Pesti Srácok

Kiszolgáltatva - Elindult a Cella - Letöltendő élet című, új magyar krimisorozat a Dunán

null

Március 20-ától látható a Dunán hazánk első antológiasorozata, a Cella-Letöltendő élet. A krimisorozat - amely nyolc héten át minden hétfő este lesz látható - első három epizódját volt alkalmunk megnézni, amelyek alapján elmondható, hogy az “időutazó” budai börtöncella ötlete kétségkívül izgalmas, a forgatókönyveken azonban lett volna még mit csiszolni. Négy írói világ egységes stílus alá rendezése persze nem könnyű feladat, mégsem ez a baj a sorozattal, sokkal inkább az invenciózus történetalakítás hiánya. A boncolgatott témák - bezártság, kiszolgáltatottság, szabadság-értelmezések - ugyanakkor fontosak, a Covid-tapasztalatok után pedig különösen aktuálisak.

061.hu

A “Cellamesék” egy antológiasorozat, amely a “104-es szoba” és a “9-es szám alatt” című sorozatokhoz hasonlóan egyetlen helyszínen játszódik, és minden epizódja egy különálló, egymástól független történet. A sorozat egyes epizódjai a történelem során bármikor játszódhatnak, egyetlen közös van bennük: ugyanabban a cellában és annak előterében történik mind. A sorozat nyolc epizódos, 1849-ben kezdődik és 2050-ben ér véget, de érinti 1944-et, 1959-et, 1990-et, 1992-őt, 2008-at és 2020-at is.

PestiSracok facebook image

Az antológiasorozat forgatókönyveit Horváth András Dezső, Vörös András, Várkonyi Zoltán és Veres Attila írta, valamennyi epizódot Csillag Mano rendezte, aki eddig főként vágóként volt hivatott arra, hogy egy-egy filmnyi történetet összerakjon, mint egy jól működő puzzle-t, most pedig nyolc külön történetet kellett egyetlen sorozattá gyúrnia.

Azon, hogy ugyanarról a börtönkomplexumról van szó, nincs nagy nyomaték, az egyes cella-helyszíneket főként a világosítás, a sötét-szürkés tónusok teszik egységessé, a nyomasztó légkör mellett pedig olyan visszatérő motívumokkal játszanak, mint a cellaajtó csapkodás vagy a csörgő cellakulcsok. Az ebben a kontextusban túljáratott motívumok lehetnének bántóak, itt erről nincs szó, az epizódok ügyesen használják ezeket a kézenfekvő, és jól alkalmazható elemeket.

A szűk terekben kiéleződő emberi konfliktusok kezelése, a rabokra nehezedő pszichológiai nyomás, a különféle szabadság-értelmezések mind-mind központi témái a sorozatnak. Melyek a túlélés új szabályai, megszokható-e a börtön mint élettér, hogyan lehet létezni totális társas-társadalmi kontroll alatt? Meddig elviselhető a szociális izoláció indukálta destruktív állapot? Ezekre a kérdésekre keresik a választ az epizódok.


Innentől SPOILERVESZÉLY!

Az első rész az 1956-os forradalom után koncepciós perben elítélt Vértesi Kálmán mérnök cella-életét mutatja be, aki felmentést kap a halálos ítélet alól annak fejében, hogy szaktudását az őt bebörtönző hatalom szolgálatába állítja. Az epizód a szovjet elnyomás abszurd, szürreális világának egy szeletét mutatja be, Vértesi Kálmán kettős beilleszkedésének történetét - a férfinak nemcsak a börtön szabályrendszerét kell elfogadnia, de jó pártkatonának is kell lennie. Elhitetik vele, hogy mérnöki tudására nagy szükség van, éjt nappallá téve dolgozik cellájában, képleteket ír a falra, aztán maga Kádár is feltűnik a cellájában, Jurij Gagarin pedig képeslapot ír neki. Szobatársa vizionálásakor már egyértelmű, hogy ez az epizód a bezártságból adódó mentális leépülés stációit mutatja be, Kálmán tévképzeteivel a fókuszban, és habár az ötlet jó, a kiszámíthatóság semmiképp, fordulatot ugyanis nem remélhet a néző. Jankovics Péter egyébként remekel Vértesi szerepében, és a színészi a munkára a többi epizódban sem lehet panasz.

A második rész megtörtént esetet dolgoz fel: egy, a kislányát meggyilkoló édesanya történetét. Ahogy az szokott lenni, a börtönben a bűnskálát toronymagasan vezető gyerekgyilkosság itt is könyörtelen megtorlást von maga után. A cellatársak mindent megtesznek, hogy Eszter (Réti Adrienn) elnyerje méltó büntetését, egészen addig, amíg egyikük rá nem jön, hogy az anya tulajdonképp gyógyíthatatlan beteg, rettenetes fájdalmakkal küzdő lányát segítette át a túlvilágra, ezzel a megváltást elhozva neki. Nehéz téma, amely kiált az aprólékos, több perspektívából való megközelítésért, sajnos ez nem sikerül, az alkotók csak a felszínt kapargatják.

A harmadik epizód 1944 telén, a német megszállás idején játszódik. Egy fiatal cselédlányt bolti lopásért börtönbe zárnak. A börtönt egy élveteg nyilas tiszt vezeti, aki szexuális ellenszolgáltatás fejében szabadságot ígér a cselédlánynak. A parancsnok azonban gyanakodni kezd, hogy a lány nem az, akinek mondja magát, és valójában szökésre készül az egyik börtönőrrel. A hatalommal való visszaélés kerül itt a középpontba. Az őrök kegyetlen és megalázó szituációkba - legyen az fizikai erőszak, szexuális abúzus - kényszerítik a női elítélteket, újra és újra nyomatékosítva bennük, hogy az élet a börtönben mindig merev szabályok szerint, erőteljes irányítás mellett, felülről irányítottan zajlik. A három epizód közül ebben érezzük a legerősebb színészi alakítást Farkas Franciska részéről, Kanalas Aranka karaktere és a színészi munka egyaránt tízpontos.

A Helmeczy Dorottya és Kálomista Gábor producerpáros nevével fémjelzett miniszéria az izgalmas koncepción túl nem tud nagyot durranni, kicsivel több energiaráfordítással kifejezetten jó sorozat lehetne.

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.