Az első kisebb áradás megoldhatatlannak tűnő feladat elé állította Botkáék legújabb beruházásának, a tiszai Partfürdő kikötőjének üzemeltetőit. Teljes egészében még használatba sem sikerült venni a 300 millió forintból épült úszó acélmonstrumot, máris bontani kell a stégjeit. A létesítménynél ugyanis a napokban óriási halom hulladék torlódott fel. A fennakadt uszadékokat naponta több százezer forint költséggel vontatja el az üzemeltető önkormányzati cég, hogy megelőzzenek egy komolyabb veszélyhelyzetet. Vajon ki hibázott? És miért a szegediek fizetik az árát? Lehet-e nagyobb baj? Rengeteg a kérdés, de a hivatal hárít. Már a kivitelezelés során voltak kritikus ellenvélemények, amelyek figyelmeztettek, hogy felelőtlenség szeszélyes folyóvízre ekkora létesítményt építeni. Az azonban csak most, az első éles vizsgán derült ki, hogy az óriási építményről még az úgynevezett terelőt is lehagyták a kivitelezés során. Ezért az áradó Maroson Románia felől érkező nagy mennyiségű uszadék és szemét mind fennakadt az új kikötőn, megrongálva hajóbeállókat. És ez még szinte nem is árvíz. A java ezután jön. Az új kikötőn fennakadt szeméthalmok most a part mentén haladnak tovább lefelé a Tiszán, kap belőle a vitorlás kikötő és a strand is. Jobb bele sem gondolni, mi lehet akkor, ha ne adj’ Isten egy komoly árvízben elszabadulna az egész létesítmény, ami teljes egészében csaknem 100 tonnát nyom. Amellett, hogy akár veszélyhelyzet is kialakulhat a Tiszán, ha kiderül, hogy mulasztások történtek a kivitelezésnél, az a hűtlen kezelés gyanúját is felvetheti. Úgy tudjuk, a Közlekedési Hatóság és a Vízirendészet is vizsgálja az ügyet. Szabó Bálint független önkormányzati képviselő büntetőfeljelenést tesz az ügyben.
Június 20-án jelentek meg az elborzasztó képek a sajtóban a Tiszán felgyűlt szemét és uszadék tömegről. A Szegedma beszámolója szerint az áradó Maroson és Tiszán elindult jelentős mennyiségű uszadék Szegednél, a Partfürdő úszóműves kikötőjénél torlódott fel és kárt is okozott a kikötőben. A lap egy olvasójára hivatkozva azt írja, félő volt, hogy a rögzítő kötések is elszakadnak. A tiszai szeméthalomról az RTL Klub híradója is beszámolt – persze csak amolyan katasztrófa híranyagban, miszerint az úszómű Maros felőli szárnya a kikötő hídjához terelte a szemetet, akkora mennyiség gyűlt fel, hogy a létesítmény balesetveszélyessé vált. Az önkormányzat felelősségét persze nem igen firtatták. Az Alsó-Tisza Vidéki Vízügyi Igazgatóság vezetője mondta el a rövid telefonos riportban, hogy a probléma okozója, hogy az új kikötőre nem szereltek fel úgynevezett terelőt, amiről lepattannának az uszadékok, hogy tovább vigye azokat a folyó. Ennek hiányában az összes uszadék a part és az úszó kikötő közé szorult, fennakadva a bevezető híd egyik pillérjében.
Súlyos következmények jöhetnek
Szabó Bálint a szegedi közgyűlés független képviselője a PestiSrácoknak a helyszínről azt mondta, óriási a baj, egyelőre nem is látják át, mennyire súlyos következmények jöhetnek.
Több hozzáértő is figyelmeztette a beruházót, hogy egy ekkora létesítmény nem folyóra, pláne nem a Tiszára való. A terelő hiányát egyszerűen nem értjük, ugyanis az tudomásom szerint a terveken még szerepelt. Jó kérdés, hogy hová tűnt el a kivitelezés során… És ez mégcsak egy hiányosság. A másik szintén nem kis hiba, hogy fix hidat építettek, amit a tavaknál szoktak, vízszintemelkedésnél, mint, amit most élünk meg, azt látjuk, hogy az úszómű folyamatosan távolodik. A kikötőt acélsodronyokkal rögzítették, amiknek van egy teherbírása. Okunk van aggódni, hogyha nagyobb áradás jön, az erős sodrás, vagy egy nagyobb uszadékkal való ütközés is elszakíthatja őket. Ez esetben az egész úszómű elszabadul és elindul lefelé a folyón – mondta Szabó Bálint.
A képviselő szemlét tartott a parton. Azt látta, hogy kajakosok és a vízmű egy bérhajója tologatja, illetve vontatja az uszadékot.
Ennek a hajónak a bérleti díja, amit az önkormányzat üzemeltető cége fizet, óránként 60.000 forint plusz áfa. Mivel naponta több órás beavatkozás vontatni, eltolni a fennakadt szeméthalmot, ez azt jelenti, hogy valaki, vagy valakik mulasztása napi több százezer forintban van a szegediek adóforintjaiból – hangsúlyozta Szabó.
Hozzátette, hogy a fennakadt uszadékok eltolása ráadásul csak részmegoldás. Ha ugyanis lenne terelő, a hordalék az úszómű folyó felőli oldalán úszna lefelé, így viszont baloldalra rekedve a part mentén úszik végig. Közvetlenül továbbítják az új kikötőtől a Tiszavirág vitorlás kikötőhöz. Ez minden bizonnyal így van, ugyanis a vitorláskikötőt üzemeltető egyesület vezetője is éppen az uszadékokkal harcolt, amikor telefonon hívtuk.
Szabó Bálint arra is felhívta a figyelmet, hogy az új kikötőben az éves bérleti díj 260 ezer forint. Azoknak, akik már befizették ezt az összeget, most gyakorlatilag menekíteniük kellett a hajóikat, motorcsónakjaikat és egyelőre senki sem látja, mikor lesz működőképes a kikötő.
Ahogy én látom, bármikor elrendelhetnek egy veszélyhelyzetet a Tiszán. Akkor nem lesz más megoldás, mint levontatni az egész létesítményt a Tisza alsó kikötőjébe, megvárni az áradás végét, majd átalakítani, használhatóvá tenni. Csakhogy erre, ami az átadás után már használhatatlan, kifizettünk 300 millió forintot – fogalmazott a képviselő, aki büntetőfeljelentést is tesz a rendőrségen, hogy tisztázódjon mindennemű felelősség kérdése.
Hatalmas áradásra számítanak Romániában
A java még csak most jön… Hétfőn a romániai Országos Vízügyi és Vízgazdálkodási Intézet harmadfokú, vörös riasztást adott ki a Felső-Tiszára és romániai mellékfolyóira. Az előrejelzések szerint brutális árvíz közelít: szerdán 12 óráig a Felső-Tiszán, a Visón és az Izán, valamint a Nagy-Szamos felső folyásán árvizeket idézhet elő a következő két napban várható nagy mennyiségű csapadék. A térségben lévő folyók vízszintje több, mint 20-30 centiméterrel meghaladhatja majd a töltések, gátak magasságát. Közben ráadásul újabb heves esőzéseket jósolnak. A heves záporok nyomán 40, de helyenként 60-80 millimétert is elérheti a lehulló csapadékmennyiség.
Botka kirakatberuházása
Szeged exszocialista polgármestere régi vesszőparipája a Tisza, illetve a Tisza-part, ami kézenfekvő, amolyan tuti kampány-téma. Tavaly augusztus végén, a választási kampányban boldog-boldogtalant összecsődítettek Botka utcafórumára, amit még az interneten is élőben közvetítettek, a téma természetesen a Tiszánál megvalósítható fejlesztési lehetőségek volt. Még kiállítást is berendeztek mérnökök ötletbörzéjéből, hogy megszavaztassák a szegedieket, ki hogyan tenné még szebbé, megélhetőbbé a vízpartot, hogy valóban a Tisza legyen Szeged főutcája.
Ennek a jelszónak a bűvöletében álmodták meg az ominózus kikötőt. Központi része egy 27 méter hosszú, 11 méter széles acél úszónű, ebből ágaznak le a kikötő mólók, összesen 8 darab, az egyik oldalon 5, a másikon 3. A 301 négyzetméter alapterületű 75 tonna tömegű úszóműn vendéglátó egyég kialakítását is tervezik. A monstrum a Tisza legnagyobb úszó kikötője, aminek veszélyeire többen is figyelmeztettek. Hiába. Botkáék, velük az ellenzéki sajtó ünnepelte a gigakikötőt.
Tóra jó lenne, de egy folyóra, aminek szintje egy nap alatt 10 métert emelkedhet?
Az egyik úszóház tulajdonos, aki végigkövette a beházást, arra hívta fel a figyelmet, hogy a Tisza egy szeszélyes folyó, amely egy nap alatt 10 métert is képes apadni, vagy emelkedni. Az óriási úszó hodály jó attrakció lehet egy tavon, de nem egy ilyen folyón.
A beruházó 100 százalékos önkormányzati tulajdonú cég, a Szegedi Rendezvény- és Médiaközpont Nonprofit Kft. nem foglalkozott ilyen nüansznyi aggályokkal. Olyannyira nem, hogy még az úszóműre vezető hídnak is fix elemet létesítettek és nem mobil hidat telepítettek, amit igazítani lehet a vízszinthez. Ahogy az utólag kiderült, a terelő is lemaradt…
A Tisza és Botka csodakikötőjét igazán még használatba sem vették. Csak az első hajókat kötöték ki a busás bérleti díjak fejében. A büfé még meg sem nyitott és máris le kellett bontani az egyik mólót, azt amelyik a fősodrás útjában volt és amelyiknél ezért az uszadékok fennakadtak.
A Tiszavirág kikötőnek költöznie kellett, mert útban volt az acélmonstrumnak
A 300 millió forint uniós támogatás elköltése egy nem kicsit veszélyes kísérletre annyira fontos volt, hogy még a Partfürdő ezen szakaszán évek óta működő kis vitorlás kikötőt is kipaterolták. Igaz a kis kikötőt csak odébb költöztették, de a tulajdonosnak mindent újra kellett engedélyeztetnie. Nem először. A kis kikötő úszóműve az elsüllyedt úszóházhoz, a Kormoránhoz tartozott, ami a mélybe rántotta magával. Kipper György, a szegedi vízi élet ismert alakja hozta felszínre egyesületével, a Tiszavirág Sportegyesülettel még 2013-ban, majd több hónapos munkával alakították kikötővé. Azóta gyakorlatilag folyamatosan ide-oda dobálták. A Partfürdőn ők tették használhatóvá a partot, rendezték a terepet, irtották ki a bozótost, mégis egy szóra költözniük kellett. Ráadásul most még a kasza is ott leng a feje felett, hogy mi lesz, ha az acélóriás elszabadul.
A mostani vízállás egyáltalán nem extrém. Jelenleg 400 centin van a Tisza vízszintje Szegednél, áradások idején ez gyakorta a duplája, de volt már 1000 centiméter is. A giga kikötőt, amit májusban adtak át ma huszonéves fiatalok őrzik a nap 24 órájában. Ha egy nagyobb uszadék megközelíteni, azt kézi erővel azonnal eltolják, még mielőtt nagyobb lenne a baj.
Hogy a helyzet meddig tartható fenn így, és mi lesz, ha valóban jön a nagy árvíz, ahogy jósolják, azt egyelőre senki sem tudja. A problémát bizottsági ülésen is tárgyalják és úgy tudjuk, a rendőrség is vizsgálódik. Botka László szokás szerint hárít. A szegedi városi honlapon már megmagyarázzák a bizonyítványt, miszerint valójában nem azért van a baj, amiért nem a Tiszára való monstrumot úsztattak rá, amit még csak nem is szabályszerűen kiviteleztek. Először is leszögezik, hogy az északi oldali mólót már szétszedték, anyagi kár nincs és emberélet sem volt veszélyben.
Azt is megjegyzik, hogy a szakértők szerint 20 évente van ennyi szemét az északi oldalon, de most a szárazság után nagyon sok volt az eső. Most megvárják, hogy elvonuljon az ár, aztán “megoldják”, hogy ami történt, vagyis történik, az soha többé ne ismétlődjön meg.
A hatóságok vizsgálódnak
Információink szerint a Tiszai Vízirendészet és a Közlekedési Hatóság is vizsgálja az ügyet, mindkét hatóságot megkerestük, ahogy a megyei katasztrófavédelmet is és az után érdeklődtünk valóban van-e, lehet-e veszélyhelyzet az uszadékok miatt a Tiszán. Azt is megkérdeztük, felmerült-e az új kikötő kivitelezése, működése kapcsán olyan mulasztás, ami előidézhette, hozzájárulhatott a kialakult problémához. Írtunk Botka László polgármesternek is. Arra voltunk kíváncsiak önkormányzat, mint a beruházó cég tulajdonosa, vizsgálja-e, hogy a kivitelezés során történt-e mulasztás? Miért nem épült terelő a kikötőhöz, ha az a tervrajzokon még szerepelt? És mennyibe kerül most a szegedieknek a kármentés?
Vezető kép: olvasói fotó
Facebook
Twitter
YouTube
RSS