Eddig nem hallgatták meg Medgyessy Pétert, a szocialisták volt miniszterelnökét az Alstom-botrány miatt folyó büntetőeljárásban, bár felesége számlájára milliók érkeztek a 4-es metró szerelvényeit legyártó Alstomtól. Ugyanakkor tanúként hallgatták ki Tüttő Kata szocialista politikust. A nyomozás határidejét valószínűleg meghosszabbítják – írja a Magyar Idők.
Semmilyen formában nem hallgatták meg – eddig – Medgyessy Pétert, a szocialisták 2002–2004 közötti miniszterelnökét az úgynevezett Alstom-botrány miatt indult büntetőügyben a Központi Nyomozó Főügyészségen (KNYF) – tudta meg a Magyar Idők. A 4-es metróhoz, valamint az Alstom-szerelvényekhez kapcsolódó korrupciót vizsgáló fővárosi városházi munkacsoport 2017. szeptemberi jelentése kimondta:
a baloldali pártok kötődését erősíti Medgyessy Péter nevesítése az OLAF-jelentésben, valamint a hozzá köthető korrupciós botrány – ahol közel 180 millió forint értékű sikerdíjat kapott a családi vállalkozása a metrószerelvények „sikeres” közbeszerzése után –, az MSZP kincstárnokának jelenléte és megbízása is.
A büntetőeljárásban nem vizsgálják a politikai kötődéseket.
Medgyessy tagad
Medgyessy tavaly tagadta személyes felelősségét az OLAF jelentésében kifogásolt szerződések megkötésében az Országgyűlés gazdasági bizottságának meghallgatásán. Szerinte, ha történt bármilyen korrupció, annak feltárása az ügyészség dolga, ezért nem kívánt belemenni, hogy tanácsadó cége, az AssistConsult Kft. pontosan miért is kapott – átszámítva 180 millió forintos – sikerdíjat az Alstom-szerződés megkötése után. (Felesége, Medgyessyné Csaplár Katalin magánszámláján kötött ki annak az 597 ezer eurónak a nagy része, amelyet az AssistConsult Kft. 2007–2008-ban tanácsadásért kapott az Alstom francia járműgyártótól.)
A 4-es metró beruházás a 2007–2013-as időszak legdrágább, Európai Unió által finanszírozott projekt volt hazánkban. A kormány 2003 májusában, Medgyessy Péter miniszterelnöksége alatt döntött arról, hogy részt kíván venni a metróépítésben. Medgyessyt Gyurcsány Ferenc, majd Bajnai Gordon követte. A beruházás tervezett költsége nettó 194,9 milliárd forint volt, a befejezéskor viszont bruttó 452,5 milliárd forint lett a teljes költség. A fővárosi munkacsoport megállapította: azok a szerződések, amelyek korrupciógyanút keltettek az OLAF ellenőreiben, mind a 2002 és 2010 közötti szocialista-liberális időszakot érintik; a 2010 utáni időszakot tekintve egyetlen szabálytalanságot fedtek fel.
Eddig három gyanúsított
Tarlós István főpolgármester 2011. január 7-én tett bejelentést a legfőbb ügyésznek a 4-es metró beruházás keretében beszerzett Alstom-szerelvények 2006-os szerződéskötésének körülményei miatt. A KNYF azóta három – nem közszereplő – személyt, mint bűnsegédet gyanúsított meg gazdálkodó szervezet önálló intézkedésre jogosult dolgozója által kötelességszegéssel elkövetett vesztegetéssel. A KNYF a tényállás felderítése érdekében jogsegélyben fordult külföldi – többek között francia – társszervekhez, és ezek egy részére már válaszoltak. A főügyészségen jelenleg is értékelik az érdemi válaszokat.
Tüttő Katát is kihallgatták
Az ügyben három közszereplőt hallgattak ki – eddig – tanúként. Egyikük időközben elhunyt. Budai Gyula, a Fidesz–KDNP volt elszámoltatási biztosa is tanúskodott, valamint kihallgatták Tüttő Katát, a szocialisták politikusát is. Az Országgyűlés gazdasági bizottsága tavaly vizsgálta a 4-es metró beruházás körülményeit, a politikai felelősséget. Nem ment el az ülésre a 4-es metró körüli beruházásokat felügyelő korábbi tenderbizottság szocialista tagja, Tüttő, azt állítva, nem kapott meghívót. Ő ekkor fővárosi képviselő, a Fővárosi Közgyűlés pénzügyi és közbeszerzési bizottságának elnöke, illetve a közbeszerzési, pénzügyi és jogi bizottságok tagja is volt. Jelenleg XII. kerületi önkormányzati képviselő, az MSZP országos elnökségének és a BKV Zrt. igazgatóságának tagja. Arról, hogy mit mondott tanúként a büntetőügyben, a nyomozás érdekeire való tekintettel, nem kaphattunk információt. A Magyar Idők úgy tudja, hogy a nyomozás április 3-án lejáró határidejét hamarosan meghosszabbítják majd.
Forrás: Magyar Idők; fotó: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS