A korábbi munkaorientált cégszemlélet azt sugallta, hogy a munkavállaló a karrierrel törődjön inkább, semmint a gyermekvállalással, és a piac most ennek issza a levét, mert nem nőtt fel a munkavállalók újabb generációja – derült ki a Három Királyfi, Három Királylány Alapítvány nemrégiben rendezett sajtóbeszélgetésén, ahol megtudhattuk, a megváltozott világban a munkaadók is felismerték, hosszútávon csak családbarát körülmények között működhet jól egy cég. A kutatások szerint a fiatal munkavállalók közt kiemelkedően magas (97,2 százalék) azok aránya, akik számára elsődlegesen fontos, hogy a munka mellett a családra is jusson idejük. A portálunknak nyilatkozó szakértő ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, az egyik legfontosabb feladat jelenleg a biztonságérzet megteremtése, azaz, hogy a társadalom hosszútávon azt az üzenetet közvetítse, a gyermekvállalás és a minőségi élet elérhető és helyes cél. Mint hozzátette, már akkora a verseny a munkaerőért, hogy a három műszakban a munkagép mellett dolgozó gyári munkások részéről is jogosak lehetnek olyan elvárások, úgy igazítsák a munkakezdést, hogy a gyereket kényelmesen el lehessen vinni az bölcsődébe.
Önállóság és közösség igénye egyszerre a munkaerőpiacon címmel tartott nemrégiben sajtótájékoztatót a Három Királyfi, Három Királylány Alapítvány. Az eseményen felszólaló szakértők a megváltozott munkakörülmények témakörét járták körül, hiszen a munkavégzés kreatív lehetőségei már egyre kevésbé kötik az egyént egy adott szervezethez, munkarendhez, vállalati kultúrához. Karrierépítés már elképzelhető úgy is, hogy nem egyetlen merev vállalati struktúrán belül teljesítjük ki önmagunkat. A probléma rendkívül időszerű, mert a munkaerő-megtartás vált a hazai cégek legfontosabb kérdésévé. A Három Királyfi, Három Királylány Alapítvány sajtóreggeli keretében a céges családbarát intézkedések pozitív hatásait mutatta be.
A fiatalok több gyereket akarnak
A sajtótájékoztatón Ujvári Enikő, a Három Királyfi, Három Királylány Alapítvány szakértője felidézte, 2009-ben Kopp Mária kutatásai alapján indult el az Alapítvány, arra a sajnálatos tényre reagálva, hogy nem születnek meg a fiatalok által tervezett gyermekek. Hozzátette, az értékvizsgálatok is azt mutatják, hogy a gyermekvállalás, a munka és a magánélet egyensúly, valamint a támogató (munkahelyi) környezet kiemelten fontos a fiatal munkavállalók számára. Ebből is a vizsgálatok szerint kiemelkedően magas (97,2 százalék) azok aránya, akik számára elsődlegesen fontos, hogy a munka mellett a családra is jusson idejük. Kiemelte, a 2013-ban elindított Balansz program eredményeként a 2018-as évben már több, mint 200 vállalati vezető, valamint Varga Mihály pénzügyminiszter is részt vett díjátadó gálaestjükön, amely azt mutatja, a családbarát szemléletmód egyre inkább teret hódít a munka világában is. Ujvári Enikő arról is beszélt, a nem megszülető gyermekek kérdése nem speciálisan magyar probléma, Európa minden országa keresi a saját megoldását. Emellett megváltoztak a munkavállalói igények is, a karrierépítésen túl lerövidült az idő, amelyet a munkavállalók egy pozícióban töltenek, és egyre fontossá válik a jó munkakörnyezet is. A digitalizációnak köszönhetően átformálódik annak megítélése is, mit, mennyit és hol dolgozunk, és hogyan ellenőrizhető mindez.
A cégeknek is megéri családbarátnak lenni
Dr. Révész Bálint, a K&H Bank HR-főosztályvezetője arról beszélt, cégük büszke arra, hogy az évek során több családbarát díjat is magukénak tudhatnak. Elmondta, véleménye szerint a gazdasági válság alapjaiban változtatta meg a munkavállalói szokásokat, a karrierépítést ekkor váltotta fel a biztonság iránti vágy. 2010 után pedig megjelent az igény a munkahelyek családbarát cégfilozófiája iránt, ugyanakkor a munkaadók is felismerték, hogy hosszútávon csak ilyen körülmények működik jól egy cég. Arról is beszélt, jelenleg egy forradalom közepén járunk, hiszen az előrejelzések szerint a ma ismert szakmák 65 százaléka meg fog szűnni, ezért nagy hangsúly helyeződik a munkaerő megtartására, a belső átképzésre és a betanítás időtartamának kérdésére. Kiemelte, cégük különösen büszke arra, hogy a kismamák mintegy 86 százaléka visszatér hozzájuk. Úgy vélte, minden számadat azt mutatja, hogy a cégek és vállalatok számára is megéri családbarátnak lenni.
Killik László, a BPO Audit Tax partnere előadásában arról beszélt, cégvezetőként úgy látja, maradandót akkor alkothat az életében, ha megfelelő munkakörülmények biztosításával pozitív értelemben írja bele magát egy alkalmazottja életébe. Úgy vélte, a cégeknek mára nem pusztán az a feladatuk, hogy biztosítsák a munkalehetőséget, hanem hogy olyan biztonságot teremtsenek, amelyben a munkavállalók kreatívan kiteljesedhetnek. A munkaerőhiány témáját érintve arról beszélt, Magyarországon jelenleg 7 százalékos a részmunkaidős foglalkoztatottak aránya. Hozzátette, a 25-39 év közötti nők, akik jelenleg várakoznak a munkaerőpiacon, megfelelő alkalmazási feltételekkel mintegy 130 ezer fővel emelhetnék meg a munkavállalók számát.
Nincs végtelen idő, ketyeg a biológiai óra
Ujvári Enikő portálunk érdeklődésére elöljáróban elmondta, a mai társadalom valóban hadilábon áll az idő fogalmával, az emberi élet végességének, az életciklusoknak szigorú valóságával. A végtelen idő érzetét gyakran sokkoló módon váltja fel annak megértése, hogy felgyorsult világunk kihívásai ellenére a biológiai óra is ketyeg. Hozzátette, ezért is lenne fontos az oktatáson keresztül minél korábban tudatosítani, hogy a vágyott gyermekvállalást bizony befolyásolja, ha valaki 35 éves kora után kezd neki a családtervezésnek. Mint hangsúlyozta, az idei évben indított roadshow-juk is a termékenység problémakörével foglalkozott, de mint megjegyezte, azzal a kérdéssel is kiemelten foglalkoznak, hogy már a munkavállalás előtt, az egyetemeken és főiskolákban is kialakuljon a családbarát szemlélet. Ujvári Enikő úgy látta, már tanulás mellett is komoly feladat a gyermekvállalás, holott a biológiai órát figyelembe véve teljesen indokolt lehet a kettőt egyszerre bevállalni. Arról is beszélt, hogy mivel a fiatalok értékrangsorában a gyermekvállalás és a karrierépítés egy szinten szerepel, ezért példákon keresztül kell érzékeltetni, hogy hogyan lehet mindkettőt egyszerre jól csinálni. Ezt jelenleg is csak tanulja a mai társadalom.
A cégek most fizetik meg a korábbi keménykedés árát
Portálunk felvetette, láthatóan egyre nagyobb a verseny a munkaerő-hiánnyal küzdő piacon a képzett munkavállalókért, a cégek mára a családbarát intézkedéseken keresztül is igyekeznek elcsábítani, megtartani az alkalmazottakat. Ugyanakkor a korábbi cégszemlélet azt sugallta, hogy a munkavállaló a karrierrel törődjön inkább, semmint a gyermekvállalással, és a piac most ennek issza a levét, mert nem nőtt fel a munkavállalók újabb generációja. Ujvári Enikő felvetésünkre úgy reagált, tapasztalataik szerint a családbarát megoldások felé való nyitás elsősorban a vezetői hozzáálláson múlik, ekkor telik meg valódi tartalommal. Mint megjegyezte, csak részben igaz az, hogy a vezetői szemléletváltás akkor következik be, amikor saját életükben, feleségen, családalapító gyerekeken keresztül érzik meg, milyen felelősséget, időbeosztást, nehézségeket jelent a gyermekvállalás és a munka összeegyeztetése. Kiemelte, ehhez inkább elsősorban egyfajta empátia, vagy érzelmi intelligencia szükséges a vezetők részéről, de tapasztalataik szerint a családbarát cégek vezetőinek „rend van a fejében ezen a téren”.
Ujvári Enikő elmondta, nehéz lenne kiemelni néhány olyan intézkedést, amely sokat lendíthetne a családbarát cégek elterjedésében és a tervezett gyermekek megszületésében, hiszen komplex szemléletváltásra van szükség. Mint kifejtette, ez egy tanulási folyamat; ahogyan a környezettudatosság is fokozatosan épült be az emberek mindennapi gyakorlatába, évtizedek kellettek ahhoz is, hogy mára a legtöbben szelektíven gyűjtsék a szemetet. Nem változik meg a világ egyik napról a másikra egy-két hangzatos szlogentől, itt a fejekben kell átállítani az értékek rangsorát – értékelte. Ettől függetlenül az egyik legfontosabb feladatnak nevezte a biztonságérzet megteremtését, azaz, hogy a társadalom hosszútávon azt az üzenetet közvetítse, a gyermekvállalás és a minőségi élet elérhető és helyes cél. Ez segíthet abban, hogy a gyermekek megszülessenek.
A szalag mellett dolgozóknak is lehetnek elvárásai
Portálunk arra is rámutatott, hogy a home office-ok és munkahelyi óvodák világa a nagybetűs átlagember számára idegen, hiszen a legtöbben gyárakban, üzemekben, boltokban dolgoznak, monoton munkát végeznek. Ujvári Enikő erre reagálva hangsúlyozta, a legtöbb ember reálisan méri föl munkahelyét és azt a munkáltatói mozgásteret, amelyen belül változásokat remélhet. Ugyanakkor hozzátette, a munkaerőhiány a gazdaság minden szegmensében érzékelhető, a cégek mindenhol versenyeznek a munkaerőért, így mindenhol megjelenhetnek a vonzó családbarát intézkedések. Mint hozzátette, nem véletlen, hogy az idei évben egy élelmiszeripari cég is szerepelt a díjazottak között, és a nagyvállalati kategória fődíjasa egy gépgyártással foglalkozó vállalat. Úgy vélte, a három műszakban, munkagép mellett dolgozók, gyári munkások részéről is jogosak lehetnek olyan elvárások, hogy úgy igazítsák a munkakezdést, hogy a gyereket kényelmesen el lehessen vinni az bölcsődébe, vagy a munka világába visszatérő dolgozó kapjon mentort, aki segíti a visszailleszkedést. Hangsúlyozta, a munkáltatók is kezdik felismerni, hogy azzal, ha ilyen terheket vesznek le dolgozóik válláról, lényegében a hatékonyabb és eredményesebb munkavégzést segítik elő.
Forrás: PestiSrácok.hu; Vezetőkép: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS