Az emberkísérletekről I.

„A magyar ember nem tud valamit, hanem jobban tud.” Karinthy Frigyes„Járt utat járatlanért el ne hagyj” Közmondás
Tartozom egy bocsánatkéréssel. Egyik előbbi bejegyzésben azt írtam, hogy abbahagyom a közönség vegzálását a nevelésről/oktatásról vallott nézeteimmel. Sajnos nem tudom betartani ígéretemet, másképp alakultak a dolgok, mert a jövő olyan eseményeket hozott, miket előre nem láthattam. Erre a megállapításra egyébként még visszatérünk.
„
Egész évben nyári tábor

” - ezzel a címmel
harangozta be az Index– amely elsők között ült fel a tanárlázadás vonatára – a Prezi-alapító Halácsy Péter bejelentését, miszerint
újfajta iskola megnyitását tervezi
. Ez már csak azért is meglepő, mert Halácsy – mielőtt végig haknizta az összes ellenzéki tüntit – mint sikeres informatikus tett szert némi belterjes ismertségre és rengeteg pénzre. Az azonban nem volt tudható, hogy Prezi nevű program kifejlesztésén túl – ami a
sales managerek
verejtékes munkáját könnyíti meg – nevelési ismeretekre is szert tett volna.
A pedagógiai ismeretek hiánya pedig felvet kérdéseket.
Bizonyára roppant mód meglepődne, ha egy magyartanárnő egy ködös nyári reggelen odalépne hozzá és azt mondaná, hogy az ő Prezi-je tök rossz, felejtse el és hagyjon fel az informatikával, mert nem neki való. Hogy mit válaszolna, az habitus függő, azt a kijelentést azonban bizonyára nem hagyná ki, hogy az illető hülye az informatikához.
Nem kevésbé, mint ő a pedagógiához.
Az informatikus ki is bújik később belőle, mert azt találja mondani, hogy „
alapértékekre, módszerekre, kultúrára van szükség, melyek mentén kibontakozik az együtt tanulás. Ezek együtt úgy is felfoghatók, mint az >>iskolák szoftvere<<”. Érdekes párhuzam. De mi van ha – amint az szoftverek között mindennapos – lefagy? Amúgy figyelmébe ajánlom a számítástechnika nulladik főtételét: a programok nem óhajaink, hanem utasításaink szerint működnek. Mármost, ki fogja adni ezeket a parancsokat? Zárójel. Aki nem tudná, a Prezi egy számítógépprogram, mely segít a gondolataink, javaslataink látványos bemutatásában. Nagy szükség is van rá, hiszen a haladó pedagógia hatására ma már egy átlagos értelmiségi képtelen rendbe szedve, logikusan előadni a mondókáját. Elég csak a pedagógus tüntetés szónokaira gondolnunk. Az pedig hogy ugyanilyen rendezett, érthető módon érveljen is javaslatai, gondolatai mellett, az teljesen kizárt. Már csak azért is, mert a hallgatóság is értelmiségiekből áll, akik nem fogékonyak a szövegértésre. Szükséges tehát zenével, tánccal, videóval és csujogatással vegyíteni a dolgot. Tudom, tudom, reakciós vén troglodita vagyok. De akkor is. Zárójel bezárva.