Frissítve!
Eddig csak közvetett bizonyítékok álltak a közvélemény rendelkezésére a verőcei hajótragédia okairól, ám a Budapest Környéki Törvényszék közleménye egyértelművé tette: a motorcsónak vezetője hibájából következett be a tragédia. Az egyetlen túlélő, az olasz utas tanúvallomása kristálytiszta: a motorcsónak vezetője ittasan szlalomozott lefelé a Dunán a kishajóval, amikor nekicsapódott a hegymenetben érkező Heidelberg szállodahajó orrának. Eddig három utas holttestét találták meg, négy eltűntet, köztük a motorcsónak vezetőjét egyelőre nem találják. Szakértők szerint minden bizonnyal már ők is halottak.
Megírtuk, a Budapesti Rendőr-főkapitányság segítségnyújtás halált okozó elmulasztásának bűntette és más bűncselekmények miatt indított eljárást az MS Heidelberg szállodahajó cseh kapitánya, Michal L. ellen, akit őrizetbe vettek hétfőn. A Budakörnyéki Járásbíróság nyomozási bírója ma szeptember 22-ig elrendelte a gyanúsított bűnügyi felügyeletét.
A járásbíróság megállapította: május 18-án a gyanúsított az esti órákban hegymenetben közlekedett az általa vezetett szállodahajóval, amelyen a kapitányi feladatokat látta el. A jármű – 33 utassal a fedélzetén – Budapest irányából Komárom felé haladt. Ugyanebben az időben a gyanúsítottal szemben, vele ellentétes irányban, völgymenetben közlekedett – az elsődleges adatok alapján – ittas állapotban az egyik sértett az általa vezetett kisgéphajóval, melyen hét utast szállított. Motorcsónakját a sértett a folyó teljes szélességét kihasználva, indokolatlan irányváltoztatásokkal irányította. Közben a gyanúsított a szállodahajó automata vezérlésével haladt, amikor a jobb part felől a sértett irányt váltott kisgéphajójával a bal part felé, ahonnan egyenesen a szállodahajó felé kormányzott. Amikor a szállodahajó orrához érkezett, hirtelen jobbra kormányzott, azonban az ütközést nem tudta elkerülni és nagy sebességgel nekihajtott a nagy méretű járműnek. Az ütközés miatt a kisgéphajó olyan mértékben rongálódott, hogy elveszítette felúszóképességét, és az elsődleges adatok alapján a motorcsónakot és utasait a szállodahajó maga alá gyűrte. A kisgéphajót irányító sértett és egy női utas azonnal életét vesztette, egy másik utas súlyos sérüléseket szenvedett, de a partra tudott úszni. A motorcsónak többi utasának felkutatására tett intézkedések eddig nem vezettek eredményre, keresésük folyamatban van.
A bíróság döntésének nyilvánosságra kerülése után érkezett a hír, hogy Sződligetnél megtalálták a 19 éves Varga Márton holttestét.
A tragédia után szakértők azonnal arról beszéltek, hogy a motorcsónak vezetője szabályt szegett, mivel semmi keresnivalója nem volt a nagyhajóknak fenntartott hajózó útban, a Hajózási Szabályzat 8. pontja pedig TILTJA a nagyhajók 30 méteren belüli megközelítését. Most azonban kiderült, a kishajóvezető nemcsak a HSZ 8. pontját szegte meg, hanem az ittas vezetés tilalmát, valamint a szlalomozást tiltó rendelkezést is.
Így jogerős ítélet előtt kimondható: a három ember halálát, valamint négy ember eltűnését okozó tragédiát a motorcsónak vezetője okozta. Halált okozó ittas járművezetésért felelősségre lehetne vonni, ha túlélte volna a tragédiát.
Hogy honnan tudhatja ezt a bíróság – és a hatóságok? Az egyetlen túlélő, az olasz utas mondhatta el tanúvallomásában.
A segítségnyújtás elmulasztása azonban ettől még terheli a szállodahajó kapitányát, persze csak akkor, ha a hatóságok bizonyítani, tudják, hogy a kapitány tudta, hogy kishajóval ütközött és mégsem tett semmit, hanem továbbhaladt.
Kiemelt kép: A motorcsónak gyakorlatilag megsemmisült az óriási becsapódás következtében (Fotó: BRFK)
Facebook
Twitter
YouTube
RSS