Pesti Srácok

Az elegancia diszkrét bája – A Fantomszál című filmről

A Fantomszál című Paul Thomas Anderson moziban minden ruhaköltemény olyan, mint egy szonettkoszorú, Reynolds Woodcock divattervező (Daniel Day-Lewis) olyan jól ismeri a ruhák lejtését, ritmusát, mint a költők a metrumot, így aztán ne csodálkozzunk, ha a filmre azt mondjuk: lírai. De senki ne ijedjen meg, a mozi inkább a szabásminta 50 árnyalata, mintsem a Büszkeség és balítélet haute couture-ban.

PZL – 061.hu

Az úri szabó Woodcock nemcsak a minőségi anyagokat varrja össze, hanem a megtépázott, szétesett személyiségeket is, mert ő elsősorban önbizalmat ad a hölgyeknek, és ünnepivé teszi minden mozdulatukat azáltal, hogy a kreációit viselik. A film egyik legfőbb sajátossága, hogy a vonzásokról és a választásokról, sőt a szexusról szól, de mégsem úgy éri el az izgalmat, hogy Woodcock levetkőzteti a hölgyeket, hanem úgy, hogy ruhákat ad rájuk. A ruha egyszerre hatalom, fétis, és Woodcocknál maga a tökéletes illúzió is. A film tengerparti jelenetei olyanok voltak, mint az ötvenes évek technicolor látomásai, a rebdező Paul Thomas Anderson ügyelt arra, hogy a kor színvilága, a filmekben megjelenő világítások, fényelések is visszaidézzék az ötvenes évek arisztokratáinak világát.

PestiSracok facebook image

A rendezés egyik nagy erénye a kapcsolatok dinamikájának a finom változásainak megmutatása, ott van például az a jelenet, amikor Woodcock már nem száll ki a kocsiból, hogy kinyissa előzékenyen Almának az autó ajtaját, hanem az autóból ülve épp hogy csak kihajta neki az ajtót. A filmben szinte minden mozdulatnak külön szertartásrendje van, az elegancia legfőbb letéteményese maga Woodcock, akit olyan tökéletes eleganciával, charme-mal és kigyakorolt allűrökkel ruház fel Daniel Day-Lewis, hogy már csak miatta is érdemes beülni a moziba. Az ötvenes évek sztár dizájnere annyira vigyázza az autonómiáját, hogy nem is akar megnősülni, éli a házsártos, jómódú agglegények kissé sótlan életét, amikor egyszer csak megpillantotta Almát (Vicky Krieps), a vidéki pincérnőt, akibe azonnal beleszeret.

A film nemcsak a kettőjük bonyolult viszonyrendszerét építi fel - melyben a második vonalba taszítitt nő küzd a férfi figyelméért -, de Almának meg kell vívnia Woodcockot mindenhová elkísérő nővérével, Cyrille-lel (Lesley Manville), így Alma kétfrontos háborúba kezd, amit a nagybetűs történelemben nem lehet megnyerni, viszont a hálószobákban és a konyhákban talán igén. Még akkor is, ha a dominanciajáték egyik fő fegyvere mérges gomba lesz. A hat Oscarra jelölt filmben (Legjobb Film, Legjobb férfi főszereplő – Daniel Day-Lewis, Legjobb női mellékszereplő – Lesley Manville, Legjobb rendező – Paul Thomas Anderson, Legjobb eredeti filmzene, Legjobb jelmeztervezés) talán pont az a motívum a legizgalmasabb, amelyben Alma úgy akarja megmutatni a férfi iránt érztett szerelmét és gondoskodását, hogy mérges gombával gyengíti le, csak hogy ápolhassa. A szeretet, a rajongás, a metsző gyűlölet és a bosszú ilyen ízléses, remek lejtésű szabásmintáját ritkán mutatták meg filmben, már csak ezért is kivételes kvalitású mozi Fantomszál.

Minden motívum tökéletesen elvarrtak, sehol nem feslik az anyag, még az az üzenetes, önreflexív motívum is remekül fel van építve, mely szerint minden ruhába bele lehet varrni gondolatokat. Valóban, nemcsak Woodcock helyezett el finom a bélések mögé, hanem maga Paul Thomas Anderson is. Ha nagyon kötekedni akarunk, akkor talán azt róhatjuk fel hibaként, hogy már a film 1955-ben játszódik, a rock and roll robbanásának idején, a rendező mégsem helyezi az alkotást társadalmi dimenzióba, nem mutatja meg a divat változó világát, csak egyetlen finom utalással, amikor Woodcock egy beosztottja otthagyta a céget, és elment dolgozni egy ún. sikkes céghez. Egyedül a sikk szó jelzi a kulturális és társadalmi robbanást, egy olyan szektorban, aminek lényege maga a változás, azaz a divat.


Anderson korábbi filmje, a Boogie Nights kivételes érzékenységgel tapogatta a hetvenes és a nyolcvanas évek pop-kulturális változásait, de a Fantomszál kizárólag a felső tízezer neobarokk divatkulisszáiban mozgatja a figuráit. Amikor vidékre megyünk az is olyan idilli, mintha nem is jellemezné az országot tíz évvel a háború után még mindig a krízis, amit aztán majd a beatmánia nyom el. Persze, ez nem baj, mert a film így is komolyak a vállalásai, és van, amikor egy szabásminta pont olyan veszedelmes, mint egy térkép, amelyre háborús frontvonalakat rajzoltak fel.

Fantomszál
Színes, amerikai film
Írta: Paul Thomas Anderson
Fényképezte: Paul Thomas Anderson
Rendezte: Paul Thomas Anderson
szereplők: Daniel Day-Lewis, Lesley Manville, Vicky Krieps
bemutató: 2018. február 1.
bemutatja a UIP-Duna Film

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Vasárnapi autóbusz-szerencsétlenség: voltak már problémák a szervezőkhöz köthető utak körül

Exkluzív 2021 augusztus 17.
Nem először került a sajtóhírekbe és a figyelem középpontjába az az utazásszervező cég, amelynek bérelt autóbusza vasárnap hajnalban 8 ember halálát okozó balesetet szenvedett az M7-es autópályán – tudta meg a PestiSrácok.hu. 2019-ben több sajtóorgánum is beszámolt róla, hogy magyar egyetemisták franciaországi síútja vált tortúrává, miután a magyar utazásszervezők hibás műszaki állapotú, román buszokkal vágtak neki a több ezer kilométeres útnak, végül az utasok egy része saját költségére, önállóan utazott haza. Majd még kártérítést sem kaptak. A "Suli Sí" szervezőcsapat és a hétvégi szerencsétlenségben érintett Rolitúra gyakorlatilag azonos céges hátteret mutat. Az Index és az Origo korábbi cikkei szerint az utakat szervező vállalkozók korábbi utazási irodáit többször megbüntették; volt olyan iroda, amely éveken át engedélyek nélkül hirdetett utakat.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.