A főváros beleegyezésével hátrébb sorolta Lázár János építési és közlekedési miniszter a hév-felújítási projektet, mert az uniós források blokkolása miatt nagyon szűkös, gyakorlatilag lehetetlen a határidő – írja a Népszava.
A lap azt írja: új hév-szerelvények helyett új villamosok beszerzése, illetve a villamos- és trolivonalak felújítása lesz a prioritás. A városvezetés hozzájárult, hogy a magyar közlekedési fejlesztésekre biztosított uniós, úgynevezett kohéziós alap projektlistájából néhány fővárosi program átkerüljön a helyreállítási alaphoz. A minisztérium a hév-járműcserét mindenképpen uniós forrásokból akarja megvalósítani, eredetileg a helyreállítási alapot (RRF) használták volna erre. Az RRF-ből 2024-ben csak 920 millió eurót kaphat meg Magyarország a jogállamisági eljárás miatt, ráadásul két lépésben. A jelenlegi szabályok szerint azonban a pénz csak 2026 augusztusáig érhető el, addig a járműcsere reálisan nem valósítható meg: egyelőre a tendert sem írták ki, a speciális vasúti járművek gyártási ideje pedig akár 5–6 év is lehet. Az RRF-be így nem fér bele a hév-projekt, a 2027-ben záruló uniós pénzügyi ciklusra azonban még jó lehet.
A hév-felújítás tehát a 2027-ig záruló IKOP Plusz alapjának terhére valósulhat meg, a helyreállítási alapból pedig a villamosbeszerzéseket, illetve a villamos- és trolivonalak felújítását fizetnék. A Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes azt mondta, hogy a 2022 októberében már megrendelt 20 rövid villamos, illetve a most megrendelt további 31 villamos (26 rövid és 5 hosszú jármű) 2024. szeptember végétől áll majd fokozatosan forgalomba, az utolsó villamos átadási határideje 2026. augusztus 31. Ezeken felül 23 milliárd forintból fejlesztenék a villamos-infrastruktúrát, illetve további 10 milliárdot a most vásárolt új trolibuszok által használt hálózat fejlesztésére költene a főváros. Így az RRF határideje már tartható, és a tervek szerint a hév-felújítás is megoldható uniós pénzből.
Forrás: Népszava; Fotó: MTVA/Bizományosi/Róka László
Facebook
Twitter
YouTube
RSS