Tizenhárom közlekedési törvényt módosított pénteki döntésével az Országgyűlés. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által kezdeményezett változtatások egyebek mellett lehetővé teszik a büntetett előéletű taxisok kiszűrését a piac tisztítása, az utasok védelme érdekében.
A szaktárca az MTI-hez eljuttatott közleményében kifejti: a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény módosításával csökkenhet az utasok kárára elkövetett jogszabálysértések száma, javulhat a taxis szakma társadalmi megítélése, a szolgáltatások színvonala. A módosítás teljes körű ágazati támogatottsággal bír, a büntetlen előélet követelményének törvénybe iktatását a hatóságok mellett a taxis érdekképviseletek is szükségesnek tartják, szorgalmazták. A magyar utasok hathatós védelme mellett az intézkedés ahhoz is hozzájárulhat, hogy a külföldről Magyarországra érkező turisták ne a repülőterek, főpályaudvarok környékén működő taxishiénáktól szerezzék első benyomásaikat Magyarországról – tették hozzá.
Az új szabályozás nem korlátozza indokolatlanul és aránytalanul a foglalkozás szabad megválasztásához kötődő alapjogot, hiszen kizárólag a szakma végzése szempontjából releváns bűncselekményeket sorolja fel – mutat rá a minisztérium. A közlekedési hatóság a jövőben a bűnügyi nyilvántartási rendszerből kérheti le a járművezetői igazolvány kiadásához szükséges adatokat, a kérelmezők adminisztrációs terhei így nem nőnek. A módosítás a jelenleg már érvényes, legfeljebb öt évre szóló személyszállítási igazolvánnyal rendelkező járművezetőket csak hosszabb távon érinti; nekik a következő igazolvány kiadásakor kell majd megfelelniük az előírásnak – jelezték.
Hasonlóképpen a gazdaság fehérítését szolgálja az a rendelkezés, amely szerint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a közterület-felügyeletektől is kérhet adatot az általa üzemeltetett elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszerhez (ekáer) kapcsolódó feladatai ellátásához. Így az áruk tényleges útjának nyomon követése a lehető legteljesebb mértékben biztosítható lesz. A közlemény szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. felhatalmazást kap arra, hogy ellenőrzési feladatai mellett a gyors és kényelmes online ügyintézés elősegítése érdekében is hozzáférhessen a gépjármű-nyilvántartás adataihoz. A személyre szabható ügyintézési felületen (szüf) így egyszerűen és hatékonyan biztosíthat majd többletszolgáltatásokat az állampolgárok és vállalkozások számára. Ekként már az értékesítéskor meggyőződhet arról, hogy az adott járműre a megfelelő kategóriájú úthasználati jogosultságot váltják-e meg.
Az elektronikus szolgáltatások kiépítése után ezzel a jövőben kizárható lesz, hogy rendszám- vagy kategóriatévesztés miatt pótdíjat szabjanak ki – hívta fel a figyelmet az ITM. A hazai elektronikus útdíjszedési rendszerekből származó bevételek az állami tulajdonú országos közúthálózat fejlesztésének és biztonságos fenntartásának meghatározó jelentőségű alappillérei. A törvénymódosítás kiszámíthatóbbá teszi a gépjárművek fenntartását és működtetését azzal, hogy rögzíti az inflációs hatás rendszerbe építésének legmagasabb szintű jogi kereteit. Az évenként automatikusan frissülő díjszámítás legfontosabb hozadéka, hogy az úthasználók – és különösen a fuvarozó vállalkozások – számára tervezhetőbbé válik a költségek alakulása.
A közlemény szerint Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár azt mondta: a közlekedés jelentősen befolyásolja a gazdasági fejlődést, a vállalkozások versenyképességét és az emberek életminőségét is. Az ágazati szabályozás rendszeres felülvizsgálata hozzájárul ahhoz, hogy a gyakorlati tapasztalatok a megfelelő gyakorisággal jelenjenek meg a legmagasabb szintű előírásokban. Az innovációs tárca a törvényi felhatalmazás alapján véglegesíti a kapcsolódó rendeleti szintű részletszabályokat.
Forrás: MTI; Kiemelt kép: PS/Horváth Péter Gyula (a kép illusztráció)
Namond
2020-07-03 at 17:09
Nagy szerű, gratulálok a Nemzeti Kormánynak, most aztán gyökeriben irtották ki a burjánzó gazságot!
Hát ezek? Vicc-torr?
Önkormányzatot?
Köztestületi ülést?
Küldöttséget?
Önkormányzati, parlamenti, uniós Bizottságot?
Hivatalt?
Közvélemény formáló médiát?
Vállalkozást?
Ügyvédi irodát?
Közszolgáltató autóbuszt? (Bér busz, pedofil, osztálykirándulás)
Rizikó
2020-07-03 at 13:57
Varga Juditnak! Igy tovább!.Szigoritást a Kormányhivatalokban.Külföldi lakcimkártyás ne szavazzon magyarhelyhatőságin!
csakafidesz
2020-07-03 at 13:56
Megdöbbentő. Eddig gazemberek is lehettek taxisok?
sanyi
2020-07-03 at 16:26
Hamarosan taxis hiány lesz.
jobb-ágy
2020-07-03 at 13:06
Az úgynevezett “lopóautókat” vezetőkre is ki kéne terjeszteni, az autólopásokban jeleskednek! Saját bőrömön tapasztaltam meg. Sajnos.
Nahát
2020-07-03 at 12:54
Szeretném megérdeklődni a kormánytól, hogy büntetett előéletűek meddig lehetnek még önkormányzati képviselők, mint dr. Czeglédy Csaba, a DK sztárügyvédje és országgyűlési képviselő, mint Sneider Tamás?