Egyre súlyosabb a Budapesten eluralkodó hajléktalanhelyzet, de a főváros vezetése nem tesz semmit. Bár a kormány elegendő férőhelyet biztosított a rászorulókra a hajléktalanszállókon, az ellenzék még annyit sem tesz, hogy rábírja a nincsteleneket, hogy vonuljanak be a szállásokra. Karácsony Gergelyék ahelyett, hogy megpróbálták volna felszámolni az embertelen körülményeket, inkább több tízmillió forintot költöttek egy teljesen hatástalan plakátkampányra.
Nagy méretű, drága CityLight-plakátokon szólítja fel Karácsony Gergely a VIII. kerület lakóit arra, hogy ha segítségre szoruló hajléktalan embert látnak, hívják fel a Menhely Alapítvány számát. A plakátokat a VIII. kerületi közélettel foglalkozó Gettónapló szúrta ki, és hívta fel a figyelmet arra, hogy – nem vitatva, hogy a plakátokon nagyon hasznos információk vannak – a főpolgármesternek nem az lenne a dolga, hogy több tízmilliós plakátkampányt indítson az adófizetők pénzén, aztán reménykedjen a csodában, hanem intézkedésekkel és tettekkel kéne orvosolnia a katasztrofális fővárosi hajléktalanhelyzetet.
Karácsony Gergely a januári kemény fagyok beálltáig nem tett semmit az utcán élők hajléktalanszállók felé terelgetéséért, a hirtelen jött mínuszok idején pedig csupán plakátokat rakott ki. Sokan érzik most úgy, hogy Karácsony a hajléktalangondot ezzel a budapestiek – és leginkább a józsefvárosiak – nyakába akarja varrni. Pedig az évek óta egyre dagadó probléma megoldása a főpolgármester feladata lenne – írja a Metropol.
A Tarlós-féle városvezetés a közterületen élés megtiltásával és a hajléktalanszállók fejlesztésével sikereket ért el e területen. Karácsony Gergely azonban a megválasztása után gyakorlatilag megszüntette az életvitelszerű közterületen élés szankcionálását, azóta pedig úgy tűnik, képtelen úrrá lenni a köztereket fokozatosan maga alá gyűrő hajléktalanproblémán. A főváros pihenőhelyeit több helyen kisajátították a drogosok és a harsány csövescsapatok, agresszív viselkedésükkel gyakran zaklatva a helyi lakosokat. A helyzet Józsefvárosban különösen aggasztó. A napjaikat az utcákon tengető, kilátástalan nyomorúságban élő hajléktalanok idén a tél beköszöntével is a köztereken fagyoskodnak, pedig lenne elég férőhely számukra a nappali melegedőkben és éjszakai menedékhelyeken.
A hajléktalanszállókon van elég férőhely. A Menhely Alapítvány adatai szerint 19 éjjeli menedékhely és 38 nappali melegedő van a fővárosban. Körülbelül 5000 férőhely van az éjszakai menedékhelyeken (csak a Menhely Alapítvány kezelésében körülbelül 2000). Ezek azonban többnyire csak 67%-os kihasználtsággal működnek, kivéve a leghidegebb téli estéket, amikor valamivel többen keresik fel őket. A Máltai Szeretetszolgálat szállóin körülbelül 70%-os a kihasználtság, ami még a leghidegebb estéken sem megy fel 90% fölé. Krízishelyzetben, ha kell, további ágyakat is el tudnak helyezni.
A kormány évente 9 milliárd forintot biztosít a hajléktalanellátás megsegítésére, sőt, 2019-ben 12 milliárd forintot költöttek a támogatásra. A járvány ideje alatt pedig 134,5 millió forint pluszforrást biztosítottak a járványügyi védekezés megszervezésére. Az ingyenes éjjeli menedékhelyek este 6 és reggel 8 óra között működnek, nőknek és férfiaknak külön, de egyes szállókon lehetőség van párok fogadására is. A szállást igénybe vevőknek lehetőségük van tisztálkodni, mosni, ételt melegíteni és pihenni is. Az érkezőket szociális munkások fogadják.
A Gettónapló információi szerint Karácsony Gergely 474 db plakátot készíttetett el az adófizetők pénzén. Egy darab 118,5×175 cm-es CityLight-plakát nyomtatása a neten fellelhető árlisták szerint nettó 3–4 ezer forintba kerül, ami a fenti mennyiségnél körülbelül 1,5 millió forint. A hirdetési felületeket jelen esetben egy francia óriáscég, a JCDecaux biztosította. A cég oldalán megtalálható a képünkön is látható, 118,5×175 cm méretű, üveglap mögött elhelyezett, belülről világított CityLight-plakátok hirdetési árai. Egy közepesen forgalmas helyen elhelyezett plakáthirdetés kétheti díja nettó 175 ezer forint, tehát egy hónapra 350 ezer. Ez 474 plakátnál közel 166 millió forint. Még ha feltételezzük is, hogy a főváros egy exkluzív keretszerződés részeként, kedvezményesen juthatott hozzá a hirdetési helyekhez, az bizonyos, hogy Budapestnek több tízmillió forintjába került Karácsony Gergely tűzoltási kísérlete. Mindezt az adófizetők pénzén, a főváros „kivéreztetett” költségvetéséből.
Forrás: Metropol; Fotó: Metropol/Máté Krisztián
Facebook
Twitter
YouTube
RSS