Őrültek háza, pánikhangulat, tömegnyomor. Röviden így értékelhető az Egyesült Államokból érkező novemberi akcióhurrikán, vagyis a Black Friday (Fekete Péntek). Noha Magyarországon még gyerekcipőben jár (szerencsére), Amerikában már hagyomány, hogy a hálaadást követő első pénteken (idén november 23-án) 70-80, vagy akár 90 százalékkal leértékelt termékekért szállhatnak harcba az eltökélt vásárlók. Mert ezen a napon nincs is más feladata az embernek, mint őrült költekezésbe kezdeni, haszontalan holmikat vásárolni és csak remélni, hogy épségben kijutnak majd a halomnyi bevásárlózacskókkal az ominózus megaplázákból.
Kétségtelen, az akcióhullámból az üzletek profitálnak a legtöbbet, amelyek észrevétlenül aggatják ránk a “kihasználtak” feliratú táblát, mi pedig mosolyogva bólogatunk mindehhez. Mert – ha jobban belegondolunk – mikor lesz újra lehetőségünk hozzájutni egy még laposabb televízióhoz, egy pillekönnyű laptophoz, vagy a százhetvenkilencedik ugyanolyan pulóverhez? Igaz, van otthon lapostévé, de ismerjük el, ez eggyel újabb kiadás; bár laptopunk is van, ami szuperül funkcionál, de ez a boltban lévő letisztultabbnak néz ki; a százhetvenkilencedik pulcsi? Az valóban nem kell, de hát annyira olcsó az eredeti árához képest, hogy lehetetlen a boltban hagyni.
Bár Magyarországon több olyan bolttal és webshoppal is találkozhattunk, ahol már november eleje óta tartanak a leárazások, mégis a nagyobb üzletek (Amerikához hasonlóan) erre a napra időzítették a bombarobbanást, ami a tavalyi Fekete Péntekhez hasonlóan túlszárnyalt minden várt statisztikát. Hazánkban reggel 7 órakor indult el az eMAG Black Friday-akciója, amely az első két órában mintegy 625 ezer látogatót vonzott. A leggyorsabban a notebookok fogytak, volt olyan számítógép, amelyikből 34 másodperc alatt csaknem 175 darabnak lett gazdája.
Az előző év legkapósabb termékei között szerepelt a Microsofft Xbox One Slim játékkonzol (500 GB, fehér), amelyből 250 darab alig egy perc talált gazdára. Nagy volt a kereslet az iPhone 5SE iránt is, ebből 200 darabot alig 2 perc alatt vettek meg. A rekordot azonban az Asus X751NA-TY023T notebook állította fel. Mindössze 34 másodperc kellett ahhoz, hogy elfogyjon mind a 250 darab. A Black Friday keretében vásárolni tervező magyarok 83 százaléka karácsonyi ajándékokat is akart vásárolni idén. A teljes lakosság 40 százaléka vásárolt már valaha a Black Friday-en, akiknek háromnegyede visszatérő vásárló – derül ki a Cofidis országos reprezentatív kutatásának friss adataiból.
A Black Friday közönsége nagyrészt webshopban tervezte a vásárlást (64 százalék). Ők elsősorban az aktuális havi jövedelmükből költenek (60 százalék), és bár kevesebben vesznek részt a Black Friday-akcióban, mint a karácsonyi ajándékbeszerzésben, de akik igen, azok többet költenek, átlagosan 42500 forintot. A GKI Digital mérései szerint az idei november 16. és december 21. közötti 6 hetes ünnepi időszak online kiskereskedelmi forgalma összességében 16-17 százalékkal múlja majd felül a tavalyi szezon eredményeit. Az online kiskereskedelem forgalma idén biztosan átlépi a 400 milliárd forintot. A Black Friday akciók során több, mint 1 millió rendelés érkezhet a webáruházakhoz, melyek összértéke meghaladhatja a 40 milliárd forintot is.
Az Egyesült Államokban várhatóan 4,8 százalékkal növekednek majd a fekete pénteki eladások. Az IBM kutatása szerint a ruházat és az ékszerek lesznek a főszereplők. A digitális eszközök eladása már novemberben 16,7 százalékot ugrott az előző évihez képest. A leginkább a Nintendo játékkonzolokat, az Amazon Fire TV-t és az Amazon Echo okoshangfalakat vitték. A Deloitte előrejelzése szerint ezermilliárd dollárt fognak elkölteni az amerikaiak, akik közül egyre többen vásárolnak az interneten, így ezen a területen is jelentős, 22 százalékos növekedés várható, és a tavalyi 110 milliárd dollárról 134 milliárd dollárra is ugorhat az online bevétel. Az átlagos amerikai háztartás 1500 dollárt szán a Fekete Péntekre.
Halálos áldozata is volt a Black Fridaynek
Amikor a West Balkán nevét említjük, mindannyian összeborzongunk egy kicsit. Félelmetes belegondolni, hogy Amerikában ezt az “élményt” évről évre megtapasztalhatja az őrült akcióhullámok során a vásárló. 2008-ban New Yorkban a Black Friday alkalmával több, mint 2000 ember várakozott hajnali 5 órakor a helyi Wal-Mart áruház előtt órák óta, majd amikor végre kinyitották az üzletet, az irányíthatatlan tömeg kitörte és rányomta az ajtót az egyik eladóra, akit helyben halálra tapostak.
Átverések felsőfokon
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tavaly azért büntetett 20 millió forintra egy vállalkozást, mert a Black Friday kampányában azt ígérte a fogyasztóknak – például a “Több száz termék vár rád csak egy napon át akár 70 százalék kedvezménnyel!” szlogennel -, hogy az akcióban nagymértékű kedvezménnyel érhetők el termékei. Ezzel szemben a kereskedő hirdetéseiben megjelölt kedvezmény kizárólag olyan árucikkeknél volt elérhető, amelyek sem átlagáruk, sem pedig a jellegük alapján nem voltak tipikus termékeknek tekinthetők, és a teljes kínálat kevesebb, mint 1 százaléka volt elérhető a reklámokban megjelölt, “akár 70 százalékos” kedvezménnyel.
A Black Friday – pont, mint az összes többi, fogyasztóra gyakorolt agymosás – egyetlen célja, hogy időstől a fiatalig, szerényebbtől a jómódúig mindenki számára kecsegtető ajánlatokat hozzon, amikre szinte képtelenség nemet mondani. A karácsony előtti időszakban eluralkodó vásárlási láz pedig mára vitathatatlan velejárója lett az ünnepnek, így nem csoda, hogy kereskedők ezrei kapnak a kínálkozó alkalmon, még ha egy-két kereskedés nem is engedhetné meg magának. Ilyenkor kerül elő a már jól bevált kártya: a lehúzás, a színtiszta átverés. Az ilyen helyeken az eredeti árat trükkösen eltüntetve felemelik azt akár 200 százalékra, ezt követően ebből vonják le a kecsegtető akciót, amiért okkal hihetjük, hogy fillérekért jutottunk hozzá termékeinkhez.
És mit tegyünk, ha mégsem maradt több tízezer felesleges magyar forint a zsebünkben így november végéhez közeledve? Nincs miért aggódni, hiszen hamarosan jönnek az utolsó pillanatos karácsony előtti hirtelen árzuhanások, vagy az ünnepeket követő leértékelések, ahol a boltok újra előrukkolhatnak az évek óta eladhatatlan, ócska, vagy hibás holmijaikkal, amik így is, úgy is gazdára találnak majd.
Forrás: PS, The Independent, Cofidis kutatás (via Index), CNN; Vezető kép: Getty Images
Facebook
Twitter
YouTube
RSS