Új reklámpiaci közbeszerzést írt ki a BKV, amelyen valószínűleg csekély eséllyel indulnának a hirdetőfelületeit fokozatosan elveszítő Simicska Lajos érdekeltségei a NOL.hu szerint. A januári oszlopháború után következő felvonásához ért a történet – ezúttal a BKV írt ki tendert rengeteg jármű és tízezer négyzetméternyi óriásplakát reklámfelületének értékesítésére.
Jelenleg a villamosok, a buszok, a trolibuszok és a HÉV-szerelvények oldalaira a Publimont Hirdetésszervező Kft. helyez ki reklámokat. A BKV adatai alapján ezeket milliónyi utas láthatja naponta többször – nem beszélve a járókelőkről –, vagyis értékes felületről van szó, amit a reklámozók szívesen bérelnek ki. A Publimont viszont Simicska érdekeltségébe tartozik, ez a nagyvállalkozó közterületi reklámpiacon tevékenykedő cégcsoportjának zászlóshajója.
A közbeszerzési kiírás néhány olyan feltételt támaszt, amelyek kifejezetten Simicska cégének indulását akadályozzák meg. Eszerint alkalmatlan az a pályázó, amelyik „nem rendelkezik városi közösségi közlekedési hálózatban”, ezen belül is lehetőleg a metróállomásokon, legalább négyszáz, 8–12 négyzetméteres óriásplakáttal. A Publimont nyolcezer óriásplakátja közül mindössze néhány tucat felel meg a követelménynek. A NOL.hu szerint a francia hátterű JCDecaux Zrt-re szabták ezeket, ugyanis egy 1999-es szerződés értelmében a Publimont, a JCDecuax és a Hungaroplakát osztozik a BKV reklámfelületeinek értékesítésén, és amíg a Publimont a járművek oldalait „birtokolja”, a JCDecaux-nál vannak az óriásplakátok. A Publimont most a Hungaroplakáttal közösen adta be a pályázatát, és a portál információi alapján csak ez a pályázat verseng a JCDecaux pályázatával.
A BKV a közbeszerzési kiírással azonban kizárt egy olyan céget is, amelyben tulajdonrésze van. Ez a reklámfelületek értékesítését jelenleg végző Peron Reklám Kft., amely a fenti három cég, valamint a BKV közös tulajdona, azonban nem indulhat, mivel nem minősül „reklámközvetítőnek”, ami alkalmassági feltétel. A BKV indoklása szerint a szűkre szabott feltételekkel nagy piaci részesedésű, és ebből kifolyólag tapasztalt társaságok jelentkezését várja. Méretében a Publimont hasonló nagyságrendű, mint a JCDecaux, ami viszont annak is köszönhető, hogy az előző ciklusban még sok állami megrendelést kapott. A BKV szerint heteken belül kiderül, mely pályázatok maradhatnak versenyben.
A BKV a 2011-ben és 2013-ban kiírt tenderével akkor még a Publimontnak kedvezett, ami ellen a Hungaroplakát tulajdonosainak korábbi cége a JCDeacaux-val közösen tiltakozott. Most viszont a Hungaroplakát és a Simicska-féle Publimont együtt indul a JCDeacaux ellenében a pályázaton. Akkor a tiltakozások hatására a BKV elállt a tervezettől, Simicskáék pedig belenyugodtak, hogy nem lehet övék a BKV összes reklámfelülete. A NOL.hu állítása szerint az érintett reklámfelületeknek nem is a gazdasági, hanem a politikai jelentősége nagyobb, hiszen 2018-ban Simicska biztosan nem engedné a Fidesz-reklámokat.
(forrás: NOL.hu, fénykép: hungarytoday.hu)
Facebook
Twitter
YouTube
RSS