Bár a hivatalos források, így a svéd, dán sajtószolgálatok még mindig nem adtak pontos választ arra, hogy mi okozhatta az Északi Áramlat-vezetékeknél történt robbanást, úgy tűnik, mégis közelebb juthatunk az igazság kiderítéséhez. A Wired magazin megkeresett ugyanis egy amerikai magáncéget, amely műholdas adatokat elemezve két „sötét” hajót látott felbukkanni a robbanás közelében. A SpaceKnow szerint a robbanás több négyzetkilométeres körzetében a szabotázst megelőző hetekben 25 hajó haladt át. Ezek közül 23-nál működött az automatikus azonosítórendszer, vagyis az AIS transzpondere, kettőn pedig nem.
Az AIS-rendszer működés közben a környező hajók számára sugározza az adott hajó nevét, helyét, irányát, sebességét és más adatait. Célja nemcsak a hajók azonosítása, hanem az ütközéses balesetek elkerülése is. Azoknál a hajóknál, amelyeknél nem működik a transzponder – ha nem titkos küldetésű hadihajók –, általában tiltott tevékenység gyanúja vetődik fel: illegális halászat, csempészet, rabszolga-kereskedelem és egyebek. Az AIS-jelek minőségét azonban befolyásolja az időjárás, és maguk a jeladók is meghibásodhatnak, így a nem működő azonosító nem okvetlenül jelez bűncselekményt – sőt mivel a jel hamisítható, megléte sem jelzi a bűncselekmény hiányát – idézte az Index a Wired értesüléseit.
A SpaceKnow a műholdak SAR-radarjainak adatain bukkant a titokzatos hajókra. A SAR-radarok célja, hogy az alattuk elhelyezkedő területet figyeljék, vagy a felszín alá lássanak. A fémtárgyak (vagyis a tengeren úszó hajók) különösen jól látszanak a képeiken. A SpaceKnow ingyenes és fizetős műholdas szolgáltatók adatait használta, és betanított mesterséges intelligenciát alkalmazott az esetet megelőző 90 napban készült, nagy mennyiségű felvétel elemzésére és összevetésére, amivel a különböző rendeltetésű tárgyakat is fel tudták ismerni.
38 algoritmusunk van a katonai eszközök felismerésére
– mondta Jerry Javornicky, a cég alapító vezérigazgatója. A kutatás egy 95 és egy 130 méter hosszú elsötétített hajót talált, ezek az érintett helyszín több kilométeres környezetében haladtak el a robbanást megelőző időben. A cég szerint közülük legalább egynek köze lehetett a gázvezetékek elleni akcióhoz. A SpaceKnow hivatalos úton is értesítette a gázvezetékek felrobbanását szintén vizsgáló NATO szervezetét. A NATO szóvivője, Oana Lungescu nem kommentálta a nyomozást, de megerősítette, hogy megkapták az amerikai cég elemzését.
Forrás: Index; Fotó: MTI/EPA/TT Hírügynökség/Svéd partiőrség
Facebook
Twitter
YouTube
RSS