Pesti Srácok

Fiam, jöjj, szálljunk a vízre! – Nick Cave-koncert az Arénában

Közel negyed százada, 1994. május 7-én lépett fel először Nick Cave Magyarországon, a Petőfi Csarnok szabadtéri színpadán. Számosan vannak, akik ezt nevezték meg életük legjobb koncertjének, aztán még többen az 1997-es The Boatman's Call-turné Erkel Színházas két fellépését, ahol a június 12-i koncerten Blixa helyettesítette Kyle Minogue-ot a Where the Wild Roses Grow-ban, és azt kell mondanunk, hogy ez 2018. június 21-i produkció is életre szóló élmény marad.

PZL- 061.hu

Hogy melyik volt az ideális helyszín a számos magyarországi Nick Cave-koncert közül? Bár láthattuk már a kétezres években is a Pecsában, fellépett a Szigeten is, de talán az Erkel színház kulisszája vitt mindent. Ezt csak azért említjük, mert a sportcsarnok környezete nem volt éppen ideális miliő, de mivel a piros és bordó fények, a nem egy esetben nehéz színházi függönyöket megidéző kulissza és a hideg indusztriális táj egybejátszása nagyon is különlegessé tette a színpadképet. Mintha csak egy David Linch-filmben lennénk, a pokol számonkérő széke előtt, ahol például felteheted a kérdést: mit teszel, ha meghal a fiad? Nick Cave ehhez képest a Jesus Alone-nal kezdett. A koncert részint olyan volt, mint egy kívánságműsor, olyan dalokkal, mint a Do You Love Me?, From Her to Eternity, Into My Arms, Tupelo, The Weeping Song, Stagger Lee. Szóval, ahhoz képest, hogy a Skeleton Tree című album bemutatója volt a show, az egyébként parádés új albumról csak négy számot játszottak, ami ellen nem is emelnénk kifogást.

PestiSracok facebook image
MTI Fotó: Balogh Zoltán

Döbbenetes volt, ahogy Cave a csenddel játszott, és hát egy 12 ezres csarnokban a csend olyan hangsúlyos, mint a rádióban. De a ritmusváltásokkal és az erős érzelmi szélsőértékek artikulálásával is remekül játszott, amikor azt hitted volna, hogy jön egy szentimentális futam, akkor az egész egy másodperc alatt teremtő káoszba, zajban fogant lírába modulált. A színpadi látvány úgymond eszköztelen volt, de pont ez a minimalizmus adta meg az eleganciáját, ha videófilm futott a ledfalon, annak nagyon is helye volt – lásd a Tupelót, amelyhez egy brutális trópusi vihar raszteres, fekete-fehér képeit vetítették. Mivel olyan erősek voltak a zene emóciói, fölösleges lett volna a dalokra rákomponálni egy diaporáma fantáziát.

Úgy tűnt, hogy a Skeleton Tree afféle terápia Cave számára, aki úgy enyhíti a gyászát, hogy a közönség szeretetében fürdik. A koncert szinte tematizálja a rajongást, az elragadtatást, Cave úgy hívja, csalogatja maga mellé a rajongókat, mint egy tinisztár, persze, valójában azt mutatja meg, milyen mélysége van a szeretetnek és a figyelemnek, ami egy ún. rock and roll sztár és a rajongók vonatkozásában teljességgel értelmetlen. Cave viszont valamit érzett. Hogy mit, azt nem tudjuk, csak azt, hogy van annak valami többletjelentése, amikor a színpadon van legalább ötven rajongó, mintha az egész egy kibaszott apokaliptikus We Are The World lenne, arról a végpontról, ahonnan még érezzük a szeretet, a katarzis mindent felemésztő hiányát, ahonnan még van visszaút.

És hiába volt abszurd, hogy a színpadon álló rajongók egy része saját magát szelfizte, amikor éppen az összetartozás és a szeretet szavakat akarta Cave visszabillenteni méltó helyükre. A színpadi tumultusban egy rajongó megsérült, volt némi riadalom, de aztán mégis volt ráadásblokk. Nick Cave csontváz fájának nincs árnyéka, égig érő árnyéka a hit, remény és rock and roll igézetében fogant briliáns életművének van.

Nick Cave
Budapest
2018. június 21 Budapest Aréna

Vezető kép: Balog Zoltán / MTI

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Nincs kezelhetetlen gyerek, csak meg kell tanulnunk nevelni – PS-interjú Beszédes Henrietta gyermeknevelés-specialistával

Exkluzív 2021 december 29.
Nem vagy rossz anya, és nincs olyan, hogy kezelhetetlen gyerek – vallja Beszédes Henrietta gyermeknevelési specialista. A kétgyermekes fiatal édesanya egészen új szemléletmóddal dönti le a sztereotípiákat és győz meg arról, hogy minden sokkal egyszerűbb a megoldás gyermeknevelési nehézségeinkre, mint eddig hittük. A legfőbb probléma, hogy senki sem mondja meg, tanítja meg, hogyan kell gyermeket nevelni, mi egyáltalán az, hogy nevelés – azt hisszük, ennek ösztönből kell jönnie. Találunk ugyan garmadával könyveket nevesebbnél nevesebb gyermekpszichológusok, szakemberek tollából, csak éppen a gyakorlatban valahogy nem úgy működnek a dolgok. Jön a patthelyzet, a mindennapos harcok és az önvád: nekem ez nem megy, rossz anya vagyok. Az sem túl nagy segítség, hogy oly könnyen ragasztanak bélyegeket a gyermekekre, mondják ki speciális nevelési igényűnek, nehezen kezelhetőnek, mert egyszerűen nem illik bele az átlagosba, a megszokottba, mert valamiért más. A megélt és ránk zúdított problémák özönében aztán a legfontosabbra figyelünk egyre kevésbé: hogy ki is az a gyermek, akit nevelünk, mit gondol, mit akar és miért, mi az, amitől egyedi, amitől különleges. Beszédes Henrietta szerint éppen ez lenne a lényeg és a kulcs az egyszerű neveléshez: látni, érteni és kibontakozni hagyni azt a másik emberi lényt, aki ránk bízta az életét, de attól az még az övé. Heni televíziós riporterből lett gyermeknevelési specialista. Édesanyaként és kommunikációs szakemberként jött rá, hogy a nevelés legfőbb eszköze pontosan az, amit a munkájában nap mint alkalmaz: a kommunikáció, a megértés és együttműködés.