
Immár hatodik alkalommal rendezte meg PestiSrácok.hu és az OIKOSZ Alapítvány Halhatatlanok napja című megemlékezését és családi napját november 4-én. A családi nap 12 órakor kezdődött a budai Bem József téren, 56-os pesti srác hagyományőrzők részvételével, korabeli fegyverek és relikviák bemutatójával, barikádlövészettel. Az emlékműsor 17 órakor kezdődött Csík János zenekara és Őze Áron színművész közreműködésével, majd 19 órakor zárult a hagyományőrzők tisztelgő díszlövésével.
Az eseményen felszólalt Potápi Árpád János, nemzetpolitikáért felelős államtitkár, Stefka István, PestiSrácok.hu tiszteletbeli főszerkesztője, Szabó Gergő, a PestiSrácok.hu főszerkesztő-helyettese és Borvendég Zsuzsanna történész, Kovács István, Erdély unitárius püspöke és Varga János, Corvin közi szabadságharcos.
’56 hőseire azért kell emlékezni minden nemzedéknek, mert volt bátorságuk felszólalni a szabadság érdekében és az elnyomás ellen
– emelte ki az emlékműsoron tartott beszédében Potápi Árpád János, nemzetpolitikáért felelős államtitkár. A politikus kifejtette, hogy hőseink úgy tették mindezt, hogy volt bátorságuk szembeszállni a korabeli világ egyik legerősebb, ha nem a legerősebb hadseregével.

Potápi Árpád János nemzetpolitikáért felelős államtitkár – Fotó: Hatlaczki Balázs
Emlékeztetett, hogy az 1956 végétől kezdődő megtorlások és elnyomás több mint százezer embert érintett, nem számolva az elítéltek, megvádoltak, megfigyeltek családjaival. Ezen a százezren felül kell számolni azt a mintegy 200 ezer honfitársunkat, akik nyugatra menekültek.
Alig van olyan család, akiket ne érintettek volna ezek a napok, s ennek hatására kibontakozó retorzió, emigráció, vagy ahogy akkor nevezték a disszidálás. A megtorlás emberéleteket tett tönkre, családokat szaggatott szét, de a hazaszeretet lángját nem tudta kioltani. A szovjet uralom koporsójába az első szeget sikerrel verte be ’56 népe
-hangsúlyozta az államtitkár. Potápi Árpád János szerint a magyar nemzet megmutatta a világnak a kommunizmus igazi arcát, ami megpecsételte a rendszer sorsát is. Kiemelte, hogy ma ez a küzdelem tőlünk nem követel olyan áldozatokat, mint ’56 idején. Mint mondta, ma nem lőnek agyon, nem taposnak szét bennünket lánctalpakkal, nem fenyegetnek börtönnel, nem kényszerülünk elhagyni a hazánkat, éppen ezért még szilárdabban, félelem nélkül ki kell állnunk azokért az érdekekért, amelyekért ’56 hősei kockára tettek, és sokan oda is adtak mindent. Hozzátette:
Legyünk méltók mi is ’56-hoz, megőrizve magunkban és közösségeinkben a hazaszeretetet és a nemzeti összetartozást, így ’56 hősei valóban halhatatlanok lesznek minden nemzedék emlékezetében.
Stefka István, PestiSrácok.hu tiszteletbeli főszerkesztője felszólalásában kifejtette: nem volt véletlen, hogy éppen 1956. október 23-án a Petőfi szobor után a Bem szobornál gyűltek össze tízezrek, ugyanis itt olvasta fel Veres Péter kiáltványát, amely többek között azt tartalmazta, hogy legyen az országnak a Szovjetuniótól független nemzeti politikája, nagyobb demokráciát követeltek a közéletben és hogy állítsák le az erőszakos mezőgazdasági kollektivizációt.
Az sem véletlen, hogy a PestiSrácok szerkesztősége, nevéhez méltóan, immár hatodik éve, itt november 4-én azoknak a felkelőknek, munkásoknak, egyetemistáknak, pesti és budai srácoknak, a magyar parasztságnak, az értelmiségieknek, egyáltalán a magyar nép összefogásának az emlékét őrzi, akik életüket, egzisztenciájukat, jövőjüket áldozták fel a szabadságért, a függetlenségért, a magyarságukért
-emelte ki Stefka István.

A pesti srác hagyományőrzők díszlövése a szabadságharcosok tiszteletére – Fotó: Hatlaczki Balázs
November 4-e nagyon fájdalmas gyásznap a számunkra. Ez az a nap, amikor a szovjet tankok vérbe fojtották és eltiporták 1956-ban a magyar forradalmat és szabadságharcot, de győzni nem tudtak
-hangsúlyozta beszédében Szabó Gergő, a PestiSrácok.hu főszerkesztő-helyettese. Mint kifejtette, ez az a nap, amikor megint magunkra maradtunk. Amikor összetörték ugyan a magyarok testét, megtapostak bennünket, de a lelkünket akkor sem törték meg, és a jövőben sem fogják. Felhívta a figyelmet, hogy egyeseknek azonban még mindig örömünnep.
Ezek az emberek most is közöttünk élnek. Sőt még 1956-ot is el akarják venni tőlünk. Ha magát most büszkén a demokrácia őrzőinek nevező baloldaliak azonban úgy éltek a szocializmus idején, mint hal a vízben és kaméleonként mentették át magukat a bukás utánra, szívükben pedig 1956 mindig is ellenforradalom maradt. A kommunista restauráció tehát itt van megint közöttünk
-hangsúlyozta portálunk főszerkesztő-helyettese. Hozzátette, hogy talán soha nem múlt el ugyanis hiába az utóbbi 13 év nemzeti kormányzása, sohasem változnak, és továbbra is vérszomjasak.

Szabó Gergő főszerkesztő-helyettes a PestiSrácok.hu nevében mondott beszédet – Fotó: Hatlaczki Balázs
Kiemelte, hogy mi viszont nem nézhetjük tétlenül, hogy egyre bátrabbak az elvtársak, mert amikor azt látjuk, hogy a budapesti baloldali vezetés viccet csinál az október 23-i megemlékezésükön a forradalomból, akkor ökölbe szorul a kezünk. Amikor az általuk szervezett műsorban az 1956-os hős egy demens vénember, akinek fogalma sincs a világról, azt üzenik, hogy folytatódik az agymosás. Hangsúlyozta, hogy a forradalmárok nem a kommunizmust akarták megreformálni, nem baloldali forradalmat akartak csinálni, és nem véletlenül tépték ki a Rákosi címert a magyar zászlóból.
1956 hősei a magyar emberek egyszerűen el akarták söpörni azt a gonosz és halálos diktatúrát, amely mindenféle népakarat nélkül ült rá a magyarokra és kínozta a nemzetünket
-fogalmazott Szabó Gergő.
Az eseményen felszólalt Varga János, Corvin közi szabadságharcos, aki felelevenítette, hogy Wittner Máriával előszőr már a forradalom legelején, a Magyar Rádió ostrománál találkozott, s november 4-én, a Corvin köz mellett Vajdahunyad utcában egy napon sebesültek meg. Ezután 1957-ben találkoztak újra, a vizsgálati fogságban. Elmondta, hogy később, a bírósági tárgyalásán az ügyész őrá és még négy társára kért halálbüntetést.
Az ügyész elkezdte mondani, hogy a fiatalkorú Varga János büntetlen, vagyontalan. Összbüntetésképpen 13 év börtön, teljes vagyonelkobzás. Tehát az elvtársaknál mindegy volt, hogy ki mit csinált, hozzátették rögtön azonnal a teljes vagyonelkobzást
-elevenítette fel Varga János. Kiemelte, hogy a nagyszülőknek mesélni kell az unokáiknak 1956-ról úgy, ahogy az valójában történt. Elmondta, hogy ő jár rendhagyó történelemórákra és el kell magyaráznia a fiataloknak, hogy ahhoz képest, ahogy most élnek az emberek, ahhoz képest milyen volt az élet akkor is, hogyan kínlódtak az emberek.

Varga János Corvin közi szabadságharcos megemlékezik Wittner Máriáról – Fotó: Hatlaczki Balázs
Borvendég Zsuzsanna történész felszólalásában a Trianonban elszakított nemzetrészeinkre helyezte a hangsúlyt. Emlékeztetett, hogy a Rákosi-diktatúra idején tabuvá vált Trianon kérdése, és az értelmiség jelentős része alkalmazkodott az új idők szeleihez. Mivel nem csak a területi, de az etnikai revízió felvetése is a legsúlyosabb bűnnek számított, kevesen mertek szót emelni elszakított testvéreink elnyomása ellen.
Trianon fájt és fáj a magyarságnak. A környező népeknél pedig állandó kisebbségi komplexust generál. Szabó Magda a ’70-es években úgy fogalmazott, hogy 1945 után a fiatalságban az öngyűlölet érzését növesztették. A tanárok azt az iránymutatást kapták, hogy a diákokban diszkrét hazaszeretetet formáljanak, amely nem jelentett mást, mint a nemzettudat teljes kiüresítését, a nemzeti összetartozás tudásának elfeledtetését
-emelte ki Borvendég Zsuzsanna. Kiemelte ugyanakkor, hogy a magyar forradalom híre az elszakított területeinken futótűzként terjedt, hiszen a Kossuth Rádió adását fogni lehetett odaát. Mindenhol megrendülést és örömet váltottak ki az események, a pesti srácok emberfeletti küzdelme reményteli várakozással töltötte el nemzettársainkat.

Az éppen születésnapját ünneplő Borvendég Zsuzsanna történész – Fotó: Hatlaczki Balázs
Mint mondta, cselekvő energiákat szabadított fel bennük, amelyek különösen Erdélyben és a Kárpátalján vezették őket a tettek mezejére. Ugyan nem voltak tömeges utcai tüntetések, csak egyetemi mozgolódások, röplap készítések, néma demonstrációkban megnyilvánuló bátor kiállások és a szolidaritás kifejezésének egyéb szórványos jelei, de a helyi kommunista hatalmak számára ez is elég volt ahhoz, hogy lecsapjanak.
A retorziók brutális méreteket öltöttek, különösen Erdélyben, ahol tízezreket állítottak bíróság elé, vagyis a leszámolás arányaiban megegyezett a Kádár által levezényelt megtorlással. De a kárpátaljai magyarok is megszenvedték az elbukott szabadságharcunk következményeit. Önmagában ezek az adatok azonban semmit sem mondanak el a lényedről. A kommunisták közismert kegyetlensége mögött meghúzódó aljasságról, amelyet máig alig szabad emlegetni, mert sérti a politikai korrektséget
-hangsúlyozta a történész. Mint mondta, erőteljesen jelen van még a közgondolkodásban, különösen a humán értelmiség soraiban az a nézet, amely a nemzeti identitásunk megőrzéséért folytatott harcot hagymázas és ártalmas fantazmagóriának, a hazaszeretetet pedig egy romantikus és túlhaladott érzelemnek tekinti, amelynek nincs már helye a megokosodott modern világban.
Hogy mekkorát tévednek, azok tudják a legjobban, akik jártak már Erdélyben, a Felvidéken vagy Kárpátalján. Az ottani többségi társadalom számára az elsődleges önmeghatározás, a nemzeti hovatartozás kérdése. Náluk nem okoz lelkiismereti problémát, ha büszkén kitűzik a hétköznapokon is nemzeti lobogójukat. Lehet, hogy a legrosszabb kommunistákból születtek meg a legrosszabb neoliberálisok? Valószínűleg igen. Ezért is van ma nagy felelősség a vállán minden nemzetben gondolkodó, nemzetünk sorsáért aggódó honfitársunknak
-emelte ki Borvendég Zsuzsanna.
Kovács István, Erdély unitárius püspöke is felszólalt a megemlékezésen. Beszédét Pál levelével kezdte, a korinthusbeliekhez írott levél harmadik részének 17. versével, amelyben az apostol így fogalmaz:
az Úr pedig a lélek, és ahol az Úrnak lelke, ott a szabadság
Kifejtette, hogy forradalmárok, hősök lelkét örököltük. Azt a lelket, amelyről Pál apostol így beszélt, ahol az Úrnak lelke, ott a szabadság. Úgy látja, nem véletlen az, hogy a hitben való szabadságkeresés, a hitben való megmaradás, az Isten közelségének keresése, az a tényleges szabadságharcoknak volt mindig is a mozgatórugója és a szabadságharc létrehozója.
Valami a magyar lélekben különösen, erőteljesen sugárzott és ott volt az a különös erő, amely éppenséggel ebből a hitből táplálkozott. Abból az Istenbe gyökerező hitből, amely azt is megfogalmazta, a mi hőseink és áldozataink és egyszerűen kötelességüket teljesítő forradalmáraink számára, hogy a szabadság nem a valamitől való elszakadás, a szabadság kötődés, kötődés a szent dolgokhoz, a magasztos dolgokhoz. A szabadság, megmaradás Isten mellett, mert Isten maga a szabadság
-fogalmazott Kovács István. Szerinte talán ez a legszebb paradoxona a mi emberi életünknek, hogy az Istenhez való kötődésünkben van a szabadság.

Kovács István, Erdély unitárius püspöke a Halhatatlanok napján, a Bem József téren – Fotó: Hatlaczki Balázs/PestiSrácok,hu
Kiemelte, hogy a hívő ember tudja, hogy az áldozat az ára a feltámadásnak, az emberi áldozat vért hoz, az emberi vér pedig életet, mindig új élet lesz a vérből. Ez a keresztény lét reménysége, hite.
Ezért tudjuk azt, hogy a mártírok vére mag, amely kikel és életet hoz, és ezért tudjuk azt, hogy itt, ami Budapesten megtörtént, az életre szóló, örökkévalóságba átvisszhangzó példa, amely földrajzilag is túlrezgett ezen a városon. A Kárpát-medence bebizonyította, hogy az idegrendszer, a lélek, a szétszakíthatatlan, szétszakíthatatlan és megmaradt az az egység, amely által ez a nép együtt lüktetett, a szíve együtt dobogott
-hangsúlyozta Erdély unitárius püspöke.
Vezető képünkön Varga János Corvin közi szabadságharcos látható, aki a pesti srác hagyományőrzők (valóban korabeli) fegyverbemutatójának köszönhetően éppen 67 év elteltével vehetett kezébe egy Mauser-puskát. Pont olyat, mellyel a kezében az 1956. november 4-i szovjet invázió idején repesztalálat érte a Vajdahunyad utcában.
A galéria a pontokra kattintva léptethető tovább.
Box Hill
2023-11-09 at 21:32
A forradalomnak két fő követelése volt:
1. Ruszkik haza!
2. Többpárt rendszer és szabad választások.
A szabad választások eredménye határozta volna meg a politikát. A szabad napok alatt egyébként 16 párt regisztrált.
Minden más spekuláció csak spekuláció.
Orientál
2023-11-05 at 19:11
Éppen az a kommunista ávo-s Horn volt a balliberális mszp-s szdsz-es kormány miniszterelnöke 1994-től 1998-ig aki az 1956-os forradalmat állandóan ellenforradalomnak hazudta.
Lazics
2023-11-05 at 16:00
Csupán reformokat akartak elérni a Rákosi féle személyi kultusz helyett. Akik megakarták dönteni a rendszert azok többnyire tényleg külföldről felbújtott ellenforradalmi erők. A nagygyűléseken Nagy Imrét követelték min. elnöknek. Ez nem igazán rendszerdöntés. Valamint az ’57-es május elsején már a tömegek hömpölyögtek és éljeneztek, mert kaptak egy némileg enyhébb rendszert és amivel a töbség meg volt elégedve.
X etel
2023-11-05 at 15:12
Feltűnt Harangozó Éva írásában, hogy leírja azt, hogy a megemlékezést külső segítség nélkül, a PS saját forrásból rendezte.
Miért írta ezt? Hát nem az egész ország emlékezik és mindenhol, ahol sírjaik domborulnak, áldó imádság mellett mondják el szent neveiket?
Hát nem.
November 4.-dikén délben, habár nem volt meghirdetve, de azzal a bizalommal mentem a helyi temetőnkbe, hogy a kis mécsesemet lerakjam a többi mellé a mindőjük nevét tartalmazó tábla alá, akik itt estek el a harcokban.
A tábla még ott volt, az autók is ott parkoltak, szinte rajta.
Azért, hogy ne bántsak meg senki mást, és csakis azért írom ide, hogy ez a temető Budapest III. kerületében van.
Realextate
2023-11-05 at 14:22
Na ezért nem volt forradalom 56.
Mert egy dologban, de abban aztán a társadalom 99%-a, egyetértett, hogy a sztalinista-rákosista-gerőista bandának takarodnia kell.
Hogy ha győz ez az össznemzeti népfelkelés, mi lett volna utána – ezt már soha nem tudjuk meg.
Akkor lett/ek volna forradal/mak és ellenforradalmak.
Hogy aztán az legyen, ami 1990 után lett.
Ami most van.
Ezek szerint
2023-11-05 at 12:30
Kovács István unitárius püspök fél évezredet visszaidéző dorgedelmes hitszónoki hevülettel emlékeztetett arra, hogy milyen fontos a szabadság, amely Istentől való.
FONTOS VOLT 1568-ban Tordán, a világon először, 1956-ban Budapesten, lehet, hogy a világon utoljára.