forint osztalék kifizetéséről tudott dönteni 2018–2022 között, amely jól bizonyítja, hogy racionalizált és versenyképes működtetés mellett Magyarország területén lehet profitábilisan vállalkozni
– áll az elemzésben.
Forrás: MTI; Fotó: MTVA/Bizományosi/Róka László
KK
2024-03-23 at 20:47
A Spar régivágású, 80-as / 90-es évek stílusú cég. Sok helyen az üzletek arculata is, de a munkamenet mindenképpen. Sok régi Plus / Julius Meinl alkalmazottal. Nem menő. És úgy tűnik nem tudja felvenni a ritmust. Aldi, és főleg a Lidl kinyírta a piacról. Penny nem akkora tényező.
De ne is csodálkozzanak, hogy elfordulnak a vevők:
– Sokszor megy a szerintem direkt átverés: más a kiírt ár, mint amit a kasszánál a vonalkód alapján hoz a rendszer.
– Régebben legalább a frissáru termékeik jobbak voltak, és volt választék.
– Most a húsáru sokszor félig romlott, 1 napot sem bír a hűtőben.
– Mostanra csak az árak maradtak magasak (egyébként mindig is azok voltak), de elfogyott mögüle a minőségi tartalom. Az embereket mostanában pedig elsősorban csak az ár érdekli.
És azon se csodálkozzanak, ha az Aldi / Lidl költséghatékonyabb:
– Aldi / Lidl dolgozók több munkakört visznek párhuzamosan, rugalmasan ugrálnak egyik helyről / feladatról a másikra, ahol épp szükséges. Folyamatos a műszak közbeni optimalizálás a munkaszervezésben. A dolgozók ezt elvégzik így, hajlandóak így dolgozni a magasabb fizetésért. Szervezés kérdése az egész.
– Beszállítói hátteret nem ismerem pontosan, de a saját márkás termékek vélhetően diktált (=lenyomott) beszerzési áron kerülnek be az Aldi / Lidl-be, ahol a saját márkás termékek aránya sokkal nagyobb.
– Az üzletek fenntartási költségei is nagyobbak lehetnek Spar esetében – sok az előd cégektől megörökölt, régi, elavult épület.
Szóval változik világ, változnak a munkamódszerek, ideje fejlődni.
Egy ilyen régivágású céget nem kellene az államnak átvenni, mert csak a problémát veszi a nyakába.
És pl. a CBA sem egy minta cég. Az is állam közeli, öntik bele a pénzt a haverok zsebébe, de jelenleg még bénábbak, és még drágábbak. Gyakorlatilag most a legrosszabb. Ennek így nincs sok értelme. Mármint tisztán piaci szempontból nézve.
t
2024-03-23 at 06:38
Sün
Tehát a SPAR ráerőszakolja a cuccait a vásárlókra, aha, értem.
Ez üzlet, ha mindenben magasak lennének az árak akkor senki nem menne be, tönkre mennének. De egyenlőre nem úgy néz ki.
Sün Balázs
2024-03-22 at 23:15
Szerencsénkre olyan helyen lakunk a fővárosban, ahol a közvetlen közelünkben több multiáruházlánc üzletében tudunk vásárolni. (Lidl, Aldi, Penny, Auchan, no és a SPAR.)
Sosem vásárolunk a SPAR-ban, mert még akkor is nagyon magasak az áraik, amikor a reklámújságban levő 20%-os kuponos “árcsökkentés” utáni áraikat nézzük. A SPAR egyszerűen nem versenyképes. Ezt nagyon helyesen mondta Nagy Márton gazdasági miniszteris, én ezt meg tudom erősíteni.
t
2024-03-22 at 19:54
Logikuss
Azt se tudod mi az hogy SPAR.
Tanyán ilyen nincs.
Asperrimus
2024-03-22 at 19:28
A Spar akár össze is csomagolhat, ha nem érzi jól magát nálunk!
Logikus
2024-03-22 at 19:24
t
Mi a najod? neked majd Soros Dzsordzsi bácsi küli a lóvét, mert filantróp és segíteni akar … nem?
t
2024-03-22 at 19:16
Ha drága a SPAR akkor lehet menni a még drágább magyar láncokhoz.
Látszik hogy otthon nem lézerdzsoni jár a boltba.
Angie
2024-03-22 at 17:00
Nos kérem szépen! Tőlünk emberektől, amikor itt mondvacsinált gazdasági válság van, mindig elvárják, hogy nyeljük le a békát és fizessünk többet, ha belegebedünk is!!! Most akkor mi a tököm történik, ha egy-két évben ök sem veszneki ki 40-50 milliárd osztalékot, hanem érdekeltek lesznek abban, hogy visszataláljon a világ a normalitásba és megint lesz haszon, mert mindenki nyugodtabb életet élhet! Ne a magyar kormányt basztassák, hanem azokat, akik járványokat, háborúkat, szankciókat hoznak, ugyanis tőlük esik szét a világ!!!
T.rex
2024-03-22 at 13:58
Labancok,aljasak ,soha nem a vásárlók érdekeit nézik!A cukorhiányt ,úgy oldották meg, hogy a polcok üresek voltak,a raktárakban hátul halomba állt a cukor! Kivárásra játszottak!Szép nem?Takarodjanak ki az országból!
libatepertő
2024-03-22 at 11:38
Minket kisembereket egy dolog érdekel: soha a büdös életbe ne forduljon elő még egyszer olyan helyzet, hogy egy alapvetően jó mezőgazdasági lehetőségekkel rendelkező országban hónapokig ne lehessen cukrot kapni, a liszt és a gyümölcs, zöldség ára pedig a kétszeresére, háromszorosára emelkedett, csak mert tőlünk 1200 kilométerre valaki háborúzik valakivel.
Ez nem csak a multiknak szól, hanem a magyar élelmiszerláncoknak, és a magyar vállalkozóknak, gazdáknak, földesuraknak is, akik 1,5 évig nevetségesen magasan tartották az áraikat, belőlünk élősködve. Nem az orosz-ukrán határon vagyunk!
Királytigris
2024-03-22 at 11:14
Veszteséges a Spar, miután az élelmiszerárakat soha nem látott magasságokba srófolták?
Nagy valószínűséggel a vezetők lenyúlják a profitot! Más szóval lopnak!
Logikus
2024-03-22 at 10:45
Én Spárba nem járok vásárolni soha!
matrix
2024-03-22 at 10:35
Meg kell korbácsolni a magyarokat ,hogy a Sparban vásároljanak✅😂