Az LMP a magyarországi akkumulátorgyárak legelhivatottabb ellenfeleként próbálja pozicionálni magát, miközben zöld pártként az elektromobilitást is támogatják. Hogy ebben a fejlődő iparágban Magyarország nagyhatalommá váljon, azt viszont nem, szerintük ugyanis ez túlzó tehertételt jelentene az ország számára. Különösen a debreceni CATL-üzem zavarja az LMP politikusait, akik apokaliptikus elsivatagosodást és energiaszegénységet vizionálnak – utóbbi különösen izgalmas a baloldal egy éve tartó szankciópárti megnyilvánulásait követően. Most azonban Schmuck Erzsébet ismerte el a PestiSrácok.hu-nak, hogy az akkumulátorgyártás nem jelent olyan veszélyeket, mint amivel az LMP riogat, a termeléshez szükséges energia előteremtésében pedig talán nem is annyira zöld a párt, mint azt mondja magáról.
Az LMP kezdetektől fogva nem támogatta Paks 2-t, és nem is fogja
– reagált Schmuck Erzsébet, az LMP társelnöke portálunk azon felvetésre, miszerint az elektromobilitás csak akkor jelenthet zöldítést, ha megújuló és/vagy nukleáris energia felhasználásával előállított árammal gyártják le a jövő járműveinek akkumulátorait. Vagyis a zöld párt nem támogatja az olcsó, klímasemleges áram előállítását, ami alapvető gátja lehet nemcsak az ország energiaigényének zöld/megújuló/karbonsemleges ellátásának, de a zöldek által szent tehénként tisztelt elektromobilizációnak is. Az akkumulátorgyárak környezetszennyezőségével kampányoló LMP társelnöke váratlan módon azzal érvelt tiltakozása mellett, hogy az akkumulátorok gyártásának technológiája rohamosan fejlődik, ráadásul szerinte a jövőben képesek lehetünk jóval kisebb környezetterhelés mellett gyártani az energiatároló cellákat.
Az LMP eddigi kommunikációja miatt érdekes csavar, hogy ebben éppen az általuk sokat kritizált CATL jár az élen, hiszen a kínai gyártó már kihozott egy nátrium-ionos megoldást, amelyről sokan azt gondolják, idővel teljesen kiszorítja majd a lítiumot. Tovább árnyalja a környezetpusztító akkumulátorok legendáriumának rémtörténeteit az is, hogy Kínának kimondott célja, hogy minél nagyobb arányban készítsék akkumulátoraikat olyan fémekből, amelyek kitermeléséhez közvetlenül is hozzáférnek. Éppen ezért a nyugati gyártókkal ellentétben az akkumulátorokban található elektrolitoldat, a nikkel-mangán-kobalt-oxid (NMC) helyett főleg lítium-vas-foszfát katódot használnak. A vas kitermelése ugyanis kevésbé problémás és sokkal több is van belőle, mint a kobaltból, így a végtermék olcsóbb – nem mellesleg a kitermelése és kezelése is jóval kisebb környezetterheléssel jár.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS