Nagyságrendekkel több kártérítést ítélhetnek meg a svájci vagy amerikai bíróságok a Hableány-katasztrófa áldozatainak hozzátartozóinak, mint a magyar bíróságok – írja a Magyar Nemzet. Újabb vizsgálat kezdődött, a magyar hajósok ugyanis munkahelyi balesetet szenvedtek, amit a munkavédelmi előírások szerint is ki kell vizsgálni.
Halálos közlekedési baleset ügyében eddig maximum tízmillió forint kártérítést ítéltek meg a hozzátartozók számára idehaza, ám svájci és amerikai bíróságokon nagyságrendekkel nagyobb kártérítés érhető el – mondta a Magyar Nemzetnek Borbély Zoltán, a Hableány üzemeltetője, a Panorama Deck Kft. oldalán sértetti képviselőként fellépő ügyvéd. A közlekedési szakjogász – aki Sógor Zsolt ügyvéddel együtt képviseli a büntetőeljárásban a magyar áldozatok hozzátartozóit – nem kíván prejudikálni; azt, hogy mi, illetve ki okozta a katasztrófát, a bíróság hivatott eldönteni. Az előzetes nyomozati adatok és a Viking Sigyn ukrán kapitánya elleni gyanúsítás azonban tartalmazza, hogy a svájci zászló alatt hajózó Sigyn anélkül, hogy személyzete felvette volna a Hableány személyzetével a kapcsolatot, előzte a magyar sétahajót, amit utolért, a tatját meglökte, majd maga alá gyűrte, és a víz alá süllyedt Hableányt legalább egyszer megforgatta a tengelye körül. A hajózási szabályzat értelmében már most egyértelműnek látszik a Sigyn személyzetének szabályszegése, s mivel a kapitányt gyanúsították meg, ő minden bizonnyal a svájci hajó hajóhídján volt, ami egyszemélyi felelősségét csak erősíti.
Az szinte biztosra vehető, hogy a dél-koreai áldozatok hozzátartozói svájci vagy amerikai választott bírósághoz fordulnak kártérítési igényükkel; erre a Viking Sigyn üzemeltetőjének svájci székhelye is feljogosítja őket. A svájci vagy amerikai bírósághoz való fordulásra a magyar áldozatok hozzátartozóinak is megvan a lehetőségük, annak ellenére, hogy magyar állampolgárok voltak az elhunytak, és a büntetőeljárás is a magyar jogrend szerint zajlik.
Közben a büntetőeljárás mellett újabb vizsgálat indult, a Hableány kapitánya és matróza halála ugyanis munkahelyi balesetnek minősül, és a munkavédelmi előírások szerint az illetékes fővárosi kormányhivatalhoz tartozó munkavédelmi és munkaügyi osztály feladata a történtek teljes körű vizsgálata, a felelősség megállapítása. A munkavédelmi vizsgálathoz természetesen a büntetőeljárás megállapításai éppúgy hozzájárulnak, mint a munkavédelmi felügyelők megállapításai, az igazságügyi szakértők bevonása pedig mindkettőhöz elengedhetetlen. Jelenlegi ismereteink szerint elsősorban a nautikai szakértőknek lehet ügydöntő feladata, hiszen az eddigi vizsgálatok sem a Viking Sigyn, sem a Hableány esetében nem állapítottak meg műszaki hibát; a katasztrófát emberi mulasztás okozta.
A hajótragédia három dél-koreai áldozatának holttestét továbbra sem találták meg. A kutatóegységek minden emberileg megtehetőt elkövetnek, napkeltétől napnyugtáig szünet nélkül folytatják a keresést a folyón Budapesttől délre, a Mohács alatti magyar–szerb–horvát vízihatárig.
Forrás: Magyar Nemzet; Fotó: Horváth Péter Gyula/PS
Namond
2019-06-19 at 01:32
Ugyan már, a Pannon-Deck kft Budapesten van bejegyezve.
Vízöntő
2019-06-17 at 11:20
Ezt a hajótípust kitiltanám a magyar szakaszról. Ha szokásos kialakítású lett volna az orr része akkor nagy valószínűséggel halálos áldozzatok nélkül megúszták volna. De erre már mások is utaltak.
Laikusként nem tudom megítélni, de ez a kiképzés az irányíthatóság, kormányozhatóság vonatkozásában milyen mértékű eltérést jelenthet a megszokottól?
Mintha a kishajókra, sportolókra fokozott veszély úszkálna a vizeinken.
Namond
2019-06-19 at 01:30
És a 70 éves Moszkvics osztályúakat, mint a Hableány?
érzőszív
2019-06-17 at 08:28
Csoda, hogy ennyit is megtaláltak! Lehetetlen a medréből kilépett ártereket átkutatni. Talán később találhatnak elszórva csontokat, ha a vaddisznók nem végeznek tökéletes munkát.