Sok embernek nincs jobb dolga, ezért úgy keresi a pénzét, hogy élő TikTok-videókban úgy tesz, mintha egy videojátékból lépett volna elő és gépies mozdulatokat ismételget egymás után ajándékokért cserébe, vagyis pénzért. Ezek az NPC-live-ok, amik már tényleg úgy néznek ki, mintha egy elfuserált jövőből jöttek volna…
Az új őrület lényege, hogy a videósok NPC-nek, vagyis nem játékos karakternek tettetik magukat az élő adások során, tehát ugyanazokkal a szövegekkel és mozdulatokkal (vagy ha úgy tetszik: animációkkal) reagálnak a kommentekre – de leginkább a bejövő támogatásokra. A jelenség a világhírű Grand Theft Auto videójáték által született meg. A játékban ugyanis találkozhatunk háttérkarakterekkel, amelyeknek az a feladata, hogy egy nyüzsgő világ benyomását keltsék. A más néven üresjárati animációkat a készítők úgy kódolják be, hogy folyamatosan ugyanazt az egy mondatot mondják, vagy ugyanazt az egy tevékenységet folytatják.
A nézőknek egyébként jól láthatóan eléggé tetszik a dolog: a trend egyik éllovasa, a kanadai Fedha ‘PinkyDoll’ Sinon például arról beszélt nemrég, hogy mindössze néhány óra leforgása alatt 3000 dollárt, vagyis több mint 1 millió forintot keresett ezzel a nem túl megerőltető „munkával”. Pinky Doll, mint mondta, csak azért kezdte el ezt csinálni, mert valaki egy korábbi közvetítése alatt azt írta, hogy olyan, mint egy NPC, aztán elkezdett rá ömleni a pénz. Azt is elmondta, hogy GTA-karakterek segítettek neki az online személyisége kialakításában. Az mindenesetre biztos, hogy a korábban sztriptíztáncosként dolgozó PinkyDollnak bejött a dolog: néhány hét alatt több százezer új feliratkozót szerzett, és július közepén azt mondta, egy közvetítéssel 2–3 ezer dollárt (forintban ez 700 ezer és 1 millió közötti összeg) keres, az Instagramjával és az OnlyFansével együtt pedig 7 ezer dollárt, vagyis durván 2,5 millió forintot kaszál egy nap alatt. És azóta csak sokkal-sokkal népszerűbb lett.
A 27 éves kanadai nő mellett a szcéna népszerű szereplője Cherry Crush, akiről annyit érdemes tudni, hogy kiköpött hasonmása Belle Delphine-nek, aki pár éve azzal lett híres, hogy a fürdővizét árulta a rajongóinak (azóta pornózásra váltott). Crush a New York Timesnak azt mondta, szerinte ezek a közvetítések a gyorsaságuk és a folyamatos ismétlődés miatt nagyon stimulálóak, az emberek látni akarják ugyanis a következő reakciót.
Történnek érdekes dolgok egy-egy ilyen élő live közben, például amikor az látszik, hogy a tiktokker lázasan köszöngeti az „adományokat”, miközben az anyja arra kéri a nézőket, hogy hagyják békén a fiát, mert segítségre szorul. Egyesek úgy vélik, hogy ez is csak a színjáték része, de akárhogy is legyen, mindenképp megérte az előadás, mert folyamatosan érkeztek a támogatások.
Vannak, akik az NPC-trendet fétisnek is nevezik – gyakori ugyanis, hogy a dekoratív nők parancsra cselekményeket és hangokat adnak elő a közönségnek.
Az emberek különféle okokból néznek NPC-ket a TikTokon. Nicki Loczek videós népszerűsége például olyan vicces videóiból származott, amelyekben a nyilvánosság előtt videojáték-karakternek adta ki magát. Sok streamer kidolgozott cosplay-jelmezbe is öltözik, így a játék és a fantázia össze is kötődnek egymással.
Röviden-tömören: amúgy hihetetlen nézni, ahogy az emberekből NPC-k, vagyis videojáték-mellékszereplők lesznek.
Az online világban az emberek azóta árulják magukat, hogy a közösségimédia-platformok létrehozták az alkotói alapokat, és a márkák felismerték a tartalomkészítők bevételi potenciálját. Az alkotók évek óta részt vesznek márkaajánlatokban az egészségügyi termékektől a lakberendezésig, néhányan pedig ingyenes kozmetikai sebészetet is kínálnak. Az online sikeresség egyik alapelve a következetes személyes márka. Hagyományosan, amikor arra gondolunk, hogy az emberek online sikeresek legyenek, ezt a hitelességnek tulajdonítjuk. Ha valaki hiteles, akkor sikeres lesz – gondoltuk ezt az influenszerek világának beindulásakor, ez azonban már nagyon máshogy működik manapság, amikor minden sarkon akad egy influenszer (nem úgy értem…).
A közönség egységes bejegyzésekre, tiszta szerzői hangra, valamint olyan személyre és márkára vágyik, ahol tudja, mit kap. Bár az NPC-k technikailag nem lehetnek „hitelesek”, mivel inkább karakterek, mint emberek, mégis teljesítik ezeket az attribútumokat a TikTokon. Azt teszik, amit gondolunk. Reagálnak, kvázi a néző „parancsát” teljesítik, aki valószínűleg örül neki, hogy egy híres videós észreveszi őt. Az NPC-élő közvetítők megtervezték a reakciókat a közvetítés közben kapott „ajándékokra”. A nagyobb ajándékok általában nagyobb reakciókat váltanak ki. Christine Tran, a Torontói Egyetem PhD-jelöltje például kijelentette:
Az NPC-streamerek csak az alkotók legújabb műfaját jelentik, akik testüket az intimitás piactereire osztják fel.
Az NPC trend illeszkedik az online árutermelés más formáihoz is. Az, hogy NPC-nek adják ki magukat a TikTokon élőben, nem áll távol attól, hogy a népszerű YouTube-felhasználók „online személyiséget” tartsanak fenn egy piacképes, márkabarát csatorna létrehozása céljából. Bár az NPC-trend mostanában nagyon felkapott, nem biztos, hogy meg is marad. Mint sok más dolog a közösségi médiában, ezek a jelenségek is olyan gyorsan elhalványulhatnak, mint amilyen gyorsan felerősödnek. A szakértők szerint azonban a trend több lehet, mint egy fellángolás. „Határozottan látom, hogy ez a trend folytatódik. Évekig tanulmányoztam az ASMR-t a YouTube-on, és a párhuzam az NPC–TikTokokkal szembetűnő” – mondja Jess Maddox, az alabamai egyetem segédprofesszora. Valóban, néhány ASMR-készítő eltávolodik a YouTube-tól, és a TikTok felé fordul, hogy gyors bevételhez jusson és tartós közönséget építsen.
Függetlenül attól, hogy az NPC-alkotók, mint például PinkyDoll, mennyire maradnak meg, ez a jelenség egy nagyobb trendet képvisel. Az alkotók új módszereket találnak arra, hogy pénzt keressenek a közösségi médián keresztül, és ezt továbbra is így fogják tenni – bármilyen szokatlan is legyen a megközelítés.
Buga Jakab
2023-10-26 at 10:06
UNDORÍTÓ! MEGYEK HÁNYNI!
sumer
2023-10-26 at 05:02
Engem ez az NPC majomkodás az egykori tamagochi játékokra emlékeztet, ahol az élő gazda tartott életben egy virtuális kisállatot. Az új verzió sokkal inkább “állatbarát” megoldás, mert a képernyőn látható kisállat már pénzt is kereshet vele. Egyesek nem is keveset…
Naprózsa
2023-10-25 at 23:40
Ja, kedves Moliere, és rövidesen megvalósul a majmok bolygója…
moliere
2023-10-25 at 23:10
Naprózsa
A kimenetel az lesz, hogy a bonobók mennek be a városba. Az üres városba.
moliere
2023-10-25 at 22:53
A másik, ami gyakran előkerül nálunk témaként, hogy a 2038-45 közé jósolt “technológiai szingularitás” (amikor a mesterséges intelligenciák összlete műveleti képességekben meghaladja az emberiség műveleti képességeinek kalkulált összegét, és így esélyessé válik a világ irányításának átvételére… mintha ma bárki is irányítaná) ütemesen jön előbbre és előbbre, és most már valahol 32-33 körül is bekövetkezhet, mert a gépek okosodnak, de mi meg butulunk a redvába. Lásd ezek!
moliere
2023-10-25 at 22:49
“Egyre bizarrabb dolgokat művelnek az emberek az interneten”
PÉLDÁUL TEGNAP MINDEN BULVÁR SZEMÉT LEHOZTA CÍMOLDALON, HOGY
“SZÖRNYŰ GYÁSZ: SEBESTYÉN BALÁZS FELESÉGE MEGHALT”
Lehet ennél lejjebb menni? Egy másik, nyilván csak korlátozottan ismert S. B., egy kosáredző megboldogult felesége hunyt el, aminél nem is tudok nagyobb tragédiát elképzelni. És hogy reagáltak a szerkesztőségek? HÖRÖGTEK A GYÖNYÖRTŐL, HOGY ILYEN KÉZENFEKVŐ ÉS EGYSZERŰ CLICKBAIT ESETT BE AZ ABLAKON.
Azt mondom, itt az idő a média megrendszabályozására. Például 25 korbácsütést el tudnék képzelni minden szerkesztő hátára, aki ezt így lehozta. Aki belehal, belehal. Blikk, Riposzt, Bors simán, kérdés nélkül csinált clickbaitet egy ember halálából és egy család gyászából. Hogy az elefánt fasza által baszódnának meg az ilyen nem is emberek!!!!
EZEN CSAK ÉN VAGYOK KIAKADVA? A KURVA ÉLETBE, TISZTELT PS.
Enteriőr
2023-10-25 at 22:41
Szerintem vicces az NPC life, persze, csak ha jól játsza valaki. Nem árt ismerni hozzá a Skyrim és az Oblivion című játékot. Nem kell túl komolyan venni.
Theo
2023-10-25 at 22:39
Ez már tényleg a nihil.
Igazából a ketrecbe zárt najomra hasonlít, aminek dobálják a banánt, hogy ugraljon érte.
Naprózsa
2023-10-25 at 20:50
Hú, de öreg vagyok! Mi még suli és edzés után tollaslabdáztunk, aztán ha hideg volt, zsugáztunk. Este az ágyban meg kiolvastuk a világirodalmat. De nem is nyafogtunk, egészségesek lettünk, sosem unatkoztunk hanem éltük az életünket, azóta is.
Most meg Gyíkváll Benőke és Szelfi Liluka a képernyő előtt kucorogva éli más életét, és még papabankból küldi a lét a monitoron Legyél Hülyékének.
Mikor lesz divat visszamászni a fákra a bonomók közé?
Bubuce
2023-10-25 at 20:17
Szép új világ! Dolgozni, termelni ki fog?
na4
2023-10-25 at 19:46
Sok unatkozó hülye van.
DonCiccio
2023-10-25 at 19:02
Én ebből abszolút nem értettem semmit
Tudományos libsizmus
2023-10-25 at 17:51
A dél-koreai amerikanizált hülye picsa és a rasztahajú koszos nigger.
Szép, mondhatom.