Frissítve!
Eddig csak közvetett bizonyítékok álltak a közvélemény rendelkezésére a verőcei hajótragédia okairól, ám a Budapest Környéki Törvényszék közleménye egyértelművé tette: a motorcsónak vezetője hibájából következett be a tragédia. Az egyetlen túlélő, az olasz utas tanúvallomása kristálytiszta: a motorcsónak vezetője ittasan szlalomozott lefelé a Dunán a kishajóval, amikor nekicsapódott a hegymenetben érkező Heidelberg szállodahajó orrának. Eddig három utas holttestét találták meg, négy eltűntet, köztük a motorcsónak vezetőjét egyelőre nem találják. Szakértők szerint minden bizonnyal már ők is halottak.
Megírtuk, a Budapesti Rendőr-főkapitányság segítségnyújtás halált okozó elmulasztásának bűntette és más bűncselekmények miatt indított eljárást az MS Heidelberg szállodahajó cseh kapitánya, Michal L. ellen, akit őrizetbe vettek hétfőn. A Budakörnyéki Járásbíróság nyomozási bírója ma szeptember 22-ig elrendelte a gyanúsított bűnügyi felügyeletét.
A járásbíróság megállapította: május 18-án a gyanúsított az esti órákban hegymenetben közlekedett az általa vezetett szállodahajóval, amelyen a kapitányi feladatokat látta el. A jármű – 33 utassal a fedélzetén – Budapest irányából Komárom felé haladt. Ugyanebben az időben a gyanúsítottal szemben, vele ellentétes irányban, völgymenetben közlekedett – az elsődleges adatok alapján – ittas állapotban az egyik sértett az általa vezetett kisgéphajóval, melyen hét utast szállított. Motorcsónakját a sértett a folyó teljes szélességét kihasználva, indokolatlan irányváltoztatásokkal irányította. Közben a gyanúsított a szállodahajó automata vezérlésével haladt, amikor a jobb part felől a sértett irányt váltott kisgéphajójával a bal part felé, ahonnan egyenesen a szállodahajó felé kormányzott. Amikor a szállodahajó orrához érkezett, hirtelen jobbra kormányzott, azonban az ütközést nem tudta elkerülni és nagy sebességgel nekihajtott a nagy méretű járműnek. Az ütközés miatt a kisgéphajó olyan mértékben rongálódott, hogy elveszítette felúszóképességét, és az elsődleges adatok alapján a motorcsónakot és utasait a szállodahajó maga alá gyűrte. A kisgéphajót irányító sértett és egy női utas azonnal életét vesztette, egy másik utas súlyos sérüléseket szenvedett, de a partra tudott úszni. A motorcsónak többi utasának felkutatására tett intézkedések eddig nem vezettek eredményre, keresésük folyamatban van.
A bíróság döntésének nyilvánosságra kerülése után érkezett a hír, hogy Sződligetnél megtalálták a 19 éves Varga Márton holttestét.
A tragédia után szakértők azonnal arról beszéltek, hogy a motorcsónak vezetője szabályt szegett, mivel semmi keresnivalója nem volt a nagyhajóknak fenntartott hajózó útban, a Hajózási Szabályzat 8. pontja pedig TILTJA a nagyhajók 30 méteren belüli megközelítését. Most azonban kiderült, a kishajóvezető nemcsak a HSZ 8. pontját szegte meg, hanem az ittas vezetés tilalmát, valamint a szlalomozást tiltó rendelkezést is.
Így jogerős ítélet előtt kimondható: a három ember halálát, valamint négy ember eltűnését okozó tragédiát a motorcsónak vezetője okozta. Halált okozó ittas járművezetésért felelősségre lehetne vonni, ha túlélte volna a tragédiát.
Hogy honnan tudhatja ezt a bíróság – és a hatóságok? Az egyetlen túlélő, az olasz utas mondhatta el tanúvallomásában.
A segítségnyújtás elmulasztása azonban ettől még terheli a szállodahajó kapitányát, persze csak akkor, ha a hatóságok bizonyítani, tudják, hogy a kapitány tudta, hogy kishajóval ütközött és mégsem tett semmit, hanem továbbhaladt.
Kiemelt kép: A motorcsónak gyakorlatilag megsemmisült az óriási becsapódás következtében (Fotó: BRFK)
Klárika
2024-05-29 at 03:18
Sztem tökmindegy a nagy hajót vezetö kapitány avagy a kishajó kormányosa, avagy hogy hányan voltak részegek a motorcsónakban.
Soha és egyáltalán nem engedném meg, hogy hobbyhajósok közlekedjenek a Dunán, a nagy monstrumok mellett sokkal kisebb súlyú bohóckák; kiemelten NEM a szigorított kiképzés és szigorított vizsga nélküliek.
Az a tulaj is hibás, halmozottan felelötlen aki egy ilyen bizonyítvány nélkülinek kiadta a jármüvet -ha ez is megtörtént.
A Duna nem játszótér, kivagyi bulizók éjszakai virtuskodásához. Ezt nem részvétlenség okán mondom, hanem az elemi veszélyezettség fennállása miatt.
küklops
2024-05-25 at 23:04
Ha ilyen részeg sofőr mellé ülnék ami sose lesz remélem, és ha így tenne tuti beleszurnám a lábába kulcscsomómról az egyik kulcsom. De még kb kilökni is mindig jobb mint hogy mindenki oda vesszen.
Sajnálom a fiatalokat, de sajnos nem tudják hol a határ.
És kapják most az ingyenes jogsit hamarosan a tinik…
Lázár mi a lófa..t csinálsz te? Szándékosan tönkre teszitek a közlekedést, ahelyett hogy normális oktató filmeket adnátok a tv.ben mint régen. A mai filmeitek gügyüte hulladék mind.
Horváth Liza
2024-05-24 at 22:45
Felháborító, és vérlázító ahogy meghurcolnak egy egész életét becsületesen ledolgozó ártatlan embert! Leírták, elmondták a szakértők hogy a csónakot azonnal maga alá gyűrte a nagy hajó, még ha hallott is valamit a kapitány, felkapcsolta a reflektort, nem láthatott semmit. Szerencsétlen álmába sem gondolt arra, mint ahogy egy normális ember sem gondolna másra, mint hogy ez megint egy hordalék fa volt, hisz a Dunában egész fák és mindenféle nagyobb méretű egyéb hordalékok úsznak, szép is lenne ha minden egyes koppanásnál riadoztatna! A csónakban ha a vezető ittas volt, miért szállt be mellé a többi? Egyértelműen a csónakban mind felelőtlenek voltak, mondhatnánk hogy maguknak okozták a bajt, de sajnos nem, mert egy ártatlannak is! Szívből remélem hogy megállapítják az összesnél, hogy nem lettek volna menthetők!
Engel Liza
2024-05-24 at 22:25
Felháborító, és vérlázító ahogy meghurcolnak egy egész életét becsületesen ledolgozó ártatlan embert! Leírták, elmondták a szakértők hogy a csónakot azonnal maga alá gyűrte a nagy hajó, még ha hallott is valamit a kapitány, felkapcsolta a reflektort, nem láthatott semmit. Szerencsétlen álmába sem gondolt arra, mint ahogy egy normális ember sem gondolna másra, mint hogy ez megint egy hordalék fa volt, hisz a Dunában egész fák és mindenféle nagyobb méretű egyéb hordalékok úsznak, szép is lenne ha minden egyes koppanásnál riadoztatna! A csónakban ha a vezető ittas volt, miért szállt be mellé a többi? Egyértelműen a csónakban mind felelőtlenek voltak, mondhatnánk hogy maguknak okozták a bajt, de sajnos nem, mert egy ártatlannak is! Szívből remélem hogy megállapítják az összesnél, hogy nem lettek volna menthetők!
trademark
2024-05-24 at 13:13
Nem létezik , hogy nem találni a környéken egy olyan kamerát ami felvette az egész eseményt.
Laci
2024-05-24 at 04:46
Ha a nagyhajó kapitánya a helyén van és nem részeg, akkor minden másként történhetett volna. Munkaköri feladatát nem végezte, csak a radart kellett volna figyelnie és ha egy kishajó 100 méternél közelebb, ráadásul a hajó felé tar, akkor jeleznie kell volna, ami sokszor megtörténik a Dunán, mert hangos a dudaszó, messzire hallatszik, a horgászok meghallják. A kishajó vezetője okozta elsődlegesen a balesetet, de a kapitány a helyén van jelezhetett volna. A nagyhajó kapitánya ingyen ihatott, rendeset feltöltötte magát. mikor rá jött mi történt, megpróbált segíteni magán és lelépett. A Duna parti házban felébredtek az ott lakók és kimentek, hogy megtudják mi volt az az óriási durranás.
amintazvagyon
2024-05-23 at 23:12
a 8 motorcsónakos végső soron a szélsőséges liberális szellemiség áldozata.Azt csinálok amit akarok.A határ a csillagos ég-míg hegynek ne ütközöl!Az usa is így járt-az eszeveszett hódítgatás közepette nekiütközött az Oroszország nevű hegynek!
Duna
2024-05-23 at 22:20
Mi van ha az olasz volt a pilóta!
X3
2024-05-23 at 14:54
Egy részeg motorcsónak vezető miatt tartjàk fogva a szálloda hajó kapitányát. Az a nagy monstrum nem is érzékelhette a motorcsónak becsapodást.Érthetetlen ez az eljátás.
szemet szemért
2024-05-23 at 14:54
Kurva sok okoskodó ember ír ide a tények ismerete nélkül. Otthonról fotelból könnyű ítéletet mondani.
harmadik szem
2024-05-23 at 12:48
Kérdés, valójában ki vezette a csónakot, az akinek papírja volt róla vagy egy önjelölt kaszkadőr a társaságból?
Bizonyos sajtóforrások szerint, a valódi tulajdonos nem is volt a csónakon.
PS rajongó
2024-05-23 at 09:49
Azért itt a szülők felelőssége is benne jelentős. Én minden alkalommal, akár hajnali fél 3-kor is elmentem a bulizó fiamért inkább, minthogy beüljön akárki mellé egy autóba!!
Theo
2024-05-23 at 08:50
Apró marosan….
Egyáltalán nem biztos, hogyha a nagyhajo kapitánya megfelelően jár el, akkor lett volna túlélő. Lehet, hogy azonnal szetrepultek betört fejjel, mentőmellény nélkül.Sotetben.
Mindazonáltal nem tudom, hogy elég szigorúak e a nagyhajok vezetési szabályai, én ellenzem a robotpilótat, nem tudom van e több ember mindig a vezetőállásban, nem kéne e erős reflektor égve mindig, jobb műszerek, stb.
Van ott elég haszon, kibirnak a fejlesztést.
Álom Tivadar
2024-05-23 at 07:33
Engem érdekelne, hogy mellyik gyári munkásnak, vagy füldművesnek van ilyen szupergyors ladikja? Szerintem ez a felelőtlen gyilkos eddigi élete során kivívta magának a bűntetlenség intézményét. Tipkus esete /Addig jár a korsó a kútra amíg el nem törik./
apro_marosan_petergabor
2024-05-23 at 07:29
Az első hír hallatán már sejtettem, hogy ez csak így történhetett, ahogyan most nyilvánosságra hozták. Inkább csak az a kérdés számomra, hogy az utasok között sem volt egy józan, határozott ember, aki megfékezte volna a motorcsónak kapitányát (ő is az kellett legyen, egy úgynevezett belvizi vizsgával – 160 lóerős kisgéphajóhoz – ilyen vizsga nélkül jogosulatlanul vezette volna a hajót), hogy viselkedésével ne kockáztassa utasai életét? Ezt csak úgy lehet elképzelni, hogy az utasok szintén erősen le voltak lazulva…
A szállodahajó kapitánynak a viselkedése nehezebben érthető, állítólag tudott az ütközésről – ez nyilván a vallomásokból derült ki (harminc valahány utas + személyzet) – szabályos viselkedéssel (megállás, segítségnyújtás, jelentés stb.) megelőzhette volna a felelősségre vonását – így akkor döntenek az emberek, ha szer hatása alatt (ital, drog) állnak, vagy más súlyos mulasztást vétett (pl. elaludt, nem godoskodva megfelelő parancsokkal a hajó irányításáról- a hajót autopilot vezette azon a szakaszon…) vagy hasonló.
Ha megfelelően jár el, lehet, hogy még lett volna túlélő.
Letartóztatása indokolt.
dr. Kolompár G.
2024-05-23 at 05:07
Kéklófény 2024-05-22 at 21:19
“Túl sok élet ment rá, szerintem nem lehetséges hogy a sétahajó kapitánya nem látta az esetet..”
Tipikusan, egyazon mondatban indokolt előítéletes vélemény. Azért kellett látnia, mert túl sok élet ment rá? Egy ember meghurcolása nem lehetséges vélelmezések alapján. (Itt már a bíróságra gondolok) A TV-ben megszólaltatott szakértő nem mondta ki, de valószínűsítette, hogy a kapitány nem észlelte azt, hogy motorcsónakkal ütközött. Ahogy előző nap nem szakértőként én is említettem, úgy a szakértő is elmondta ugyanazt, hogy a nagy hajók nagyon gyakran ütköznek nagy tömegű uszadékokkal. Minden ilyen esetben – amikor nem látnak egyebet – nem csinálhatnak riadót. A motorcsónak kicsi volt és műanyag testű. A műanyag test ütközésének a hangja nem olyan, mintha egy fém hajóval ütköznének. Vélhetően azonnal mindenki a víz alá került. Gyanítom, hogy egyikükön sem volt az egyébként kötelező mentőmellény. Ha ez utóbbi is igaz, akkor az áldozatok akár egyenként, maguk is felelősek lehetnek a halálukért- ha a vízbefúlás volt annak az oka. Mindenesetre ezt az egész szart nem kellene a szerencsétlen kapitány nyakába varrni, és meséket kitalálni, hogy miért nem akart megállni.
dr. Kolompár G.
2024-05-23 at 04:50
Sajnálom az ártatlanokat. Már nemsegít rajtuk, ha mindenáron élő felelőst akarnak találni – ill. csinálni. Ha a szálloda hajó kapitánya azt mondja, hogy nem észlelte az ütközést, vagy az másnak vélte, akkor annak ellentmondó tanúk nélkül miért tartják fogva? Ez nemközúti baleset volt, ahol egy ütközés eredménye nyilvánvalóan könnyen észrevehető. A motorcsónak a benne lévőkkel együtt egy pillanat alatt eltűnhetett a vízben. Ráadásul éjszaka volt. enthetők voltak az áldozatok? Valószínűleg nem. Nem kellene a hajóskapitányt meghurcolni olyan felelősségre hivatlozva, ami nem állt fenn, csak azért hoyg valamiféle “igazságot” akarjanak szolgáltatni. A jelen helyzetben – a kapitány és a megmenekült olasz állampolgár nyilatkozata alapján – a kapitány őrizetben tartása szerintem jogsértő. Túlságosan befolyásolja a bíróságot az öt évvel ezelőtti (?) eset.
Duna
2024-05-23 at 03:11
@T.rex
Ez nem volt lélekvesztő, sajnos ez egy nagy teljesítményű motorcsónak és ahogy eddig lejött a dolog gyak beledurrantottak a túristahajóba. Mintha egy nyitott kocsival akár bőven 40-45km/h felett belerongyolnál konkrétan egy falba.
Theo
2024-05-23 at 00:13
Diszkóbaleset, csak vizen. A végkifejlet logikus.
Nem kéne szokásba venni, sok ártatlan ember is bánhatja.
Én csak azt nem értem, hogy a nagyhajó kapitánya miért nem hívta a rendőrséget, hogy nézzenek szét? Ő nem volt hibás a balesetben, nem lehetett mitől tartania, így viszont belekeveredett. Fura.
Cser Borbála
2024-05-22 at 21:39
Na jó, de Önök beülnek egy tökrészeg “hajós hajójába”. Inkább maradok a parton, szállás nélkül, de nem ülök be- hacsak a másik 7 utas is nem volt hasonló állapotban. nekem az sem életszerű, hogy valaki az éjszak közepén, egy csónakba beszállás előtt “kérje meg a lelendő élete párja kezét”. Volt ott valami löket mindenkiben, nyilván a frissen megtaláltak vérében kimutatható volt.
Majd csak megtudjuk már az igazat, mielőtt nemzeti gyászt hírdetnénk 7-8 felelőtlen ember miatt.
Greg
2024-05-22 at 21:30
T.rex 20:45
Feltételezhetően nem csak a vezető, hanem az egész társaság tök részeg volt, ahogy ez már az ilyen bulizós éjszakai fuvarok esetében lenni szokott.
Kéklófény
2024-05-22 at 21:19
Túl sok élet ment rá, szerintem nem lehetséges hogy a sétahajó kapitánya nem látta az esetet amennyiben így történt ,így megáll az hogy nem nyújtott segítséget az estleges túlélőknek. Nem lennék meglepve ha benne is volt valami anyag,ami miatt beijedt ,vagy leszarta az egészet,hiszen ha józan értesíti a hatóságokat tiszta marad,mert nem volt vétkes.
Az hogy ennyi szabályt megszegett a kishajó kapitánya felvet kérdéseket,a vezetői engedély megszerzésének módját illetően.Hallottam 15 évvel ezelőtt történeteteket 150 -ezerért kitöltődött .
Megaztán olyan is van ha ilyet látnak a más kapitányok vízen értesítik a vízirendőröket,hogy van egy veszélyes alak a vízen.
T.rex
2024-05-22 at 20:45
Az áldozatok között,egy ember nem volt aki megakadályozta volna azt, hogy tök részegen vezesse azt lélek vesztőt…?
Berki
2024-05-22 at 20:27
Úgy tűnik megtalálhattak egy áldozatot Vác határában ment kint volt a rendőrség és a halottas kocsi a Dunaparton ezelőtt 1 órával.
Duna
2024-05-22 at 20:09
És mindezt éjszaka? Az még mindig megdöbbent miért nem vették fel az utasok a mentőmellényt.
Macera
2024-05-22 at 20:03
A balesetet a kishajó okozta. Ez azonban a cserbenhagyás alól nem menti fel a szallodahajó kapitányát. Ha egy részeg kivilágítatlan biciklistát elgàzol az autópályán egy szabályosan közlekedő kamion a gázolásért nem büntetik meg. De ha tovabbhajt segitségnyújtás nélkül azért igen..
túródóra
2024-05-22 at 19:29
Az az ember olyan részeg lehetett, hogy fogalma sem volt arról, mit csinál.
matrix
2024-05-22 at 19:26
Nekem elég hiteles ez a verzió !