Megszületett a megállapodás a két éve húzódó aszfaltügyben a magyar kormány és az Európai Unióval, így megérkezhet az előző ciklusból befagyasztott 775 milliárd forint kétharmada – írja a 444.hu.
Az úgynevezett aszfaltügy miatt már több mint két éve nem jön útépítésre pénz az Európai Uniótól.
Egy 2013-as ellenőrzéskor az Európai Bizottság arra jutott, hogy Magyarországon szabálytalan közbeszerzéseken költötték el az útépítésre szánt pénzeket. A problémát abban látták, hogy a 2007-2013 között a legtöbb esetben csak olyan cég indulhatott a pályázatokon, amelynek az új úttól legfeljebb 50 kilométerre saját aszfaltkeverő telepe van. Ezt protekcionizmusnak értékelték Brüsszelben. A magyar kormány kezdettől vitatta ezt, részben egyéb európai példákat hozva hasonló szabályozásokra, részben pedig azzal érvelve, hogy a kifogásolt pályázatok több mint a felét így is külföldi cégek vitték el. A legtöbb pénzt ezeken a pályázatokon ugyanis a francia Colas, a Közgép, az osztrák Strabag, a Duna Aszfalt és a szintén osztrák Swietelsky hozta el.
Az érvek azonban nem hatották meg a bizottságot, és kifejezetten magas, 25%-os korrekciót írtak elő – írja a portál. A korrekció azt jelenti, hogy a vitatott pályázatok ekkora hányadát nem fizetik ki, viszont más, hasonló célú pályázatokra (ebben az esetben útépítésre) még el lehet költeni. A kormány ebbe nem ment bele, aminek egyik oka az volt, hogy már látszott, nincs idő átirányítani más pályázatokra a korrekciós összeget, hiszen 2015 utolsó napjára minden beruházást le kellett zárni. A másik ok az volt, hogy számos szakértő elég határozottan azt mondta, hogy az ügy nyerhető lenne az EU bíróságán.
Amióta a vita tart, azóta az EU nem fizet a további útépítések után sem, hiába nem előírás már az 50 km-en belüli aszfaltkeverő telep. Így mostanra 500 milliárd forint ragadt be, amelyet a magyar kormány eddig saját forrásból finanszírozott.
444.hu/Fotó: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS