Az Európai Gépjárműgyártók Szövetségének (ACEA) célja, hogy előmozdítsa Európa mobilitási átalakulását, ahol minden európai polgár hozzájuthat megfizethető közlekedési megoldásokhoz, ugyanakkor biztosítja, hogy az autóipar továbbra is erős globális és versenyképes szereplő maradjon. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a magyar soros elnökségre való felkészülés jegyében ezekről a kérdésekről egyeztetett az ACEA szereplőivel és egyben megvitatta az európai mobilitás zöld átmenetében rejlő kockázatokat és az azokra adható válaszokat – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) csütörtökön az MTI-vel.
A közleményben ismertették: 2023-ban globális szinten 14 millió elektromos személyautót adtak el, amelynek 58 százalékát Kínában értékesítették. Kínában az eladott autók már közel 30 százaléka elektromos; ez az arány Európában 21, az Amerikai Egyesült Államokban pedig csak 8 százalékot tesz ki. Ennek alakulását érdemben befolyásolja, hogy 2022-ben összességében Kína biztosította a legtöbb – több mint 22 milliárd dollár – állami támogatást az elektromos járművek vásárlásához. A bőkezű állami szubvenció – ami ösztönzi a kereskedelmet és a gyártást – miatt a zöld ipart is az ázsiai ország dominálja, az ország a világ egyik legnagyobb exportőre. Hozzátették: az Egyesült Államok elektromosjármű-piaca gyorsan növekszik, az amerikai kormány most szövetségi szintű állami támogatást vezetett be az Inflation Reduction Act-en belül az elektromos járművek vásárlására, amivel a beszállítóit is erősíti, hiszen az alkatrészeknek az Egyesült Államokból kell származnia a támogatás elnyeréséhez.
Kína és Amerika térnyerése mellett az Európai Unió azonban le fog maradni, amit jól mutat a német elektromosautó-támogatási program: miután a programot decemberben lezárták, a kereslet azonnal jelentősen visszaesett és előretekintve is jóval alacsonyabb kereslettel számolnak. A belsőégésű motorok betiltására vonatkozó 2035-ös EU-céldátum felülvizsgálata pedig olyan bizonytalanságot szül, ami árt mind a zöld átállásnak az iparban, mind pedig keresleti oldalon.
A tájékoztatás szerint Nagy Márton kifejtette, hogy az európai elektromosautó-ipar fellendítése és megerősítése érdekében lépni kell: uniós szintű elektromosjármű-vásárlásösztönző programot szükséges indítani, hogy lépést lehessen tartani az Egyesült Államokkal és Kínával, amelyek jelentős költségvetési forrásokat fordítanak a saját iparuk támogatására. Az új, iparpolitikai és állami támogatási megközelítésű program – az általános zöld és digitális átállás támogatása helyett – az elektromos autók dedikált támogatását célozná mind fogyasztói, mind pedig gyártói oldalról – olvasható a közleményben.
Az Európai Unió egyik legnagyobb vállalása a zöld átállás, a karbonsemlegesség megvalósítása, ezért környezetvédelmi és iparstratégiai szempontból is közös érdekünk, hogy Európa az elektromos autók gyártói oldalának vezető hatalma legyen, megtartsa versenyképességét az Egyesült Államok és Kína térhódításával szemben. A magyar uniós soros elnökség alatt kiemelt figyelmet fordítanak a programra
– közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Solaris
2024-04-18 at 07:21
Túrós bukta lesz ebből Marci.
A villanyautó projektet lehetett volna jól is csinálni, na azon túl vagyunk, túl sok a gazember és idióta a rendszerben.
Villanyautós áttérés akkor lesz, ha kötelezővé teszitek.
Ez azért az egészségetekre káros lehet, károsabb mint a kovid.
csakafidesz
2024-03-18 at 14:21
Évtizedek óta vezetek, és soha nem lesz villanyautóm. NEM KELL! Volt egy régi amerikai film. Kint a semmi szélén egy benzinkúthoz beállt a régi Chevrolet. A kútkezelő egy karos pumpával nyomta bele a benzint a tartályba, mert Nevadában még ma sem mindenütt van áram. A világ elektonom hálózata nincsen és soha nem is lesz erre kiépítve.
Megszoktam, hogy beállok a benzinkúthoz, és öt perc múlva további 400 kilométerre elegendő benzinem van.
Bukohill
2024-03-11 at 21:56
A germánok hónapokkal ezelőtt felhagytak a villanyautók támogatásával, de mi majd tovább hasítunk a voluntarista ződek által kitaposott ösvényen, és megmentjük az egész európai autóipart. Aha.
Az eredményt már borítékolni sem kell – kiszúrja a szemünket :
https://pestisracok.hu/az-eddigi-legmagasabb-a-csodok-szama-nemetorszagban/
laszits
2024-03-10 at 15:27
Kedves futóbolond! Nem szerencsés kiragadni egy rendszerből egy-egy adatot! Főleg egy olyan bonyolult rendszerből, mint a nemzetgazdaság. Ahol minden mindennel összefügg. Van akinek még a családi kassza kezelése is megoldhatatlan feladatot jelent, mégis beleszól az államháztartási kérdésekbe.
Igen, van szerepe Brüsszelnek is, Sorosnak is. Ha berendezkedünk egy finanszírozási szisztémára, egy normális árfolyampolitikára, majd ezt egyoldalúan felrúgják, megtámadják a HUF árfolyamát, azt valamilyen eszközzel ki kell védeni. Ilyenkor lehetnek átmeneti mutatók, melyek nem a legkedvezőbbek. De ezt kiragadni totális hozzánemértésről tanúskodik.
futóbolond
2024-03-08 at 13:50
marcikám inkább a rekordgyanús költségvetési hiánnyal kellene foglalkoznod az árpival egy pohár sör mellett… nem semmi két hónap alatt összehozni az éves tervezett hiány kétharmadát. persze, megint nyilván brüsszel a hibás, meg a soros, nem a túl optimista becsléseitek a kiskereskedelemre és a gdp alakulására vonatkozólag.
aladin
2024-03-08 at 06:49
Matolcsynak is kiáll a szekér rudja a MNB. éléröl, állitolag már unja a banánt a Fidesz kormányban. A Fideszen belül komoly pénzügyi szakemberek vannak Varga Mihály és Nagy Márton személyében akik hatékonyan tudnak helytállni a magyar gazdaság fejlödésében.
na4
2024-03-07 at 19:51
Ez nagyon nem fair. Ha valamit ennyire támogatni kell, az azt jelenti, hogy az nem piac és versenyképes. És ez nagyon igazságtalan a hagyomásnyos autókat használókkal szemben. Ők mikor kapnak támogatást? Ez durva beavatkozás a piaci viszonyokba. Miért kellene nekem az adóimból azokat támogatni, akik méregdrága, versenyképtelen verdákkal akarnak furikázni? Ráadásul akkor, amikor az e autó piac most omlik össze: a VW eldahatatlan e autóhyegyen ül, a Ford gyakorlatilag beszüntette az e autó gyártást, a Hertz autókölcsönző 20000 villanydodzsemet kukáz éppen, stb.
Mekkelek
2024-03-07 at 17:27
A villanyautó a gazdagok hóbortja.
Tök jó, ha az 50 milliós villany bmw-re meg mercire lehet majd támogatást igényelni.