Egyetlen esélye van az Írországban heroincsempészeten kapott a 62 éves magyar vadászpilótának, hogy ne kelljen élete végéig börtönben maradnia. Jelenlegi állás szerint akár 20–25 évet is kaphat, ám ha elfogják a megbízókat és ők N. Zoltán mellett vallanak, megúszhatja jóval kevesebbel is. A pilóta azt állítja: nem tudott arról, hogy heroint szállít, ami akár igaz is lehet, csak egyelőre nem bizonyítható. Az ügy azonban ennél bonyolultabb. Mutatjuk, miért.
Nagyon nagy bajban van N. Zoltán, volt vadászpilóta, akit Írországban fogtak el magyar társával, A. Ignáccal együtt a napokban mintegy 60 kilogramm heroin csempészete miatt. Ő azt vallotta a letartóztatásáról döntő vizsgáló bírónak, hogy nem tudott a heroinról, úgy tudta, mikrocsipekhez való alapanyagot szállít.
A vadászpilótát jól ismerők szerint N. Zoltánnak van jogosítványa értékszállításra is, vagyis akár műkincseket is szállíthat, ám a becsomagolt szállítmányt nincs joga kinyitni és megnéznie, hogy valóban az van a szállítmányban, mint ami a szállítólevélen szerepel. Ugyanakkor igen nagy probléma jelen helyzetben, hogy a repülőgépet vezető pilóta egyben a parancsnok is, aki teljes körűen felel a gépért és a szállítmányáért is.
Ezt a jogi ellentmondást azonban várhatóan nem fogja tisztázni az ír hatóság. Az ír jogrendszert ismerő szakértő szerint az ír ítélkezési szokások nem sok jóval kecsegtetnek a két magyar gyanúsított számára. Az eddigi tapasztalatok szerint ugyanis, ha egy ilyen helyzetben lévő folyamatosan tagad, ám nincs mentő körülménye, 12 év szabadságvesztéstől indul az ítélet, ám amennyiben együttműködik, 5 évnél. Ettől csak többet kaphat. Együttműködés, illetve a tagadását alátámasztó más vallomások nélkül 20–25 évet kaphat bizonyítottság esetén.
Azt, hogy valóban nem tudott a heroinról, a megbízó tudja alátámasztani, már ha elfogják. Egyelőre csak felreppent az ír és ennek nyomán a magyar sajtóban, hogy a szállítmány a hírhedt ír maffiacsoporté, a Kinahan-kláné. A drogcsempészet szervezője nyilvánvalóan nem a repülőgép kibérlője és a pilóta megbízója. Lehet akár magyar is.
Amennyiben ez így van, kevésbé hihető az a sajtóhír, hogy a magyar hatóságok ne tudnának N. Zoltán és társa elfogásáról. A magyar hatóságok nemzetközi együttműködés keretében az Interpolban és az Europolban is együttműködnek a kábítószer-bűnözés elleni küzdelemben, különösen akkor, ha magyar szál is van.
Itt pedig van, és nemcsak a két gyanúsított személye, hanem a csempészethez használt magyar felségjelű, jellegzetes festésű Cessna–210-es is. Utóbbi a tököli reptérre bejegyzett, tulajdonosai rendszeresen bérbe adták a gépet külföldi szállítmányozásra. Most is ez történt.
A bérlő személyét nyilvánvalóan a magyar hatóságoknak kell elszámoltatnia, mint ahogy a magyar hatóságoknak kell feltérképeznie a két magyar gyanúsított hazai és külföldi kapcsolatrendszerét.
A magyar pilótatársadalom mindenesetre továbbra sem hiszi el, hogy N. Zoltán tudatosan csempészett volna heroint. Elképzelhetetlen, hiszen semmilyen előzménye nem volt annak, hogy bűnöző volna. Ellenkezőleg.
Megjegyzés: az egykori repülős ász volt az egyetlen magyar vadászpilóta, aki a délszláv háború idején a behatoló jugoszláv MiG-et MiG–21-esével szinte testközelből befogta, kikísérte. Rendszeres szereplője a sajtónak, így teljes neve ezúttal is kiírható. Ám, noha a világsajtóban kiírták a két magyar gyanúsított teljes nevét, a magyar szokásoknak megfelelően a családneveket kezdőbetűvel jelöljük.
Kiemelt kép: Az ír Garda nevű rendőrség Garda Info Twitter-oldalán beszámolt a heroin-fogásról. A Cessna jellegzetes festése egyedi, ebből tudható, hogy magyar lajstromjelű. Tulajdonosa annyit mondott a HVG-nak, hogy kölcsönadta a repülőgépet külföldi szállításhoz. (Forrás: Garda Info Twitter-oldala)
Facebook
Twitter
YouTube
RSS