
Továbbra sem érkezik orosz kőolaj Csehországba a Barátság-kőolajvezetéken keresztül – jelentette csütörtökön reggel a cseh közszolgálati hírtelevízió (CT24) a Barátság- és az IKL-kőolajvezetékeket üzemeltető Mero társaságra hivatkozva.
A hírtelevízió emlékeztetett: az orosz Transznyefty a korábban leállt szállításokat Szlovákiába és Magyarországra szerdán már felújította, miután a Mol tulajdonában lévő pozsonyi Slovnaft társaság kifizette az ukránoknak a tranzitdíjat. A csehországi szállítások folytatódó megszakításának okát az illetékesek nem közölték. Az orosz kőolajat feldolgozó Unipetrol társaság közölte, hogy több napra elegendő tartalékkal rendelkezik. Jozef Síkela, cseh ipari és kereskedelmi miniszter szerint az orosz kőolajszállítások megszakítása jelenleg nem korlátozza a csehországi olajfinomítók működését.
Az Orlen Unipetrol csoport kőolajfinomítói Litvínovban és Kralupy nad Vltavouban elegendő nyersolajjal rendelkeznek működésükhöz. Ez jelenleg a tervezett szinten van, és a cseh piac folyamatosan be van biztosítva kőolajtermékekkel
– mondta Michal Proczházka, az Unipetrol szóvivője a televíziónak. A cseh Unipetrol a lengyel PKN Orlen társaság tulajdonában van. A Cseh Sajtóiroda a kőolajszállítások leállásával kapcsolatban a PKN Orlen álláspontját is kérdezte, de a társaság a kérdésekre csütörtök reggelig nem reagált.
A szállítások kiesése a Barátság-vezetéken semmi módon nem korlátozza a cseh kőolajfinomítók működését. Bármiféle korlátozások nélkül működnek és a Mero állami vállalat több napra elegendő kőolajtartalékokkal rendelkezik. A lengyel féllel együtt keressük a helyzet megoldását, hogy megfelelő jogi és műszaki alapokon felújuljon a kőolajszállítás Csehországba
– nyilatkozta Jozef Síkela a televízióban.
Elhúzódó problémák esetén az állam 90 napra elegendő stratégiai tartalékait is igénybe lehetne venni, de erre egyelőre nincs szükség
– tette hozzá a miniszter.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/EPA/Robert Jáger
Szürke Farkas
2022-08-11 at 17:41
Még egy kis szívóág és visszatalálnak a V4-be az országok. Azt gondolták, hogy itt az idő és tudnak csatlakozni a “nagyokhoz”. Most van a koppanás időszaka. A csehek is támogatták az olaj embargót az oroszoktól. Megkapták.
sorry
2022-08-11 at 17:32
A. Babissal nem jutottak volna ide. Ő nem szállított volna fegyvert Ukrajnába és más hangot ütött volna meg az oroszokkal. Most folyna nekik is az olaj, nem kellene attrakciózni még érte.(sztem)
aladin
2022-08-11 at 15:08
Hát fizessenek a csehek is mint a magyarok, akkor lesz olaj. Küldjenek még fegyvereket ukrajnának akkor olaj helyett majd kapnak egy kis megymagot az oroszoktól.
Bela
2022-08-11 at 15:00
Mivel a lengyelek vannak ott s nem a MOL, majd a lengyelek kisegitik oket! Vagy nem 🙂
hufi
2022-08-11 at 14:11
Aszongya’ ez a zárlakatos,hogy Tajvan az Tajvan! Volt az már Formoza, ezért aztán egyáltalán nem biztos, hogy így marad! Hogy visszakerül Kínához, az csak idő kérdése!
No, pusszantalak!
1 Enaki
2022-08-11 at 13:03
Van elèg olaj,azt nyilatkoztàk. Vissza a kantàrral. Meddig tart? Ha mègsem indul meg az olaj,akkor fognak futkosni,vagy a jò szomszèdhoz szaladni.
Nézzük_magát_a_dolgot
2022-08-11 at 12:55
Tisztelt Locksmith! Ön talán nem ismeri a valós helyzetet, azért ír ilyesmiket. A helyzet az, hogy a Barátság vezeték déli ága, amely pár nappal ezelőtt le volt tiltva, ketté ágazik, közvetlenül mielőtt kilép Ukrajnából. Az egyik ág Magyarországra fut tovább, a másik ág (nevezzük ezt cselák ágnak) belép Szlovákiába. Ez a cselák ág folytatódik tovább Csehországba. Tehát a helyzet a következő: a MOL átvállalta (nyilván megelőlegezte) a tranzitdíjat, ezt az Ön állításával szemben már korábban korrektül megírta a PS, vagyis a magyar ág működhet. A SLOVNAFT is megelőlegezte a tranzitdíjat, ezt is korrektül megírta a PS, így Pozsonyba is érkezik olaj. Most az a kérdés, hogy a cselák ág tranzitdíjához a csehek pénzügyileg vagy legalább elvben hozzájárultak-e. Egyébként bekavarhat az is, hogy a csehek finomítója ORLEN (lengyel) leányvállalat, és a lengyelek nagy arccal korábban kijelentették, hogy nekik nem kell a véres orosz olaj. A fentieken kívül sok minden más lehetséges, amelyet kellő információk híján nem tudok értékelni, ezért csak annyit mondhatok, ami a lényeg, hogy a MOL és a SLOVNAFT, amely a MOL leányvállalata (nyilván magyar, esetleg magyar-szlovák kormányzati segítséggel) megoldotta a kérdést, a csehek meg már vagy megoldották, vagy folyamatban van, vagy ki tudja mi. Tehát megalapozott ismeretek nélkül szerényen nem tudom, hogy mi a helyzet. Ezt a szerénységet javaslom mindenkinek, aki részinfók birtokában akar ítélkezni. Sapienti sat.
Lupus
2022-08-11 at 12:45
Főleg Locksmith-nek, de nem csak neki:
Szerintem nagyon szellemes, mi több, pozitív értelemben vehetően trükkös a MOL megoldása.
Az oroszok helyett fizettünk (Ukrajnának), mivel a nemzetközi bankok megtagadták az átutalás teljesítését, mondván (és ebben sajnos igazuk lett volna!):
ha elfogadják az orosz cég/bank által kezdeményezett átutalást, azzal tkp. megszegnék a brüsszeli szankciók orosz bankok elszigetelésére vonatkozó előírásait.
Így tehát: ha akarom, magyar cég utalt, ha akarom szlovák bank – Brüsszel pedig tehet egy szívességet, és nem indíthat újabb kötelezettség-szegési eljárást Magyarország ellen! ☺
☼
khm
2022-08-11 at 12:34
luksmith
Ma nagyon kekec vagy.
Ungarn über alles !
2022-08-11 at 12:18
a csehoskoszos-szlávok, jó lesz ha kussolnak ! …nagyon átmentek a potyaleső asztal alatt lapító rüheskutya-fazonba !
János
2022-08-11 at 12:18
Mit ír erről a szlovák sajtó ❓❓❓
G
2022-08-11 at 11:49
Talán mert Szlovákiából kapjuk mi is a naftát,ez az első ország ahol átlépi a határt a vezeték az ukiktól!Nem tudom.Miért fontos ez?
De nem tök mindegy neked ki fizeti ki?Magyar nevű magyar vállalat vagy szlovák nevű magyar vállalat! Érthetetlen .
Locksmith
2022-08-11 at 11:27
A Slovnaft az Slovnaft, az INA az INA, hiába a MOL-é. Mint ahogy Tajvan is Tajvan, hiába mondja a kínai, hogy Kína! Csak a korrektség kedvéért! Csak pár szóval kellett volna hosszabbnak lenni a tegnapi cikknek, és máris korrekt lenne. Pl így: A MOL tulajdonában álló Slovnaft kifizette a… Helyette a sejttetés, hogy Magyarország intézte. Egyébként miért kellett belevonni a Slovnaftot? Miért nem közvetlenül a MOL fizetett?
UFF
Bressa
2022-08-11 at 11:22
Az EU-nak erről nincs véleménye. De egyébként Magyarországon keresztül is halad pár dolog amit mi is le tudunk zárni. Pl a gázvezetéket amiről az ukránok kapnak gázt, vagy a határátkelőket, vasútvonalakat, stb.
Jack66
2022-08-11 at 11:11
Slovnaft = MOL Ezen ki, mit nem ért?
Locksmith
2022-08-11 at 11:08
” a pozsonyi Slovnaft társaság kifizette az ukránoknak a tranzitdíjat”
Kedves PS! Akkor most hazudtok, vagy tegnap hazudtatok? Tegnap még a MOL fizette ki! Miért nem lehet az igazat leírni elsőre is? Hiába mondjátok, hogy a Mol-é a Slovnaft. Ha a szlovákok fizettek, akkor nem kell fényezni magunkat, és sejtetni általa, hogy mi voltunk, mikor nem!
Ez a ballibsi Független Objektív Sajtóhoz (FOS) méltó színvonal. Nekünk nem kéne mércéül állítani őket!
UFF
Orientál
2022-08-11 at 10:44
Csehek nem gondolkoztak energiapiaci érdekeknek megfelelően ,közbe meg a cseh illetékes elvtársak a kőolaj hozzájuk nem érkezését szartak véleményezni.
Torockó
2022-08-11 at 10:40
És az EU-nak mi a vélemény minderről? Meg az über-sikeres szankcióiról? A brüsszeliták soha nem buknak bele semmilyen, EU tagállamai elleni merényletbe?
Bejla
2022-08-11 at 10:31
a csehek elég csehül állnak
Lótolvaj
2022-08-11 at 10:25
Lengyel kézben lévő Cseh finomító nem kap orosz olajat , talán nem véletlen.
Nem ők utaztak Kijevbe a háború kezdetén, pofavizitre?