Az Audiban a sztrájkolók 50 százalékos béremelést követeltek, és elsőre lazán visszautasítottak egy 30 százalékos ajánlatot. Persze, dögöljön meg a multi és fizessen többet, hiszen a bőre alatt is pénz van. Legalább annyit szeretnének keresni, mint a pozsonyi Volkswagen-dolgozók, ami egyébként harmada a német béreknek. Ám végül meghátráltak és nem tolták túl a biciklit. Elfogadták a 30 százalékos ajánlatot, miközben az egyéb juttatások és a szabadság terén sikerült újabb kedvezményeket kiharcolniuk. Ezzel megoldódott egy komoly válsághelyzet a magyar autóiparban. És jó, hogy így történt, mert hatalmas a kockázat, hiszen ma már a gazdaság 10 százalékát az autóipar adja, mintegy 15 milliárd euró értékben. Az Audi ebből egymaga a hazai GDP másfél százalékát produkálja.
A Győri Audi-gyár dolgozói megadták a módját a sztrájknak: egy saját újságot üzemeltettek a munkabeszüntetés idejére. Így az éppen tétlenkedő dolgozók se maradnak friss hírek nélkül. Nemhiába: egy csúcstechnológiás gyárban dolgoznak. Elszántak voltak, és a céljuk az volt, hogy a bérük közelebb kerüljön a cégcsoport többi gyárában megszokotthoz. Szerdán volt egy újabb tárgyalási forduló az AHFSZ (Audi Hungária Független Szakszervezet) és a cég képviselői közt, amelyen megszületett a megállapodás, és a sztrájk leállt. Egyébként az AHFSZ taglétszáma 9000 fő, ami mutatja, hogy mekkora üzemről van szó, és mit jelent az Audi Győr és Magyarország életében.
A dolgozók helyből 50 százalékos emelést követeltek, amire 30 százalékos ellenajánlat érkezett. A multinacionális vállalat vezetésének javaslata így is impozáns, főleg, ha figyelembe vesszük a hazai bérviszonyokat. Például egy karbantartó mérnök havi bére bruttó 975 000 forintra emelkedik, amihez járul még a tizenharmadik havi bér és más bónuszok. Egy kezdő szakmunkás, aki idáig 333 000 forintot kapott, az új rend szerint 489 000-et bruttó juttatásban részesül. Na, kérem szépen, a szakszervezet előszörre ezt utasította vissza! Aztán mégis elfogadta. Azért rengeteg más munkahelyen nagyon elégedettek lennének ezekkel a bérekkel.
Kecskeméten kevesebbet, Pozsonyban többet keresnek
De nézzünk csak körül egy kicsit! Kecskeméten a Mercedes belement a 2 év alatti 35 százalékos emelésbe. Emellett júliusban bevezetnek egy nyaralási bónuszt, amely összege 320 000 forint lesz. Emelik a munkába járási támogatást, és a munkavállalás utáni harmadik évtől kezdődően megindul az úgynevezett hűségbónusz. Továbbá a SZÉP-kártyára is jár még évi 340 000 forint.
Másik példa a pozsonyi Volkswagen, ahol a fizikai munkások alapbére 1800 euró, tehát jóval magasabb, mint a győri munkások jövedelme. Igaz, ez is messze elmarad a német bérektől, ahol egy fizikai munkás havi 4200 eurós jövedelemmel rendelkezik. Az Audi dolgozóinak követelése jogosnak tűnik a szlovákiai és német bérek láttán, de sokkal jobban keresnek, mint a kecskemétiek.
Mit gondoljunk az egészről, akik nem egy autógyárban dolgozunk? Nagyon jó látni, hogy Magyarországon vannak olyan cégek, ahol ennyire jók a fizetések. Ez másoknak is reményt adhat a jövőre nézve. Természetesen igazuk van, dögöljön meg a multi és fizessen többet, hiszen a bőre alatt is pénz van. Legalább annyit kapjon a magyar melós, mint a szlovák társa. Igen ám, de valahogy nem kellene túltolni a biciklit! Nehogy a ló túloldalára essünk, és addig követelőzünk, míg a multiknak elmegy a kedve Magyarországtól, mert sokallják a költségeiket. Keresnek majd egy másik, olcsóbb országot, és akkor itt maradunk leforrázva.
Áldás vagy átok az autóipar?
A kockázat pedig nagyon nagy! A járműgyártás a magyar GDP 10 százalékát adja, és az export negyedét. Ezen belül a nagy autógyártók, az Opel, Audi, Mercedes, BMW és a Suzuki a GDP 5 százalékát állítja elő. Továbbá a világ húsz legnagyobb alkatrész-beszállítója közül 15 jelen van nálunk, többek közt például a Bosch, a Denso vagy éppen a Continental. Mára már 620 autóalkatrész-gyártással foglalkozó üzem van Magyarországon, több, mint 100 ezer embernek adnak munkát és 15 milliárd euró értéket állítanak elő. Ma már ez a magyar gazdaság húzóágazata, és nagyon megsínylenénk, ha lehanyatlana.
Évekkel ezelőtt még komoly szakmai viták folytak arról, hogy vajon jó-e nekünk az autóipar? Nem túl nagy kockázat, ha mindent erre a lapra teszünk fel? De mára ezek a viták lecsillapodtak, és úgy tűnik, mindenki belenyugodott, hogy Magyarország az autóipartól függ. Egyébként ezzel nem vagyunk egyedül, a visegrádi négyek autógyártása eléri az évi 3,5 millió darabot. Nálunk zömmel német cégek vannak jelen, az egy Suzukit leszámítva. A többi országban termelnek a francia cégek is, és néhány ázsiai, illetve amerikai vállalat.
De azért mindenhol a főszereplők a németek, akik, mint közismert, nagyon jók az autógyártásban. Az uniós csatlakozás után a német gazdasághoz kötöttük a szekerünket, és ezért vigasztaljon minket: ha bukunk, akkor a németekkel együtt fogunk. Sőt, ők még nálunk is nagyobbat koppanhatnak. De reméljük, nem így lesz, és a németek továbbra is a világ vezetői lesznek ebben az ágazatban. Bár kissé későn kapcsoltak, de mára az elektromos autók terén kezdenek felzárkózni.
A kormány semleges maradt
Varga Mihály pénzügyminiszter szerdán azt mondta, a magyar kormány egyetlen cég, így a magyarországi Audi belső ügyeibe sem kíván beleszólni; az ottani jelenlegi munkaügyi konfliktusban a munkaadóknak és munkavállalóknak kell megegyezniük. Megjegyezte ugyanakkor, egy elhúzódó konfliktus egyik félnek sem jó, ezért a kabinet abban bízik, hogy az érintettek minél hamarabb meg tudnak állapodni. Ez megtörtént.
Ez magyarul annyit tesz, hogy a kormány nem kívánt beavatkozni egyik fél oldalán sem. Talán ez a helyes álláspont, mert odaküldhetett volna egy minisztert, aki tető alá hozhatott volna egy megállapodást. De a miniszter este elmegy, ám az érintettek ott maradnak, és nekik kell kijönniük egymással. A nemzetgazdaságnak az az érdeke, hogy a veszekedő felek béküljenek ki; állapodjanak meg egy jutányos emelésben, ami most talán sikerült.
Kiemelt fotó: Krizsán Csaba/MTI
Látó
2019-05-19 at 16:01
Termelékenység!Aki életében összeszerelt csavarokkal valamit is az érteni fogja amit leírok. Győrben egy munkásnak egy adott mozdulatsorra jelenleg normaként 30 sec.(másodpercet)-t írnak elő.Ugyanezt a mozdulatsort Pozsonyban 1 perc(60 sec)alatt kell elvégeznie.Szintén ugyanezt a mozdulatsort Ingolstadtban egy német munkásnak 2 perc alatt kell teljesíteni.Tehát egy magyar munkásnak 4-szer olyan gyorsan kell dolgoznia negyed annyi bérért mint egy német munkásnak,tehát a kizsákmányoltság foka 4×4=16 szoros.Ezért nem akarnak a német autógyárak magyarországról elmenni.Tehát van még hova fejlődnünk bérek tekintetében.
Antal Sebes
2019-01-31 at 23:50
Tévedés, Ö nem rabszolga egy multinacionális cégnél.Én 35 évig dolgoztam egy multinàl rabszolgaként, soha nem akartam màshol dolgozni.
Ancsin Attila
2019-01-31 at 18:49
Két és fél honapig dolgozom egy audis egyhavi béréért.
Robi
2019-01-31 at 22:14
Akkor annyit ér a munkád a piacon.
Antal Sebes
2019-01-31 at 23:50
Tévedés, Ö nem rabszolga egy multinacionális cégnél.Én 35 évig dolgoztam egy multinàl rabszolgaként, soha nem akartam màshol dolgozni.
Zsolt Papp
2019-01-31 at 16:49
Csak azt felejtik el az Audisok, hogy Pozsony nemhogy Gyornel, Bp-nel is joval dragabb varos, dragabb a lakhatas, a lakas maga es minden mas is. A munkaltatok mindig a helyi megelhetesi viszonyokhoz igazitjak a bereket.
Persze drukkoltam nekik, es orulok hogy vegul megegyeztek.
Pen
2019-01-31 at 16:21
Dénes Balázs CLUE Soros Alapítvány – emlékeztetőül! Bangóné feladatot teljesít, csak hát suta hozzá. Félek, az Audi sztrájk sem volt véletlen! Az ördög nem alszik, az emberi mohóság kitűnő gyengeség. Nekem rémísztő, ahogy folyamatosan keresik, hol kavarhatnak minél nagyobb ?-t. Ha meg kész a káosz, jönnek “megmenteni”. Egy dolog biztos! Létezik a jó, és létezik a rossz!
sün
2019-01-31 at 18:21
Érdekes felvetés mert cucialista kormányok idején a szakszervezet meg sem szólalt, pedig akkor is nagyon ment az audinak.
Ragnar
2019-01-31 at 11:40
Az Audi egyetlen eurocentet sem fog veszteni az elvárt gyáregységenként összesített nyereségéből. Mivel egy konszern több gyáregysége van. Ebből Győr az egyik. Itt most engedett, majd más gyáregységben megszorít. Így egyszer szépen körbe fog érni a folyamat. Jelenleg a magyar gazdaság erősődik így van egy kis idő még ez bekövetkezik.
kyokuto01
2019-01-31 at 11:25
Ezt tapasztaltam én is egy békéscsabai német cégnél. Megjelent a kápó a gyártósor mellett stopperórával, és addig számoltak, míg kijött a kilencven százalék. Aztán leállították a gyártást, mert a germányok Germányiában nem tudták fogadni a megnövekedett mennyiséget. Ráadásul ISO 9001 volt, tehát működnie is kellett annak, amit összeraktak.
Ja, jut eszembe: Miért nem köszönnek egymásnak a béemvések az utcán?
Mert reggel már találkoztak a szervízben.
OVA
2019-01-31 at 10:45
Pozsonyban éppen lapátra tettek 300 embert. Köv AUDI
Kisné Kati
2019-01-31 at 09:38
Az Audi nem felejt. Eljön azaz idő, amikor befejezi a termelést Magyarországon. Ha még nem jutott eszébe a sok sztrájkoló emberkének, Szlovákia az euró övezet tagja, pusztán valuta átszámítás alapján ítélkezni, mi a több, vagy kevesebb, ostobaságra vall. Magyarországnak is volt önálló jármű ipara, amit készakarva a szoclibek tönkretettek és kiárusították az országot. Akkor miért nem sztrájkoltak???
Károly
2019-01-31 at 09:24
Igaz!
Antal Sebes
2019-01-31 at 07:46
Nagyon érdekes àllàspontonkat olvas az ember. Az Audi eddig kb. 1900 milliàrdot invesztàlt Mo-on. Ha Mo-on nem lennének külföldi befektetők, az országok be lehetne csukni, mivel még at olaj-és gàzszàmlàt sem tudnà kifizetni. A jàrmügyàrtàs GDP része hàromszorosa a magyar mezőgazdaság teljesítményének, amely, ha valami hülyére van szubvencionàlva, akkor ez az.
oshon
2019-01-31 at 07:42
Nagyon jo hogy megallapodtak a kormany nelkul … az is jo hogy a magyar ber legalabb egy szinten legyen a slovak es lengyel berekkel … hajra magyarok !!!
Eva-Anna
2019-01-31 at 18:40
Jó lenne megtudni a külföldi adokat, megélhetési költségek szinvonalát és a szociális juttatások mértékét is. Akkor kenn összehasonlitási also.
obsitos
2019-01-31 at 07:41
Sztem a 18% emelés 15 hónapra az egy évre csak 13,5 % emberek !
A jelenlegi cafeteria (de gyönyörű munkásmozgalmi kifejezés, ugye?)
620,000.-Ft, helyette elértek évi 400,000.-Ft-ot, két évre.
Ja, a legszebb a bér-befagyasztás 2020. márc. 31-ig.
Azért szép volt, de jó nem !
lázár.
2019-01-31 at 09:06
Bezony igy van .De láttad a fent nyüvő liberálisok irományait?Ezek aztán tudnak magyarázni.Szarbol is megprobálnának vaskarikát motyogni az emberszabásúak.
Antal Sebes
2019-01-31 at 07:32
Minden esetre az Audinak elég komoly nyereségproblémai vannak, az elkövetkező két évben létszámleépitéssel szàmolnak. Stratégialag egy nagy hülyeség volt mindent egy telephelyre koncentrâlni. Még egy hét és leàllt volna a fél koncern. De nagyon mosolyogtam, amikor a szegény audisoknak gyüjtöttek. Annyira kizsàkmànyoljàk, öket, hogy annyit keres egy futószalagos csavarozó mint egy osztàlyos orvos egy vidéki kórhàzban. Szegény rabszolgák.
Bumeráng
2019-01-31 at 07:53
Szerintem egy kicsit túltolták ezt a sztrájkot… Túl nagy sebet ejtettek. Az Audi nem felejt. A jövőben ahogy az elektromos hajtás egyre nagyobb teret hódít és a belsőégésű motor háttérbe szorul, a motorgyártó kapacitást csökkentik, jönnek a leépítések. Első körben azokat küldik el akik most a főkolomposok voltak… Az elektromos motor előállítása nagyobb mértékben robotizálható, oda nem kell annyi ember.
Nézzük_magát_a_dolgot
2019-01-31 at 10:02
A pozsonyi VW-AUDI, ahol lehet, hogy magasabb a bérszínvonal, már meg is kezdte a “racionalizálást” – első körben 500, Győrből kölcsönzött dolgozó mehet vissza Győrbe. Nem tudom, kell-e most ennyi + ember Győrben. Egyébként a cikkíró elég nagyvonalúan bánik számokkal, jobban meg kellett volna magyarázni, hogy ne lehessen belekötni. Pl. a követelésekben a kafetéria komoly és a lojalitásbónusz drasztikus emelése az alap 18%-kal együtt már sokkal magasabb %-ot jelentett volna végeredményben. Egyébként a pozsonyi magasabb bérszínvonal további kérdéseket is felvet. Pozsony főváros. Ha az AUDI Budapesten lenne, az ottani átlagos bérekhez igazodva eleve a győrinél magasabb lenne a bérszínvonal, ide a rozsdás bökőt! Szóval, nem mindig érdemes szembeállítani Mracskó Levente és Mikuláš Szathmáry bérét 🙂
Kovács István
2019-01-31 at 07:03
Akkor most el kellene gondolkodni azon a “liberális közgazdász” véleményen miszerint a magyar bérek a “magyar termelékenység” – függvénye. Ezek szerint az “audisok” holnaptól 30% – al termelékenyebbek lesznek?!
“A munkásnak nem több a bére, mint amit maga kicsikart” – József Attila
A “magyar kormányt” az “audisok” – választották meg – nem biztos, hogy a nagyvonalú háttérben maradás a helyes álláspont! – Csak szólok! – Lehet ezt akár “gyáva sunyításnak” is értelmezni.
Antal Sebes
2019-01-31 at 07:53
A termelékenységben nem a becssvarozàs a lényeg, hanem az egész. Az autógyár tàs termelékenységében a szalag melletti csavarozó nem nagyon oszt-szoroz. A cseh gyàrak különben termelékenyebbek.
Zsolt Papp
2019-01-31 at 16:54
Igen. A termelekenyseg nem mas, mint x euro/ora, mint egy adott gazdasagban egy melos altal atlagosan eloallitott ertek/ora.
Azaz: A valasz igen, az Audi melos termelekenysege 30%-ot ugrott….:)
Antal Sebes
2019-01-31 at 23:35
Pont fordítva van. Az Audisok ugyan annyit termelnek, csak dràgàbban. Az egy forint munkabérre eső kibocsàjtàs csökken.