Nem akarnak szűnni a botrányok a világ legnagyobb közösségi oldala körül. Miután nemrég lezárult a Mueller-féle nyomozás, amelyben a Facebook is érintett volt, mint az orosz befolyás terjesztésének egyik eszköze a 2016-os amerikai választásokon, újabb eljárás indulhat a tech-óriás ellen. A Szilícium-völgy nyugalmát most azzal verték fel Zuckerbergék, hogy diszkriminatív módon reklámoztak ingatlanokat az oldalukon, ezt pedig az amerikai törvények szigorúan büntetik – írja a New York Times.
A Facebooknál megint körvonalazódik egy világraszóló botrány. Az újabb felháborodást az váltotta ki, hogy kiderült: a cég mégsem a szabadság és liberalizmus védőszentje, mint ahogy láttatni szeretné magát. Ehelyett sokkal inkább egy háttérhatalmi machinátornak tűnik, amely információ és dezinformáció virtuóz kombinációjával éri el céljait. Ez volt az esszenciája a nemrégiben megejtett kongresszusi meghallgatásoknak is, ahol végül érdemi felelősségre vonás nélkül engedték el Zuckerberget. De akár gondolhatunk a magyarországi, igen hatékony gondolatrendőrségi tevékenységükre is, melynek során mindent letiltanak, ami egy kicsit is szembemegy az általuk képviselni mondott értékeknek. Ennek a cenzúrának a kiterjesztését valósították meg az Egyesült Államokban, de lehetséges, hogy akár az egész világon is.
Mit jelent ez pontosan?
Az Egyesült Államokban a II. világháború után fontos kérdéssé vált – részben a szegregáció felszámolásának megkezdésében -, hogy az ingatlanvásárlók, illetve bérlők igazságos, egyenlő feltételekkel jussanak lakáshoz. Azaz ne lehessen csak azért több bérleti díjat szedni például, mert más etnikumú, vallású a bérlő. Szintén alapvetőnek tartja a törvény, hogy a meghirdetett ingatlanról korra, nemre, felekezetre, rasszra való tekintet nélkül szerezhessen információt bárki.
Ezt szegte meg a Facebook. Kiderült ugyanis, hogy erősen megcenzúrázták az oldalukon megjelenő lakáshirdetéseket, hogy azok csak bizonyos csoportokhoz jussanak el. Ez önmagában ugyan nem feltétlenül lenne probléma, hiszen már rég ismert gyakorlat az olyan algoritmusok használata, amely segít a hirdetést összekapcsolni a hasonló termékkörben keresgélő felhasználót. Most azonban másról van szó. A Lakhatási és Városfejlesztési Minisztérium (HUD) szerint ugyanis a hasonló kategóriájú és elhelyezkedésű ingatlanok közül is van, amelyet szándékosan kifilterez az oldal, ha az adott felhasználó nem esik bele a hirdetés célcsoportjába. Ezek a célcsoportok elsősorban vagyon, rassz és nem szerint vannak felosztva.
Attól függetlenül, hogy ez rendkívül erkölcstelen, Európában nem esik büntetőjogi elbírálás alá. Nem úgy az Egyesült Államokban. Az ott hatályban lévő szabályozás szerint a Facebook súlyosan megsértette a „fair lakhatáshoz” való jogot, emiatt pedig a HUD pert indított a tech-óriás ellen.
Csak az első a sorban
Sok levelet vitt a postás az elmúlt napokban a Szilícium-völgybe. Egy, a New York Timesnak név nélkül nyilatkozó HUD-tisztviselő azt mondta, hogy több tech-óriásnak, köztük a Google-nek és a Twitternek is küldtek egy levelet, melyben tárgyalásra hívják a cégeket a náluk megjelenő hirdetések kapcsán. A minisztérium a többi céggel egyelőre kompromisszumra készül, a Facebook esetében azonban már nem tudtak szemet hunyni az erős cenzúra felett, így Zuckerbergék kemény pernek nézhetnek elébe.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS