Hogyan képesek megőrizni az állami cégek a versenyképességüket, emellett egységes, minőségi szolgáltatást nyújtani? Az MNV Zrt. 7 volán-, és 5 vízközmű-társaság esetén vizsgálta meg, hogy az egységesített, magas színvonalú szolgáltatások fenntartásához milyen beavatkozások szükségesek. Az egyik lépés az egyes adminisztratív feladatok kiszervezése, amelyet a száz százalékosan magyar tulajdonú MVM Kontó lát el. A piac által már régóta alkalmazott SSC-rendszer bevezetésétől 20 százalékkal jobb költséghatékonyságot, gyorsabb és pontosabb munkavégzést várnak.
A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. 2015 novemberében jelentős modellváltás mellett döntött, amely 7 volán-, és 5 vízközmű-társaságot érintett – hangzott el a témában rendezett háttérbeszélgetésen. A modellváltás elsődleges célja, hogy az állami vállalatok képesek legyenek hatékonyabb, átláthatóbb működésükkel felvenni a versenyt a piaci szereplőkkel. Feltételezhetően ebben a közelgő piacnyitásnak is nagy szerepe van. A modellváltást megelőző átvilágítás során olyan problémákat tártak fel, amelyek általánosan is jellemzőek a lassabban mozduló állami cégekre. Ilyen problémák voltak a széttagolt működés, a még mindig papír alapú adminisztráció, a megfelelő adatvédelem hiánya, vagy a különböző munkavállalókra vonatkozó információk naprakészsége.
A modellváltás célja egy átláthatóbb, közös rendszerbe szervezni az addig különböző metódusok mentén működő, de elvileg azonos szolgáltatást végző cégeket. A minőségbiztosítás magas színvonalának fenntartása érdekében olyan egységes sztenderdeket is meghatároztak, amelyek az igényesebb, minőségibb szolgáltatás irányába terelik a cégeket. A pénzügyi és számviteli folyamatok egységesítésétől gyorsabb és költséghatékonyabb munkavégzést, valamint naprakészebb információkat várnak.
A modellváltást előkészítő KOMP projektet lebonyolító MVM Kontó az átvilágítás után javaslatot tett az állami cégeknek az SSC (Shared Service Center) rendszerbe való átállására, amely egyes adminisztratív, pénzügyi és bérszámfejtési feladatok kiszervezését jelenti, és amely a piaci szereplők esetében jól ismert. Sárközi Edit, az MVM Zrt. szolgáltatási igazgatója az SSC rendszerrel kapcsolatban elmondta, az MVM-nek 10 éves tapasztalata van e területen, és ezt a tudást mostantól a volán-, és víz-közműtársaságok is kamatoztathatják.
A kiszervezéstől általánosságban jelentős mértékű költségcsökkenést várnak. Gombkötő Zsuzsanna, az MVM Kontó vezérigazgatója ezzel kapcsolatban elmondta, a beruházás mintegy 2 milliárd forintba kerül, ugyanakkor 10 éven belül, vagy még korábban megtérülhet a befektetett összeg. Hozzátette, a bővülő feladatkör miatt a cég 200 fővel bővíti létszámát, és 3 új telephelyet is létesít Tatabányán, Kecskeméten és Miskolcon.
Kórász Tamás a KPMG tanácsadócég partnere elmondta, KOMP projekt megvalósulásától, azaz a volántársaságok és közműcégek munkájának egységesítésétől azt várják, hogy a különböző cégek elsősorban a pozitív gyakorlatokat tanulják el egymástól, így a jól működő elemek épülnek be a közös rendszerbe. Hozzátette, a hatékonyság növekedésére jó példa, hogy korábban a havi zárás 20 nap alatt készült el, ez 5 napra csökken. A papír alapú belső adminisztráció megszüntetése növeli a hatékonyságot és a belső ügyintézés követhetőségét. A bérszámfejtési feladatot akár fele annyi ember képes lesz elvégezni, ugyanakkor felgyorsulhatnak a bérkifizetések is.
Újságírói kérdésre, miszerint a kiszervezések miatt nem kell –e esetlegesen létszámleépítéstől tartani, elhangzott, az adminisztrációs terhek elvétele egy buszvezető esetében például azt jelenti, hogy neki ezzel nem kell foglalkoznia, nyugodtan koncentrálhat a saját munkájára. A kiszervezés tehát azt is elősegíti, hogy letisztuljanak, egységesüljenek és egyszerűsödjenek az egyes munkakörökkel járó feladatok.
Forrás: PestiSrácok.hu
Fotó: sikerado.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS