Az elmúlt két évtizedben a magyar vasút történetében az igazi mérföldkövet a hazai vasúti járműgyártás feltámasztása jelentette, mintegy 18 éves kihagyás után – jelentette ki Csépke András, a MÁV Start Zrt. vezérigazgatója. Ennek legújabb eredményeként a hétvégén bemutatkozott az IC+ család legújabb tagja, a vegyes felhasználású kocsi, amelyben a mozgássérült utasok mellett a családokra is gondoltak. Csépke András tájékoztatása szerint a járműcsalád következő darabja az 1. osztályú kocsi lesz, amelyen a büfé mellett két olyan csendes fülke is helyet kap, ahol még a mobiltelefonok használata is tilos lesz.
Az elmúlt héten a MÁV fennállásának 150., valamint a MÁV Nosztalgia Kft. alapításának 25. évfordulója alkalmából szervezett nemzetközi vasúti járműparádét és szakmai napot a vasúttársaság. Mivel a héten a Hungrail elnevezésű nagyszabású vasúti konferencia alkalmával feltehetően a MÁV jelenét és jövőjét tekintve bővebb információkról is beszámolhatunk majd, a szakmai nap kapcsán annak egyik látványosságára, a magyar tervezésű és gyártású IC+ család legújabb tagjának bemutatására térünk ki, amellyel a hétvégén már a nagyközönség is megismerhetett. A magyar gyártású IC+ családot számtalan kritika érte már szakmai részről, amelyek közül különösen fájó az az érv, hogy miért hazai gyártású kocsikkal akarjuk megoldani a hazai szolgáltatásban tátongó óriási lyukakat, ahelyett, hogy külföldről vásárolnánk. Hasonló kritika, hogy miért nem motorvonatot tervezünk, illetve, ha már tervezünk valamit, az miért nem alacsonypadlós. A szakmai észrevételek helyett most első benyomásainkat és néhány fényképet közölnénk a legújabb magyar IC+ kocsiról.
Tizennyolc év után feltámadt a magyar vasúti járműgyártás
A szakmai napon Csépke András, a MÁV Start Zrt. vezérigazgatója egy kisfilmben ismertette az IC+ kocsi szakmai paramétereit. Mint elöljáróban elmondta, az elmúlt két évtized egyik fontos állomása volt az alacsonypadlós motorvonatok megjelenése, ugyanakkor véleménye szerint az igazi mérföldkövet a hazai vasúti járműgyártás feltámasztása jelentette, mintegy 18 éves kihagyás után. Mint hozzátette, bár maga a projekt 2011-ben indult, annak előkészületei már 2008-ban megkezdődtek, és mára egész járműcsaláddá fejlődött.
Csépke András kifejtette, a már a tesztelési fázist is sikeresen teljesítő másodosztályú kocsik után ennek köszönhetően mutatkozik be az úgynevezett vegyes használatú kocsi, amely nagy hiányosságokat hivatott pótolni a MÁV szolgáltatási palettáján. Az új IC+ kocsi egyszerre három, mozgásában korlátozott utas kényelmes és biztonságos utazásának biztosítására alkalmas, emellett az összesen negyvenhét férőhelyből tízet a nagycsaládosok számára választottak le két családbarát szekció kialakításával. A kocsi ezen felül nyolc kerékpár szállítására is alkalmas.
Minden európai szabványnak megfelelnek
Csépke András arra is kitért, a járműcsalád következő darabja az 1. osztályú kocsi lesz, amelyben a büfé mellett két olyan csendes fülke is helyet kap, ahol még a mobiltelefonok használata is tilos lesz. Ezen felül a termes kocsirészben 17 férőhely kerül kialakításra. A vezérigazgató hozzátette, jövő év januárjában megkezdődik a vezérlőkocsi tervezésre is, amelynek prototípusa a tervek szerint 2020-ra készül el. Felhívta a figyelmet arra is, hogy az IC+ kocsik műszaki adottságai minden európai átjárási szabványnak megfelelnek, minden jármű képes, illetve képes lesz a 200 km/órás maximális sebességre, valamint feszültségelosztó rendszere révén Európa összes normál nyomtávú vonalán képes megkötések nélkül közlekedni.
Családbarát vonat
A bemutató alkalmával az új IC+ kocsiban kellemes hőmérséklet és tágas tér fogadta az érdeklődőt, a légkondicionálásra nem lehet panasz. Külön figyelmet érdemelt, hogy minden üléshez járt egy konnektor és két USB-s töltő, így a laptop mellett két másik eszközt is tölthetünk egy szabványos USB-kábellel. Megjegyzendő, hogy konnektorból a bicikli-tároló részbe is jutott, és nem feledkeztek el a mozgássérült WC-ben a lehajtható babapelenkázóról sem. Az utastérben két, jól elszeparált családbarát „részleget” alakítottak ki, ahol külön hely jutott a babakocsinak is az ülések mellett.
Kérésünkre a mozgássérült lift működését is bemutatták, amely a nagyméretű ajtó mellett a falba süllyesztve kapott helyet mindkét oldalon. Külön jelzésre a kalauz a liftet innen kihajtva tud segíteni a mozgássérült utasoknak a felszállásban. A lapok súlya miatt azonban megjegyzendő, hogy a liftet egy törékeny kalauz kisasszony nem fogja tudni üzemeltetni.
No gallery template found!Forrás/fotó: PestiSrácok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS